مدیر عامل بانک مسکن در بازدید از شیرخوارگاه حضرت رقیه (س) خبر داد:
خبرگزاری بسیج: مدیر عامل بانک مسکن در بازدید از شیرخوارگاه حضرت رقیه (س) با اشاره به تعدد وظایف و وسعت خدمات این مرکز از راه اندازی صندوقی با عنوان «صندوق نیکوکاری» برای کاهش مشکلات بهزیستی شهرستان ری خبر داد.
کد خبر: ۹۰۳۶۴۹۲
|
۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۸

 ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن در بازدید از شیرخوارگاه حضرت رقیه (س) واقع در محله یاخچی آباد، اذعان کرد: آنچه من از مشکلات بهزیستی شهرری تصور می کردم با آنچه که امروز مشاهده کردیم دامنه اش خیلی وسیع تر است    و خوشحالیم که فرصتی پیش آمد تا از مسائل و مشکلات بهزیستی شهرستان ری آکاه شویم.

وی افزود: اولین صندوق نیکو کاری را برای بهزیستی راه اندازی می کنیم و کسانی که تمایل به کمک دارند می توانند در این صندوق ها مبالغی را واریز کنند. همچنین از کمک های خود همکاران هم به صورت متمرکز انجام دهیم در این زمینه استفاده می کنیم.

 رحیمی در مورد ارائه تسهیلات به مددجویان بهزیستی اظهار داشت: توزیع تسهیلات قرض الحسنه براساس سهمیه بانک مرکزی انجام می شود که قسمت عمده آن قرض الحسنه ازدواج و اشتغال است و علت کم رنگ تر شدن سایر بخش ها شاید واگذار شدن مسئولیت آن به سایربانک ها باشد ما بررسی می کنیم تا ببینیم چه کمکی می توانیم در این زمینه به بهزیستی انجام دهیم.

مدیر عامل بانک مسکن گفت: ما خودمان را مردمی ترین بانک کشور و کارخودمان را خیر و مقدس می دانیم چرا که خانواده ها برای موضوع مسکن که برای آنها بسیار مهم است به ما مراجعه می کنند و امیدواریم این کار برای ما باقیات صالحات باشد.

وی افزود: توجه به مسئولیت اجتماعی در بانک مسکن بسیار حائز اهمیت است بویژه در شرایطی که ما با آن موجه هستیم و سختی هایی که خانواده ها با آن روبرو هستند به عنوان یک شرکت و موسسه دولتی علاوه بر وظایفی که طبق اساسنامه بانک مکلف به اجرای آن هستیم در سایر زمینه ها هم تا جایی که مقررات و قوانین اجازه می دهد حتما مشارکت می کنیم.

بانک مسکن از سال ها قبل در قالب های مختلف حضور پیدا کرده و سالها مدرسه سازی در مناطق محروم در دستور کار ما بوده است. کمک هایی هم به فعالیت های مختلف و گروه های آسیب پذیر انجام دادیم و اقداماتی در ارتباط با مسئولیت های اجتماعی در زمینه افراد آسیب پذیر قبلا کم و بیش انجام دادیم و الان هم به صورت جدی تری وارد موضوع شده ایم.

وی ادامه داد: ما همسایه شیرخوارگاه آمنه هستیم اما از این فضا خارج شدیم تا به مواردی که کمتر توجه شده و کمتر در دید هست برسیم تا کمک هایی که می توانیم در آن قالب انجام دهیم.

  در حوزه اشتغالزایی بر اساس تکالیف بانک مرکزی در بحث تسهیلات اشتغالزایی به کمیته امداد و بهزیستی که بر عهده بانک ها گذاشته شده محدودیتی در این زمینه نداریم و براساس معرفی نامه ها و سهمیه های استانی که تعیین شده کارها انجام می شود.

رحیمی در مورد واگذاری مسکن به مددجویان بهزیستی هم گفت: یکی از بندهای کمیسیون اقتصادی دولت واگذاری 50 هزار مسکن مهر بدون متقاضی  به کمیته امداد و بهزیستی است که رقم قابل توجهی به شمار می رود.

  با توجه به تطویل زمان ساخت مسکن مهر، سود مشارکت قابل توجه شده و پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه سود آن را دولت از محل منابع دولتی تقبل کند تا قیمت تمام شده آن کاهش یابد که اگر این طرح مصوب شود برای بهزیستی و کمیته امدد راهکار مناسبی فراهم خواهد شد.

