خودداری از مصرف بی رویه دارو سلامتی را بدنبال دارد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان خودداری از مصرف بی رویه داروبا اشاره به اصلاح الگوی مصرف در استفاده درست از داروهایی که توسط پزشک تجویز می شود گفت:به لحاظ اقتصادی هر چه روند مصرف دارو بیشتر باشد به ضرر فرد و کشور است.
کد خبر: ۹۰۴۵۸۹۶
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶
امام بخش قائدی افزود: نگهداری دارو به مدت طولانی در منزل، فاسد شدن و بروز مشکلات دیگر را در پی دارد.
وی ادامه داد: زیاده روی درمصرف دارو موجب بروز مشکلات کلیوی و روند درمان بیماری کلیه را افزایش می‌دهد.
قائدی با بیان اینکه اصلاح روند مصرف دارو‌ها موجب صرفه اقتصادی و بهبود سلامت مردم می‌شودگفت: در صورت تجویز دارویی از سوی پزشک باید آن را تا پایان دوره مصرف، استفاده و در صورت از بین رفتن علائم بیماری مصرف دارو را تا پایان دوره ادامه داد.
قائدی بیان کرد: اگرچه مصرف بجا و درست یک دارو، سلامت را به فرد باز می‌گرداند، مصرف نادرست و زیاده از حد همان دارو می‌تواند پیامد‌های ناگواری در پی داشته باشد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کرد: وقتی دارویی به طور خودسرانه مصرف شود، مواد شیمیایی موجود در آن به جایی از بدن که حساس است وارد شده و باعث عارضه و بیماری درازمدت در فرد می‌شود.
براساس گزارش‌های مرکز ثبت و بررسی عوارض جانبی دارویی وزارت بهداشت و درمان طی چند سال اخیر حدود ۱۰ هزار عارضه دارویی در مرکز ADR ایران به ثبت رسیده که از این میزان دارو‌های تزریقی به تنهایی ۳۰ درصد عوارض دارویی را شامل می‌شوند (مصرف خودسرانه دارو‌های تزریقی در کشور ما در سال ۴ برابر میانگین جهانی است).
ارسال نظرات