رشد ۱۱۴ درصدی اهدای پلاکت فرزیس در لرستان

مدیرکل انتقال خون لرستان با بیان این‌که در سال ۹۵، ۱۲۵ پلاکت فرزیس اهدایی داشتیم، گفت: این میزان اهدا در سال ۹۶، ۲۶۷ واحد یعنی ۱۱۴ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۹۰۳۴۲۵۸
|
۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، امیدعلی عادلی، مدیرکل انتقال خون لرستان امروز در جمع خبرنگاران،  با اشاره به اهدا پلاکت فرزیس فرد که توسط یک دستگاه جدا گرفته میشود  اظهار کرد: ارزش پلاکت فرزیس به این است که یک کیسه پلاکت فرزیس برابری می‌کند با شش کیسه پلاکتی که از شش نفر گرفته شده است و شرایط نگهداری این فراورده خونی سخت و بین سه تا پنج روز است.
مدیرکل انتقال خون لرستان با اشاره به این‌که هر دفعه‌ای که فرد برای اهدا خون مراجعه می‌کند مورد آزمایش قرار می‌گیرد و هر بار از او مصاحبه و فشار خون گرفته می‌شود، بیان کرد: یکی از معضلات ما برای معاینه تأمین پزشک بود که با وجود سه پزشک طرحی این مشکل حل شده است.
وی با بیان این‌که در سال ۹۵، ۱۲۵ پلاکت فرزیس اهدایی داشتیم، گفت: این میزان اهدا در سال ۹۶، ۲۶۷ واحد یعنی ۱۱۴ درصد رشد داشته است.
عادلی با اشاره به این‌که تولید و استفاده از کیسه‌های کم‌لوکسیت بسیار مهم است، چرا که کیسه‌هایی که داریم وقتی خون اهدایی در آن‌ها قرار می‌گیرد، گلبول‌های سفید داخل خون ممکن است برای بیماران بیمارستانی مضر باشند، بیان کرد: با استفاده ازکیسه‌های کم‌لوکسیت خون فیلترشده و درصدی از گلبول‌های سفید از فیلتر رد نشده و وارد کیسه نمی‌شوند.
مدیرکل انتقال خون لرستان یادآور شد: در سال ۹۵، ۵۱۶۶ کیسه خون کم‌لوکسیت اهدایی داشتیم و این میزان در سال ۹۶ به ۱۱ هزار و ۷۸۹ عدد رسید و در این کیسه‌ها گلبول سفید وجود ندارد و کیفیت خون بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات