خسارت 70 تا 100 میلیارد تومانی کم آبی به کشت و صنعت نیشکر در خوزستان

مسئله کم آبی خسارت متعددی در پی دارد، با توجه به کم آبی که این سال‌ها کشور با آن مواجهه است، برخی از محصولات همانند نیشکر و کشت و صنعت مرتبط با این محصول خسارت زیادی دیده‌اند.
کد خبر: ۹۰۳۷۲۴۹
|
۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، جمعی از اصحاب رسانه استان خوزستان به‌منظور بررسی مسائل و مشکلات ناشی از کمبود آب بر مزارع نیشکر، از این مزارع در شرکت دهخدا بازدید کردند.

 آبیاری مزارع نیشکر دهخدا پس از 29 روز

فریبرز کریمی زند مدیرعامل شرکت کشت و صنعت دهخدا در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران، با اشاره به ضرر و زیان بین 70 تا 100 میلیارد تومانی به شرکت کشت و صنعت دهخدا، اظهار کرد: این ضرر و زیان که ناشی از کمبود آب و آفت‌زدگی گیاه نیشکر است، در سال‌های بعد نیز ادامه دارد و نیشکر را با چالش جدی اجتماعی و اقتصادی مواجه می‌کند.

وی افزود:  امروز پس از 29 روز مزارع نیشکر دهخدا را آبیاری کردیم؛ این در حالی است که روند طبیعی آبیاری در نیشکر در این فصل از سال هر 6 روز و یا هر هفته یک‌بار است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت دهخدا با تأکید بر بروز تبعات اجتماعی و سیاسی ناشی از مشکلات این صنعت بر محیط پیرامون عنوان کرد: حدود 97.5 درصد کارگران نیشکر دهخدا از اهالی روستاهای اطراف مزارع نیشکر هستند که چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، مجبوریم حداقل عذر 300 کارگر را تا پایان این ماه بخواهیم.

کریمی زند افزود: به‌طور حتم حجمِ نیروی انسانی که به دنبال بیکارشدن جمع کثیری از کارگران نیشکر دهخدا در آینده نه‌چندان دور رخ می‌دهد، غیرقابل‌کنترل است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر میزان حق‌آبه طبیعی کشت و صنعت نیشکر دهخدا، بیان کرد: در خرداد و تیرماه سال گذشته نیشکر دهخدا در مدت مشابه حدود 94 میلیون مترمکعب آب برداشت کرده بود اما امسال تنها کمتر از 55 میلیون مترمکعب برداشت کرد.

مدیران حوزه آب به خوزستان تعصب ندارند

کریمی زند با انتقاد از مدیریت ضعیف منابع آب استان خوزستان، گفت: مدیران حوزه آب علاوه بر ضعف مدیریتی خود تعصبی به استان ندارند که در نتیجه عملکرد آنان کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

وی افزود: منابع آبی استان خوزستان به‌جای استفاده در صنعت نیشکر، کشاورزی و نخیلات، برای کشت برنج استان‌های دیگر منتقل می‌شود.

کریمی زند با ابراز تأسف از آیش حدود 3 هزار هکتار از مزارع، بیان کرد: به‌طور حتم با آیش کردن این حجم از زمین، پدیده ریز گرد از این منطقه آغازشده و کل اهواز را تهدید می‌کند.

 وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر جبران کردن کمبود آب از طریق شیرین کردن آب‌های شور، گفت: اکنون برای جبران بی‌آبی از آب ترکیبی استفاده می‌کنیم به این صورت که پمپ آب را روی آب زهکش که EC بالایی دارد گذاشته و با آب کانال که EC کمتری دارد ترکیب می‌کنیم که این روش سبب از بین رفتن محصول شده است.

