ریا و خود نمایی از آفت های سلامت اجتماعی به شمار می روند که در دین مبین اسلام نیز به پرهیز از آن ها اشاره شده است. در این خبر از باشگاه خبرنگاران جوان برخی از مظاهر ریا و خود نمایی را برای شما نام برده ایم.
کد خبر: ۹۰۴۷۱۳۹
|
۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، ریا و خودنمایی انسان در دسته بیماری های روحی و روانی قرار می گیرد و به عنوان یک آفت سلامت اجتماعی به حساب می آید. به همین خاطر نیز در قرآن و روایات مختلفی به منع از این صفات اشاره شده است . مظاهر ریا و خودنمایی در انسان ها متفاوت است ولی همگی با هدف نشان دادن برتری ها و فضایل خود به صورت آشکار به دیگران است. در این خبر از باشگاه خبرنگاران جوان سعی کرده ایم"مظاهر ریا و خودنمایی" را به صورت کامل برای شما بیان کنیم، با ما همراه شوید.
فرمایش قرآن در رابطه با ریاکاران چیست؟

در قرآن کریم ریاکاری جزئی از صفات منافقین و کفار نامیده شده است. هم چنین حضرت محمد (ص) درباره ریا و خودنمایی فرموده اند:

إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَیکمُ، الشِّرْک الْأَصْغَرُ قَالُوا وَ مَا الشِّرْک الْأَصْغَرُ یا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ هُوَ الرِّیاءُ یقُولُ اللَّهُ تَعَالَی یوْمَ الْقِیامَةِ إِذَا جَازَی الْعِبَادَ بِأَعْمَالِهِمْ اذْهَبُوا إِلَی الَّذِینَ کنْتُمْ تُرَاءُونَ فِی الدُّنْیا فَانْظُرُوا هَلْ تَجِدُونَ عِنْدَهُمُ الْجَزَاء

آن چه بیشتر از شما می ترسم، شرک کوچک است؛ گفتند: یا رسول اللَّه شرک کوچک کدام است؟ فرمودند: آن ریا می باشد، روز قیامت که خداوند بندگان را پاداش می دهد می گوید: بروید از کسانی که برای آنها کار می کردید پاداش خود را طلب کنید و ببینید آیا آن ها می توانند پاداش شما را بدهند.

هم چنین در ادامه این روایت درمورد ریا و خودنمایی ذکر کرده اند:

اجْتَنِبُوا الرِّیاءَ فَإِنَّهُ شِرْک بِاللَّهِ إِنَّ الْمُرَائِی یدْعَی یوْمَ الْقِیامَةِ بِأَرْبَعَةِ أَسْمَاءٍ یا کافِرُ یا فَاجِرُ یا غَادِرُ یا خَاسِرُ حَبِطَ عَمَلُک وَ بَطَلَ أَجْرُک وَ لَا خَلَاقَ لَک الْیوْمَ فَالْتَمِسْ أَجْرَک مِمَّنْ کنْتَ تَعْمَلُ لَه

از ریا و تظاهر خودداری کنید که آن شرک به خداوند می باشد. ریاکار، روز قیامت با چهار نام خوانده می شود: ای کافر ای فاجر، ای مکار و ای زیانکار، کارهایت باطل شد، دیگر اجر و مزد و پاداش نداری امروز بهره و نصیبی نخواهی داشت و اینک از آن کسی که برایش کار می کردی پاداش بخواه.

 

مظاهر ریا و خودنمایی در یک انسان

مظاهر ریا و خود نمایی در انسان چگونه است؟

نمی توان خود نمایی را محدود به یک ویژگی خاصی از انسان کرد، چرا که ابزار ریا و جلب توجه کردن در یک انسان بی شمار و متفاوت است.برای نمونه دانش، ثروت و زیبایی انسان می توانند جزو ابزار ریا و خودنمایی در یک فرد باشند.

حدیث امام جعفر صادق( ع) در رابطه با ریا و خودنمایی

امام جعفر صادق علیه السلام درباره مظاهر ریا و خودنمایی این گونه فرموده اند: کارهای زیادی ممکن است همراه ریا صورت بگیرد که عبارت اند از ؛ نوع سخن گفتن، راه رفتن، خوردن ، هم نشینی، نوع پوشش و لباس، خندیدن، نماز، جهاد، حج، قرائت قرآن و ...


رایج ترین مظاهر ریا و خود نمایی

در زیر به چند مورد از این مظاهر و نشانه های ریا اشاره می کنیم:

خودنمایی در نحوه لباس پوشیدن

عده ای از افراد در جامعه هستند که می خواهند با نوع پوشش خود به نوعی ابراز وجود کنند. حال این مورد می تواند برای برخی با پوشش های محجبه ای یا برای عده ای دیگر از طریق پوشش های باز باشد. چیزی که به هنگام پوشش دارای اهمیت است مسئله طرز فکر یک فرد در رابطه با انتخاب پوشش و نحوه لباس پوشیدن است. به گونه ای باید هدف خود از آن لباس را بداند و صرفا برای خود نمایی استفاده نکند.

خود نمایی در پذیرایی مراسم ها و مهمانی ها

امروزه با علت تجمل گرایی برخی از افراد مهمانی ها نیز رنگ خودنمایی و ریا را به خود گرفته اند. به گونه ای که در چنین مهمانی هایی پذیرایی از حد معمول خود خارج شده و خدمات اضافی صورت می گیرد. به هنگام تجمل گرایی یا به عبارتی خودنمایی در مهمانی اسراف و تبذیر نیز صورت می گیرد. به همین خاطر این چنین مراسماتی ارزشی نداشته و تنها نمادی از ریاکاری به شمار می روند.
در این باره حضرت محمد (ص) فرموده اند:

«مَنْ اطْعَم طَعاماً رِیاءً و سُمْعَةً اطْعَمَهُ اللَّهُ مِنْ صَدیدِ جَهَنَّم»

کسی که سفره ریایی بگستراند و برای نمایاندن به دیگران و شنواندن به این و آن مردم را غذا بدهد خداوند از پلیدترین غذاهای اهل جهنم به او می خوراند.

هم چنین روایتی از پیامبر در رابطه با مظاهر ریا و خود نمایی در مهمانی ای است که در آن :

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جهت صرف غذا به مجلسی دعوت شده بود در مدخل ساختمان دیدند که اتاق پذیرایی، با طلا و نقره و دیگر وسائل تجمّلاتی تزیین شده است؛ حضرت از همان جا برگشت و به آن محیط ریایی وارد نشد.

ان شا الله با عنایت خداوند متعال به آن درجه از کمال دست یابیم که اگر کاری می کنیم صرفا از روی خدمت باشد و قصد خودنمایی و ریا نداشته باشیم. مظاهر ریا و خود نمایی زیاد است . و ما در این جا فقط به گوشه ای از این موارد اشاره کردیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها