مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد:

یزد، سومین تولیدکننده بزرگ پسته در کشور / پسته، درآمدزاترین محصول کشاورزی باغات یزد است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: یزد درزمینه تولید پسته، رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۹۰۴۹۱۷۸
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛ یدالله جوادپور، گفت: بیشترین سطح زیر کشت کشاورزی در استان یزد را محصول پسته شامل می‌شود که در کل کشور رتبه سوم کشت پسته را استان یزد به خوداختصاص داده است. سطح زیر کشت این محصول در استان یزد ۴۴ هزار هکتار است که قریب به ۳۵ هزار هکتار از این سطح ثمرده است و ۹ هزار هکتار به صورت نهال می‌باشد. گفتنی است که بیشترین درآمد بخش کشاورزی استان با توجه به تولید انبوه و سازگاری این محصول با آب و هوای یزد با باغات پسته گره خورده است.

وی افزود: درخت پسته، کم آبخواه و سازگار با شرایط آب و هوای خشک کویری است. به علت کمبود و شور شدن آب در استان یزد، بهترین گزینه برای باغات، پرورش درختان پسته است.

کاهش چشمگیر تولید پسته در سال جاری
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بیان داشت: به طور متوسط سالانه در استان به ازای هر هکتار زمین زیر کشت در صورت عدم مشکلات خاص عددی نزدیک به ۱۵۰۰ کیلوگرم می‌باشد که البته تغییرات آب و هوایی، آفات و چگونگی رسیدگی باغداران به این گیاه؛ تاثیر به سزایی در میزان و کیفیت برداشت محصول خواهد داشت. متاسفانه در سال جاری به دلایل مختلفی از قبیل: عدم تامین نیاز سرمایی درختان، سرمازدگی‌های فصل بهار و طوفان‌های متعدد و ناملایمت‌های جوی و آفات زیادی که بر محصولات کشاورزان تحمیل شده بود پیش بینی می‌شود در سال جاری محصول پسته استان ۲۵ درصد از کل مقدار تولید مورد توقع از این محصول باشد یعنی یک چهارم حد طبیعی و متاسفانه پسته استان نسبت به پارسال ۵۰ درصد کاهش یافته است.

جوادپور عنوان کرد: اقدامات موثری را سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از خسارات ناشی از عوامل طبیعی و غیر طبیعی به باغات استان انجام شده است که می‌توان به آموزش کشاورزان جهت مبارزه با ناملایمات جوی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و تشکیل کمیته‌های بحران به جهت اطلاع رسانی در فصل خسارت، اشاره کرد.

وی افزود: به منظور اینکه جوانه‌های درخت پسته تبدیل به میوه شوند به طور مثال در رقم پسته اکبری باید این محصول زمستانی با حداقل ۱۲۰۰ ساعت، دمای تا ۷ درجه سانتی گراد بالای صفر را تجربه کند که متاسفانه در سال گذشته این اتفاق نیفتاد و محصول به شدت کاهش یافت.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی یزد در ادامه گفت: از عمده مشکلات پسته کاران در یزد را می‌توان خرده مالکی بودن باغات و بالتبع آن عدم ایجاد باغات اقتصادی و فنی، شوری بالای آب و خاک در خیلی از مناطق، تغییرات آب و هوایی غیر منتظره برشمرد.
۷۵ درصد از پسته تولیدی استان سهم صادرات
وی در خصوص صادرات پسته اذعان داشت: ۷۵ درصد از پسته تولیدی استان یزد که عمدتا از ارقام؛ اکبری، آقایی، کله قوچی، اوحدی و فندقی است؛ مشتریان خارجی خوبی دارد و به همین جهت صادر می‌شود. یکی از مشکلات مهمی که در زمینه صادرات پسته در یزد وجود دارد عدم پایانه صادراتی است بطوری که صادرات مستقیم این محصول بدون واسطه انجام نمی‌پذیرد که پیگیری‌های خوبی با همکاری استانداری یزد در این زمینه شکل گرفته است که به دلائل مختلفی که وجود دارد، تا کنون میسر نشده است که امیدواریم با پیگیری‌هایی که در حال انجام است به نتیجه مطلوب برسیم.

یدالله جواد پور در پایان بیان کرد: در زمینه فرآوری پسته اقدامات بسیار خوبی انجام شده است بطوری که استان یزد ظرفیت فراوری ۲۰۰ هزار تن محصول را در ترمینال‌های خود دارا است. محصولات جانبی از قبیل: خلال پسته، شور کردن، برشته کردن و پودر و، مغز و ... که در تولید شیرین جات یزدی و بخصوص سوهان قم وگز اصفهان به دلیل مرغوبیت بالای محصول به کار گرفته می‌شود از مواردی هست که از پسته استان یزد استفاده می‌شود.
ارسال نظرات