معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

رسیدگی به بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیررسمی

هوشنگ عشایری گفت: وظیفه دولت تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی در بازآفرینی شهری و وظیفه بخش خصوصی ورود به محلات جامعه هدف برای اجرایی کردن این برنامه‌ها است.
کد خبر: ۹۰۳۷۳۷۱
|
۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ معاون وزیر راه و شهرسازی در ستاد بازآفرینی شهری پایدار چهارمحال و بختیاری، گفت: یکی از پنج محور اصلی که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید بسیار بر پیگیری آن داشتند رسیدگی به بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی است.

هوشنگ عشایری با اشاره به اینکه بعد از این بیانات رهبر انقلاب سازوکارهایی هم از سوی دولت و هم مجلس پیش‌بینی شد و بر همین اساس مقرر شد دولت سالانه در 270 محله دارای بافت فرسوده یا مشمول سکونتگاه غیرمجاز نسبت به اجرای بازآفرینی شهری ورود پیدا کند، افزود: در ذیل ستاد بازآفرینی شهری کشور ستادهای استانی و شهرستانی نیز تعریف و تشکیل شدند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته نسبت به تهیه برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار اقدام شد، ادامه داد: اولین و اصلی‌ترین بحث در تهیه این برنامه تغییر رویکرد جدی از پروژه‌محوری و تبدیل شدن به محله‌محوری بود.

عشایری با تأکید بر اینکه در تهیه برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار خواسته عمومی مردم به‌عنوان یک مطالبه جدی دیده شد، عنوان کرد: قرار نیست در تهران برای سقاخانه شهرکرد طرح تهیه شود و مسؤولان این شهر را موظف کنیم آن را پیگیری کنند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار دیگر تفاوت برنامه ملی بازآفرینی شهری حال با گذشته را اقدام مشترک در آن دانست و با اشاره به اینکه 19 دستگاه که مداخله مستقیم در خدمات شهری دارند بر مبنای طرح و اصول خود عمل می‌کردند که با این اقدام مشترک یک وحدت رویه ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال 96 بودجه مصوب از محل شهرداری‌ها برای 543 شهر جامعه هدف که در دل برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار گنجانده شده‌ است 55 هزار میلیارد تومان است که از این رقم 8 هزار و 100 میلیارد تومان آن باید در بافت‌های فرسوده هزینه شود.

وی اضافه کرد: وظیفه دولت تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی در بازآفرینی شهری و وظیفه بخش خصوصی ورود به محلات جامعه هدف برای اجرایی کردن این برنامه‌ها است.

عشایری تصریح کرد: همه تخفیفات 50 درصدی مالیاتی که برای مناطق محروم منظور شده است در برنامه ستاد بازآفرینی شهری هم لحاظ شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار از مسؤولان استان‌ها خواست تا نسبت به مشخص کردن شهرهای هدف برنامه بازآفرینی شهری پایدار اقدام کنند و بعد از آن برای این شهرها برنامه اقدام مشترک پیش‌بینی کنند.

وی از توزیع یک هزار و 500 میلیارد تومان بودجه در کشور برای پیشبرد اهداف برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار از طریق خرید زمین و... خبر داد و گفت: هر کدام از طرح‌های محله‌محور در بافت‌های فرسوده یا سکونت گاه‌های غیررسمی در چهارمحال و بختیاری که در راستای اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری باشند کمک و همکاری خواهیم داشت.

گفتنی است: در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار چهارمحال و بختیاری که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و اعضای این ستاد در چهارمحال و بختیاری برگزار شد، مدیر کل راه و شهرسازی استان، گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کرد.

داریوش حسینی گفت: 18 شهر چهارمحال و بختیاری با مساحت یک هزار و 92 هکتار دارای بافت فرسوده هستند و تاکنون مطالعات 6 شهر انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی در محله‌های قدیمی شهرکرد شناسایی شده و تعدادی از بافت‌های فرسوده توسط شهرداری‌ها یا این اداره‌کل تملک شده است، افزود: سطح زیادی از این استان مشمول سکونتگاه‌های غیررسمی نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه سه محله مهدیه، اشکفتک و چالشتر در شهرکرد، محله‌ای در نقنه و محله صادقیه در بروجن و محلات حاجی‌آباد، شیرانی و خاردان در لردگان واجد شرایط سکونتگاه‌های غیرمجاز هستند، ادامه داد: وسعت سه محله واقع در مرکز استان 350 هکتار است که پروژه‌هایی همچون ایجاد فضای سبز و... در محله مهدیه، ساخت فضای درمانگاهی در اشکفتک و ساخت کلینیک تخصصی در چالشتر برای آن‌ها پیش‌بینی شده است.

ارسال نظرات