عدم تعهد ستاد خشک‌سالی به مصوبات 

در ادامه این بازدید آقاجان بهادری مدیر کشاورزی کشت و صنعت دهخدا در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در فروردین‌ماه امسال در ستاد خشک‌سالی استان مقرر شد 14 مترمکعب بر ثانیه حق آب شرکت نیشکر دهخدا تأمین شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در خرداد و تیرماه گیاه نیشکر بیش از 60 درصد از رشد طبیعی خود را سپری می‌کند و نیاز به آب دارد اما ستاد خشک‌سالی نتوانست به تعهد خود عمل کند.

مدیر کشاورزی کشت و صنعت دهخدا بابیان اینکه اکنون کمتر از 50 درصد آب موردنیاز نیشکر دهخدا تأمین می‌شود، بیان کرد: از آنجایی‌که نیشکر دهخدا از رودخانه دز آبگیری می‌کند اکنون در بالادست رودخانه دز بالغ‌بر 10 هزار هکتار شلتوک‌کاری شده است که برداشت زیاد از آب سبب کاهش دبی رودخانه شده است.

آب سد دز توانایی تأمین آب کشاورزی و تولید برق‌آبی خوزستان را دارد

بهادری عنوان کرد: گفته می‌شود ذخیره آب سد دز به حدی نیست که آب رهاسازی شود این در حالی است که مستندات نشان می‌دهد ذخیره سد دز نزدیک به 3 میلیارد مترمربع است و قابلیت تأمین آب کشاورزی و برق‌آبی موردنیاز استان را دارد.

وی با تأکید بر وجود دست‌های پنهان در عدم تأمین آب موردنیاز صنعت نیشکر، بیان کرد: پشت سد تنظیمی دز نزدیک به 6 میلیون مترمکعب ذخیره آب وجود دارد که به‌راحتی می‌تواند آب موردنیاز نیشکر دهخدا و کشاورزان منطقه را تأمین کند.

بهادری بابیان اینکه رسانه‌ها باید به شکل جدی در مسئله آب ورود کنند، گفت: چه دلیلی وجود دارد در سال حمایت از تولید ملی، در مقابل صنعتی جبهه‌گیری می‌شود که ظرف 5 سال متوالی یک‌میلیون تن شکر تولید کرده و سهم قابل‌توجهی در اقتصاد و گردش پول استان دارد.

وی بیان کرد: مزارع نیشکر به دلیل بی‌آبی و تشنگی مفرط دچار آفت بنام سوسک ریشه خوار نیشکر شده است که این سوسک زمانی که با خشکی مواجه شود وارد ریشه‌های مرطوب نیشکر شده و سبب از بین رفتن ریشه آن می‌شود.

بر اساس این گزارش، قسمت قابل توجه این بازدید حضور کارگرانی بود که از خبرنگاران درخواست نجات نیشکر را داشتند تا بیکار نشوند؛ کارگرانی که بیشترین نقش و تأثیر در این صنعت را دارند اما در معادلات اقتصادی دیده نمی‌شوند.

بحران نیشکر بیش از همه متوجه قشر کارگر است

عبدالرضا زرگانی کارگر آبیار مزارع نیشکر معتقد است: به‌صورت نوبتی زیر آفتاب مزارع را آبیاری می‌کنیم اما اگر آب نباشد مزرعه‌ای نمی‌ماند که آبیاری کنیم و همگی بیکار می‌شویم.

عبدالله مراونه نیز می‌افزاید: بیشترین بحران نیشکر متوجه قشر کارگر می‌شود؛ اکنون حدود یک هزار کارگر در آبیاری مزارع نیشکر دهخدا مشغول هستند که اگر برای هرکدام از آن‌ها یک خانواده 5 نفری را در نظر بگیریم معیشت یک جامعه 5 هزارنفری دچار بحران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، شرکت کشت و صنعت دهخدا هفتمین شرکت از مجموع کشت و صنعت‌های تابعه شرکت کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی است که به منظور تولید و تأمین بخشی از شکر موردنیاز کشور با مشارکت بانک ملی، صادرات و وزارت جهاد کشاورزی احداث شده است.

ارسال نظرات