وی در مورد مسکن اجتماعی هم گفت: از محل کمک های دولت، خیرین مسکن ساز و امکانات دستگاه های دولتی قرار بوده در سال 150 هزار واحد مسکونی ساخته شود اما به دلیل اینکه امکانات مالی دولت از برنامه خودش عقب است با تاخیر مواجه شده اما در دستور کار جدی وزارت مسکن و شهرسازی است.

مدیر عامل بانک مسکن در پایان از مدیر بهزیستی شهرستان ری خواست: مشکلات این مجموعه را به صورت مکتوب با بانک درمیان بگذارند و تا آنجا که در توان باشد مسائل و خواست آنها پیگیری و مساعدت خواهد شد.

مینا رجایی، رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری نیز در این دیدار با تشریح وظایف و عملکرد اداره بهزیستی ری خاطرنشان کرد: 171 مرکز در سطح شهرستان فعال هستند و 189 وظیفه برعهده بهزیستی است. وی ادامه داد: بیش از 13000 معلول زیر پوشش بهزیستی شهرستان قرار دارند و با احتساب سایر مددجویان در بخش های مختلف مسئولیت سنگینی بر عهده این سازمان است. وی اظهار داشت: 98 درصد وظایف برون سپاری و به بخش خصوصی واگذار شده و بخشی از وظایف ما از جمله فعالیت شیرخوارگاه ها حاکمیتی است که با توجه به مشکلات و کمبود اعتبارات دولتی رسیدگی به مشکلات این مراکز سخت است و ما بدون همکاری و  مشارکت های مردمی نمی توانیم از عهده این مسائل برآییم. بخش عمده ای از خدمات اینجا از جمله ویزیت، اعزام به بیمارستان، آموزش کادر، اورولوژی و ... از سوی مردم انجام می شود.

حساسیت ویژه ای در مورد سلامت جسمی و روحی کودکان و نوزادان شیرخوارگاه وجود دارد بسیاری از بچه هایی که به ما سپرده می شوند اغلب از اقشار بی بضاعت و فرزند اعتیاد و دارای بیماری و شرایط جسمی و روحی بدی هستند حتی کودکان مبتلا به اعتیاد از مادران معتاد به ما سپرده می شوند که به دلیل حساسیت سنی که در این کودکان وجود دارد تلاش می کنیم درمانهای لازم را انجام دهیم .

رجایی در مورد مسکن مهر معلولان هم گفت: مسکن معلولان به طور کارشناسی جانمایی نشده بود و یکی از مشکلات عمده ما هم این موضوع است 200 نفر از   مددجویان مسکن مهر بهزیستی در بلاتکلیفی و در شرایط نامساعد قرار دارند. کل پروژه آسیب است موضوع دسترسی در معلولان بیش از سایر اقشار مهم است اما این پروژه در یک جای دور افتاده و بدون دسترسی مناسب قرار دارد که به هر حال بعد از 8 سال به اتمام رسید.

البته بین پیمانکار و مسکن و شهرسازی مشکلاتی در مورد تسهیلات بانکی هست که امیدواریم هر چه سریع تر حل شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: املاک بهزستی بیش از 80 سال قدمت دارند و به لحاظ امنیتی مناسب نیستند به همین خاطر یکی از املاک را به دلیل مخروبه شدن ترک کردیم.

 امکانات دولتی هم برای نوسازی این اماکن وجود ندارد. یک قطعه زمین هم در کهریزک با کاربری مسکونی داریم که قادر به ساخت و ساز در آن نیستیم و فقط باید از اراضی و املاک بهزیستی صیانت کنیم که در بحث پیشگیری از زمین خواری املاک بهزیستی 21 میلیون تومان هزینه کارشناسی به دادگاه پرداخت کردیم تا اراضی را حصار کشی کنیم که فقط از آنها محافظت شود.

در ابتدای این نشست خانم دوستی مدیر شیرخوارگاه نیز توضیحاتی در مورد این مجموعه داد و گفت: این مرکز از سال 55 مرکز نگهداری پسران بوده و ساختمان جدید سال 92 از سوی خیرین ساخته شده است. نگهداری از کودکان صفر تا 6 سال در سه بخش نوزادان یک روز تا 9 ماهه، نو پا (یکسال تا دو نیم سال) و کودکان( 3 تا 6 سال) که از طریق قوه قضایئه به ما سپرده می شوند. هزینه های این کودکان بسیار بالاست از بدو رود مورد آزمایشات مختلف و ویزیت از سوی فوق تخصص اطفال، اورولوژیست، شیر، دارو، پوشک و .. قرار می گیرند که به طور میانگین نگهداری از هر کودک 5 میلیون تومان در ماه هزینه در بر دارد.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات