سرویس بسیج علمی گزارش می دهد؛

آخرین آمار افراد مبتلا به ایدز در ایران

بیماری ایدز یکی از خطرناک ترین بیماری های است که هر ساله در جهان میلیون ها نفر را به کام مرگ می کشاند متأسفانه در کشورمان نیز این بیماری دارای قربانی هایی است که بر اساس آمار وزارت بهداشت تا پایان سال ۱۳۹۶ مجموعا ۳۷۶۵۰ نفر مبتلا به اچ آی وی شناسایی، ثبت و گزارش شده است.
کد خبر: ۹۰۴۱۸۵۹
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
ایدز چیست و از چه روش هایی منتقل می شود؟ / آخرین آمار افراد مبتلا به ایدز در ایران 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی خبرگزاری بسیج،  بیماری ایدز یکی از خطرناک ترین بیماری های است که هر ساله در جهان میلیون ها نفر را به کام مرگ می کشاند متأسفانه در کشورمان نیز این بیماری دارای قربانی هایی است که بر اساس آمار وزارت بهداشت تا پایان سال ۱۳۹۶ مجموعا ۳۷۶۵۰ نفر مبتلا به اچ آی وی شناسایی، ثبت و گزارش شده است.

ایدز چیست ؟

ایدز « سندرم کمبود ایمنی اکتسابی » یک نوع بیماری است که وقتی عملکرد سیستم ایمنی بدن شما متوقف می شود و شما به خاطر اچ آی وی مبتلا به بیماری می شوید، به وجود می آید. ایدز ویروسی است که در خون انسان، منی و شیر مادر زندگی می کند. این ویروس سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کند، بدین ترتیب بدن شما به سختی می تواند علیه میکروب های معمولی، ویروس ها، قارچ ها و مهاجمان دیگر مبارزه کند.

روش ها انتقال ویروس ایدز به بدن انسان

ویروس بیماری ایدز از روش های مختلفی می تواند وارد بدن افراد شود و آن ها را بیمار نماید که با پیشگیری از این روش ها می توان از آلوده شدن خود جلوگیری کرد. عمده ترین این روش ها عبارت انداز:

  • از طریق رابطه جنسی واژنی یا مقعدی
  • استفاده مشترک از سوزن، سرنگ و موارد دیگر برای تزریق یا وسایل های انجام تتو، بدون استرلیزه کردنشان برای مشتری ها
  • در طی دوران بارداری، زایمان یا انتقال نوزاد از یک زن به زن دیگر
  • طی تغذیه با شیر مادر
  • از طریق پیشگیری از بارداری
  • از طریق جویدن و له کردن غذای کودک، و تغذیه اش با این غذا
  • از طریق در معرض خون زنده فرد مبتلا به HIV قرار گرفتن، مانند یک سوزن
  • ویروس، همچنین می تواند از طریق انتقال خون یا پیوند عضو و بافت منتقل شود.

مراحل مبتلا شدن به ویروس ایدز

به طور کلی مراحل مبتلا شدن به بیماری خطرناک ایدز به 3 مرحله تقسیم می شوند که در هر مرحله شاهد علایم ایدز هستیم که در ادامه به همه آنها اشاره می کنیم :

مرحله اول : عفونت اولیه

این مرحله چند هفته طول می کشد و معمولاً با یک حالت شبیه سرماخوردگی که بلافاصله بعد از عفونت رخ می هد همراه است از این حالت شبیه سرماخوردگی گاهی اوقات تحت عنوان حالت seroconversion  یاد می شود. (علائمی نظیر تب، گلودرد، بزرگی غدد لنفاوی، درد مفاصل و عضلات ، سر درد، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ، کاهش وزن، اسهال و گاهی دانه های جلدی و یا تظاهرات عصبی) در این مرحله بروز می کنند.

مرحله دوم : مرحله بدون علامت بالینی یا دوره نهفتگی

دوره نهفتگی بدون علائم یا با علائم کم است و بسته به فرد، از دو هفته تا بیست سال ممکن است طول بکشد و همانطور که از نام این مرحله پیدا است، خالی از هر علامتی است. هرچند ممکن است غدد متورم لنفاوی هم وجود داشته باشند (لنفادنوپاتی). سطح HIV در خون محیطی به سطح بسیار پایینی کاهش می یابد، ولی بیماری همچنان مسری است و آنتی بادی HIV در خون قابل ارزیابی است. تحقیقات نشان داده است که HIV طی این مرحله غیرفعال نیست و در غدد لنفاوی بسیار فعال است.

مرحله سوم : مرحله علامتدار شدن عفونت ایدز

 مرحله آخر HIV ( ایدز ) زمانی معنی پیدا می کند که شمار سلول های CD4+ T به کمتر از 200 سلول در هر میکرولیتر برسد و یا بیماری های خاص مرتبط با عفونت HIV رخ دهد. با گذشت زمان، سیستم ایمنی توان خود را از دست می هد  و HIV جهش پیدا می کند و آلوده کنندگی اش تشدید می شود و با ایجاد نقص در سیستم ایمنی، علائم به وجود می آیند که در آغاز بسیاری از علائم خفیف هستند. ولی با تحلیل سیستم ایمنی، علائم تشدید می شوند.

مهم ترین علائم ابتلا به HIV ایدز چیست؟

علائم ابتلا به HIV ، کاهش وزن بدن بیش از 10 درصد در ماه، تعریق شبانه، سرفه و تب، آفت های دهانی و تبخال بی علت و اسهال طولانی مدت و بیش از یک ماه است.

متأسفانه افراد زمانی متوجه ابتلا به HIV ایدز می شوند که ویروس وارد بدنشان شده است. ممکن است این ویروس تا 20سال علامتی نداشته باشد. این در حالی است که ویروس در مدت نهفتگی قابل انتقال به دیگران است حتی ممکن است نتیجه آزمایش پس از ورود ویروس تا یک ماه نیز منفی باشد.

از چه روش هایی ویروس ایدز منتقل نمی شود ؟

همان گونه که در بالا به آن اشاره شد بیماری ایدز از روش های فوق منتقل می شود. اما بعضی از افراد نسبت به این بیماری بسیار حساس هستند و فکر می کنند این بیماری از طریق روش هایی همچون لمس کردن این افراد نیز منتقل می شود که این طرز فکر استباهی می باشد. این بیماری از روش های زیر منتقل نمی شود:

  • تماس پوست با پوست ، بغل کردن، دست دادن، یا بوسیدن
  • از طریق هوا یا آب
  • به اشتراک گذاشتن غذا و یا نوشیدنی، از جمله نوشیدن آب چشمه
  • بزاق، اشک، و یا عرق (مگر اینکه با خون فرد مبتلا به HIVمخلوط باشد)
  • به اشتراک گذاشتن توالت، حوله، و یا ملافه ها
  • پشه یا حشرات دیگر

درمان ایدز

در حال حاضر ،هیچ واکسنی برای جلوگیری یا درمان HIV وجود ندارد. تحقیقات و آزمایش ها بر روی واکسن های تجربی در حال انجام است، اما هیچ کدام از آنها برای تأیید عمومی مورد تایید قرار نگرفته اند.HIV، یک ویروس پیچیده است.به سرعت خود را تغییر می دهند و اغلب می تواند پاسخ های سیستم ایمنی بدن را دفع کنند.تنها تعداد کمی از افرادی که آلوده به HIV هستند، آنتی بادی های ضد عفونی را به طور کامل خنثی می کنند.

آخرین آمار مبتلایان به ایدز در ایران

روز گذشته مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در مورد افراد مبتلا به ایدز در کشور اعلام کرد: بر اساس نظام جامع مدیریت داده های الکترونیک اچ آی وی کشور، تا پایان سال ۱۳۹۶ مجموعا ۳۷۶۵۰ نفر مبتلا به اچ آی وی شناسایی، ثبت و گزارش شده است که ۸۳ درصد آنان را مردان و ۱۷ درصد را زنان تشکیل می دهند و ۵۱ درصد موارد ثبت شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند.

بر اساس این نظام گزارش دهی، از کل موارد شناخته شده تعداد ۱۳۲۹۳ نفر فوت ثبت شده است و ۱۵۲۷۸ نفر نیز وارد مرحله ایدز (اچ آی وی پیشرفته) شده‌اند. بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، علل ابتلا به اچ آی وی در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تا کنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد (۶۱.۷ درصد)، رابطه جنسی (۲۰.۳ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۱.۵ درصد) بوده و راه انتقال در ۱۶.۳ درصد از این گروه نامشخص مانده است. لازم به ذکر است که راه انتقال ۰.۲ درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صد در صدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون می‌باشد. این در حالی است که الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است؛ به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال ۱۳۹۶، ۳۲درصد موارد ثبت را زنان و ۶۸ درصد آنها را مردان تشکیل می‌دهند و راه احتمالی انتقال در ۳۳ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۴۷ درصد روابط جنسی (۲۴درصد زن و ۲۳ درصد مرد)؛ ۲درصد مادر به کودک و در ۱۸ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است. ضمنا هیچ مورد ابتلا جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است. بنابر اعلام وبدا، همچنین از کل زنان مبتلا از طریق روابط جنسی در سال ۱۳۹۶، ۴۵ درصد موارد همسر فرد مبتلا به اچ آی وی و ۲۹ درصد نیز همسر فرد دارای رفتار پرخطر بوده‌اند. در سال ۱۳۹۶ راه احتمالی انتقال ۴۶ درصد از مردان شناسایی شده، اعتیاد تزریقی و ۳۴ درصد از این افراد ارتباط جنسی است.

ارسال نظرات