عضو هیئت علمی دانشگاه یزد:

سیاست خارجی همه حکومت‌ها مبتنی بر نوعی خاصی از ایدئولوژی است/ مشکل آمریکا استقلال ایران است

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: آمریکایی‌ها خواستار این هستند که همچنان که قبل از انقلاب در همه عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی و فرهنگی بر کشور سلطه داشتند الان هم همین شرایط را ایجاد کنند.
کد خبر: ۹۰۳۹۶۴۸
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: هرچند که حکومت‌های جهان و نظام‌های سیاسی در مقام نظری ادعای سکولاریزم و جدایی دین از سیاست دارند و حتی فراتر از آن ادعای لائیک بودن و نفی دین و مذهب دارند اما در عمل شاهد هستیم که سیاست خارجی آن‌ها مبتنی بر یک مکتب است.

اکبر غفوری افزود: چرا که آن‌ها حداقل برای کسب مشروعیت خود در میان مردم ناچارند که سیاست‌های خود را در راستای ایدئولوژی اکثریت مردم آن جامعه تعریف و تدوین نمایند چنانکه در آمریکا و حتی کشورهای دیگر این مسئله را شاهد هستیم.

وی اظهار داشت: اما در رابطه با جمهوری‌اسلامی ایران باید گفت؛ اولا انقلاب ما یک انقلاب اسلامی است یعنی برخاسته از ایدئولوژی و مکتب اسلام است و از سوی دیگر نظام ما جمهوری‌اسلامی است که باز این جمهوریت برخاسته از اسلامیت است و اهداف و آرمان‌های انقلاب همه در راستای اسلام است. همچنین رهبری انقلاب فردی اسلام‌شناس است و شهدا و ایثارگران نیز در راستای اسلام جهاد کردند.

غفوری با بیان اینکه اصلی‌ترین شعار انقلاب ما «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» است تأکید کرد: در واقع بحث استقلال هم مبنای دینی و اعتقادی و هم مبنای عقلانی دارد.

وی با تأکید بر اینکه مفهوم استقلال نفی سلطه بیگانگان است و این به معنای نفی رابطه نیست، تصریح کرد: یکی از شبهاتی که برخی‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند این است که «شما که می‌گفتید نه شرقی و نه غربی پس چرا الان با روسیه ارتباط دارید؟» در حالی که شعار «نه شرقی و نه غربی» و مفهوم «استقلال» به عنوان یکی از اصلی‌ترین شعارهای انقلاب به معنای عدم پذیرش سلطه غرب و شرق و به معنای استکبارستیزی و نفی سطله بیگانگان است و به معنای آن نیست که ما با کشورها قطع رابطه کنیم.

این تحلیلگر سیاسی یادآور شد: لذا در سیاست خارجی جمهوری‌اسلامی ایران که مبتنی بر اصول دینی و اعتقادی است به جز رژیم غاصب صهیونیستی و همچنان که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند به جز آمریکا، ما با همه کشورها می‌توانیم رابطه داشته باشیم. مضاف بر اینکه ما نباید کاری کنیم که آن‌ها را تحریک به جنگ علیه خودمان کینم.

غفوری خاطرنشان کرد: همچنان که رهبر انقلاب هم تأکید کرده‌اند طی 40 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ وقت نبوده است که آمریکایی‌ها دست از تهدید نظامی ایران بردارند، که البته ما به لطف و عنایت خداوند و ائمه علیهم‌السلام از این تهدیدها هیچ بیمی نداریم.

وی با تأکید بر اینکه سیاست خارجی کشور ما مبتنی بر یک ایدئولوژی است، عنوان کرد: اگر بحث سوریه و عراق و محور مقاومت مطرح است یکی از دلایل آن این است که سیاست خارجی ما مبتنی بر اسلام است و اسلام مرزهای جغرافیایی نمی‌شناسد و مبنای آن مرزهای اعتقادی و دینی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد اظهار داشت: هر جا که مسلمانی باشد از بعد سیاست خارجی وظیقه ما حمایت از مسلمانان است و حتی فراتر از آن به عنوان یک اصل انسانی وظیفه ما حمایت از مظلومان تاریخ است چنانکه به صراحت این موضوع در اصل 154 قانون اساسی که در رابطه با سیاست خارجی ما است آمده است.

غفوری گفت: برای آمریکایی‌ها مباحث هسته‌ای و امثالهم فقط بهانه است و آن‌ها دنبال یک چیز هستند و آن هم اینکه می‌خواهند استقلال‌طلبی ما که ریشه در اعتقادات دینی ما دارد را از ما بگیرند. در واقع آن‌ها خواستار این هستند که همچنان که قبل از انقلاب در همه عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی و فرهنگی بر کشور سلطه داشتند الان هم همین شرایط را ایجاد کنند.
ارسال نظرات