مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زاهدان:

دفاع از انقلاب و اسلام معروف است

مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زاهدان گفت: دفاع از انقلاب و اسلام از جمله معروفات بزرگی است که مجاهدان ما در هشت سال دفاع مقدس نسبت به آن عمل کردند.
کد خبر: ۹۰۳۱۸۷۴
|
۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

حجت الاسلام علی خیور، مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار بسیج در زاهدان گفت: دفاع از انقلاب و اسلام از جمله معروفات بزرگی است که مجاهدان ما در هشت سال دفاع مقدس نسبت به آن وظیفه خود را عمل کردند.

وی افزود: علمای اسلام برای امر به معروف و نهی از منکر مراتب و درجات و همچنین اقسامی قائل شده‌اند.

خیور بیان کرد: اولین درجه و مرتبه نهی از منکر، اعراض یا انکار قلبی است و این در مواردی است که ما با شخصی که با او صمیمیت داریم قطع رابطه کنیم و نسبت به او سردی نشان دهیم و این برخورد برای او تنبیه تلقی شود، یعنی تحت یک زجر و شکنجه روحی قرار گیرد و این عمل ما در جلوگیری از کار بد او تأثیر داشته باشد؛ در غیر این صورت چه بسا فردی که از قطع رابطه ما استقبال کرده و او هم قطع رابطه کند و آزادتر دنبال منکرات و کار‌های زشت برود در چنین مواردی این کار درست نیست.

رئیس تبلیغات اسلامی زاهدان مرحله درجه دومی که علما و دانشمندان برای نهی از منکر ذکر کرده اند، را مرحله زبان دانست و اظهارداشت: چه بسا آن بیماری که دچار منکری است، به دلیل جهالت و نادانی و تحت تأثیر یک سلسله تبلیغات قرار گرفته است، احتیاج به مربی، هادی، راهنما و معلم دارد تا با او تماس بگیرد و با کمال مهربانی با او صحبت کند، موضوع را با او در میان بگذارد تا معایب و مفاسد را برایش تشریح کند تا آگاه شود و بازگردد.

این مسئول مرحله سوم مراتب امر به معروف و نهی از منکر را عمل دانست و تصریح کرد: گاهی طرف در درجه و حالی است که نه اعراض و هجران و نه زبان و بیان بر او تأثیر نمی‌گذارد، در اینجا باید از راه عمل وارد شد. وارد عمل شدن نه تنها به زور گفتن نیست، کتک زدن و مجروح کردن نیست، البته مواردی هم هست که جای تنبیه عملی است که آن هم از شئون حکومت اسلامی است و شهروندان جامعه اسلامی از پیش خود حق اعمال این تنبیهات را ندارند؛ امر به معروف عملی این است که نباید تنها به گفتن قناعت کند و فکر کنیم همه چیز با گفتن درست می‌شود. گفتن، شرط لازم است ولی کافی نیست؛ باید عمل کرد و آنچه مربوط به شهروندان است برخورد عملی غیرمستقیم است.

خیور امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه‌ همگانی دانست و گفت: شعار ما این است که ما همه مسئولیم و باید فریضه‌ امر به معروف و نهی از منکر را مورد توجه قرار دهیم؛ سیاست ما تذکر لسانی بوده و ستاد امر به معروف و نهی از منکر هرگز با برخورد وارد عمل نمی‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه امر به معروف و نهی‌از منکر، در وهله اول باید انتظارات متناسب با امکانات و مقدورات باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار