۷۰۰ تُن گل محمدی در کُردستان برداشت شد

امسال از ۱۰۰ هکتار سطح باغات دیم و آبی به طور متوسط در هر هکتار ۷ تُن و در مجموع ۷۰۰ تُن گل محمدی برداشت شد.
کد خبر: ۹۰۳۴۱۴۲
|
۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، مرادی مجری طرح ملی گیاهان دارویی جهاد کشاورزی کُردستان، گفت: کار برداشت این محصول از نیمه دوم خرداد در استان شروع شد و نیمه دوم تیر به پایان رسید.

وی افزود: این سازمان از توسعه کشت گل محمدی حمایت می‌کند و هم اکنون ۲ واحد گلخانه نهال‌های گل محمدی سازگار با آب و هوای استان را تولید و در اختیار باغداران و کشاورزان قرار می‌دهد.

محمّد مرادی افزود: در این مدت هر ۲ تا ۳ روز یک بار برداشت گل از باغات انجام شد.

وی یادآور شد: کشت گل محمدی به صورت دیم و آبی به شیوه قلمه ریشه دار و پاجوش صورت می‌گیرد و مزرعه در سال دوّم کشت، گل دهی دارد.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی جهاد کشاورزی کُردستـــان، گفت: یکی از این واحد‌ها در شهرستان سنندج قرار دارد که سالانه بیش از ۳۰۰ هزار اصله نهال تولید می‌کند و واحد دیگری نیز در شهرستان قروه ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار اصله نهال به صورت ریشه‌ای را دارد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی جهاد کشاورزی کُردستان اضافه کرد: بخشی از محصول تولید شده برای مصرف در کارگاه‌های خانگی خشک شده و بخش دیگری برای فرآوری و تولید گلاب به کارگاه‌های مخصوص در خارج استان فرستاده می‌شود.

وی اظهار داشت: جهاد کشاورزی کُردستان در مناطق غربی و پربارش استان کشت گل محمدی را به صورت دیم و در مناطق شرقی و کم بارش کشت این محصول را به صورت آبی به باغداران توصیه می‌کند.

باغ‌های گل محمدی در مقایسه با سایر باغات نیاز آبی کمتری دارد به طوریکه اگر باغات در سال به ۲۵ مرحله آبیاری نیاز دارند، در باغ گل محمدی تنها پنج مرحله آبیاری انجام می‌شود.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات