روند ملایم سیر صعودی قیمت ها تا مهرماه

مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی براساس روش‌های اقتصادسنجی پیش بینی کرد: تورم دوازده ماهه منتهی به تیر 10.1 درصد، مرداد 11.2 درصد، شهریور 12.6 و مهر 14.2 درصد افزایش یابد.
کد خبر: ۹۰۴۸۴۶۰
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲
 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از شاتانیوز ، پیش بینی‌های مذکور حکایت از روند صعودی تورم طی ماههای آتی دارد، بگونه ای که تداوم روند مذکور منجر به تجربه تورم حداقل 20 درصدی در سال 1397 خواهد شد.

تحلیل زیر گروه‌های اصلی نشان می‌دهد که رشد شاخص قیمت گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها (با ضریب اهمیت 25.51) روندی صعودی خواهد داشت. بگونه‌ای که تورم دوازده ماهه منتهی به مهر 1397 حدود 19.5 درصد خواهد بود.

پیش بینی می‌شود با تداوم روند مذکور رشد شاخص قیمت این گروه تا پایان سال جاری به حدود 30 درصد برسد. همچنین شاخص بهای کالاهای رقابتی- یعنی اقلامی از سبد مصرفی که مشابه خارجی آن به وفور در بازار داخلی وجود دارد و یا نوع خارجی آن آمارگیری می‌شود – دارای وزنی معادل 21.7 درصد است. قیمت کالاهای رقابتی دارای رابطه یک به یک با نرخ ارز می باشند.

رشد شاخص قیمت گروه دخانیات بالاترین روند صعودی را خواهد داشت. بگونه‌ای که تورم دوازده ماهه منتهی به مهر 1397 به حدود 21.1 درصد خواهد رسید .

پیش بینی می‌شود رشد دوازده ماهه شاخص قیمت گروه کالا از 10.6 درصد در تیرماه به 17.3 درصد در مهر ماه و رشد شاخص قیمت گروه خدمت از 9.8 درصد در تیرماه به 11.5 درصد در مهر ماه افزایش یابد. این امر بدان مفهوم است که شاخص قیمت گروه کالا رشد بالاتری نسبت به گروه خدمت خواهد داشت که دلیل این امر بطور مشخص افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت کالاها و نهاده‌های وارداتی است که منجر به رشد بالاتر کالاها نسبت به خدمات خواهد شد.

ارسال نظرات