چگونه خون این مرد به میلیونها نوزاد کمک کرد؟

او فردی بود که تعداد اهدا خون وی به بیش از ۱۱۰۰ بار بالغ می شود و تخمین زده می شود که کمک هایش جان ۲.۴ میلیون نوزاد را در مجموع نجات داده است.
کد خبر: ۹۰۴۷۸۴۲
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری علم و فناوری به نقل از سایت livescince این مرد که در استرالیا زندگی می کرد و بیش از 2 میلیون نوزاد از خون «ویژه» او استفاده کرده بودند ، خونی که برای ایجاد یک دارو که می تواند مانع مشکلات زندگی در نوزادان شود، استفاده می شود چشم از جهان فرو بست. اما چرا دقیقا این خون مرد خاص است و چگونه دارو برای نجات نوزادان بکار می کند؟

مرد 81 ساله، جیمز هریسون، خون خود را برای 60 سال اهدا کرد و در روز جمعه 11 مه اهدای نهایی خود را اهدا کرد. هریسون گاهی اوقات به نام "مرد با بازوی طلایی" مشهور بود ، فردی بود که تعداد اهدا خون وی به بیش از 1100 بار بالغ می شود و تخمین زده می شود که کمک هایش جان 2.4 میلیون نوزاد را در مجموع نجات داده است.

خون هریسون حاوی یک آنتی بادی نادر است که برای تولید دارویی به نام ایمونوگلوبولین ضد D استفاده می شود که همچنین به عنوان ایمونوگلوبولین Rh شناخته می شود. این دارو به مادرانی که در معرض خطر نامتقارن Rh با جنین هستند کمک می کند، Rhبه این معنی که سیستم ایمنی مادر میتواند گلبولهای قرمز جنین را مورد حمله و تخریب قرار دهد.

هنگامی که این اتفاق می افتد، "شما در نهایت با وضعیتی مواجه خواهید شد که بسیاری از این نوزادان مقدار قابل توجهی از سلول های قرمز خود را در حالی که در رحم بودند از دست می دادند"، دکتر سعیا آفتاب، مدیر پزشکی مرکز مراقبت های جنین در بیمارستان کودکان نیکلاس در میامی گفت: این می تواند به عوارض جدی برای نوزاد، از جمله آسیب مغزی، زردی یا حتی جنین مرده به دنیا آوردن منجر شود.

با این حال، درمان با ایمونوگلوبولین Rh که از پلاسمای خون اهداکنندگان "ویژه" مانند هریسون ساخته شده است، می تواند از این عوارض جلوگیری کند.

ارسال نظرات