مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی

افزایش ۳۲ درصدی تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی

مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: هشتمین جشنواره کتابخانه رضوی در مقایسه با سال رشد ۳۲ درصدی داشته است.
کد خبر: ۹۰۵۱۵۰۱
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، مرتضی محمد زاده امروز در اختتامیه هشتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی که در حوزه هنری خرم‌آباد برگزار شد اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌ها برای سی‌امین سال متوالی افتخار برگزاری جشنواره کتاب‌خوانی رضوی را دارد و خوشبختانه هرسال نسبت به سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است.

وی در رابطه بااهمیت کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی نیز افزود: این موضوع از دغدغه‌های اصلی مسئولان نظام است، خاصه مقام معظم رهبری که همه به اینکه ایشان بهترین کتاب‌خوان و بهترین اطلاعات را در حوزه کتابخانه‌ها دارند، واقف هستیم.

مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد: وقتی مقام معظم رهبری در نمایشگاه‌های کتاب مشرف می‌شوند می‌بینیم که در همه حوزه‌های نشر و کتاب اطلاعاتشان بسیار زیاد است بنابراین در امر کتاب‌خوانی ما باید ایشان را الگو قرار دهیم.

وی برگزاری جشنواره رضوی را اقدامی در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی دانست و بیان کرد: در سه سال اخیر نهاد کتابخانه‌ها این جشنواره را محور کار قرار داده و به آن پرداخته است ما نیز سعی داریم این جشنواره را هرسال پربارتر و بااهمیت‌تر برگزار کنیم.

محمد زاده در رابطه با برگزاری جشنواره کتاب‌خوانی رضوی گفت: جشنواره به این شکل بوده که ۷۰۰ کتاب پیشنهاد شد و از این ۷۰۰ کتاب، ۷۰ کتاب انتخاب شد و درنهایت ۷ کتاب برای مسابقه انتخاب شد و به دست شرکت‌کنندگان و کتابخانه‌ها رسید.

وی بابیان اینکه در این جشنواره جوایزی در سطح استانی، کشوری و کتابخانه‌ای به برگزیدهگان داده می‌شود، تصریح کرد: در این دور از مسابقات حدود دو هزار ۲۰۰ نفر در کشور تقدیر می‌شوند.

مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی خاطرنشان کرد: این جشنواره با مشارکت بیش از ۴۰۰ دستگاه فرهنگی و اجرایی کشور انجام شد و درمجموع ۸۵۸ هزار و ۶۹۵ در هشتمین جشنواره کتابخانه رضوی شرکت کردند که در مقایسه با سال رشد ۳۲ درصدی داشته است.

وی به شرکت ۱۵ هزار و ۷۳۳ نفر از لرستان در این جشنواره شرکت کرد و اظهار داشت: از تعداد شرکت‌کنندگان مذکور ۳۲۸ هزار و ۹ نفر در بخش الکترونیک و ۵۳۰ هزار و ۶۸۶ نفر نیز در بخش مکتوب مسابقه شرکت کردند.

محمد زاده در رابطه با اولویت‌ها و محور اقدامات نهاد کتابخانه‌ها جهت ارتقا کتاب و کتاب‌خوانی نیز افزود: کتابخانه‌های عمومی دیگر مانند گذشته یک محلی برای امانت کتاب و پس گرفتن کتاب نیستند، نهاد کتابخانه‌ها در چند سال اخیر به یک نقش اجتماعی جدید پرداخته و توفیقات خوبی نیز داشته است.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون کتابخانه‌های عمومی نقش‌های مختلفی در حوزه اجتماعی دارند و به بحث آسیب‌های اجتماعی پرداخته‌اند به‌طوری‌که اکنون دبیر کل نهاد و شورای معاونین نهاد به بحث آسیب‌های اجتماعی در شهرستان‌های مختلف می‌پردازند.

مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: امروزه کتابخانه‌های ما علاوه بر اینکه بحث آموزش و مسائل اجتماعی را اجرا می‌کنند به یک پایگاه فرهنگی اجتماعی تبدیل‌شده‌اند و در حوزه آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کنند.

وی گفت: ما در حال حاضر برای نهاد کتابخانه‌ها محور‌هایی را پیش‌بینی و در دستور کار قرار داده‌ایم که افزایش کارآمدی و منزلت اجتماعی نهاد کتابخانه‌ها، توسعه عادلانه خدمت کتابخانه‌های عمومی و افزایش دسترسی به کتاب خواندن ازجمله این برنامه‌ها است.

محمد زاده نهاد کتابخانه‌ها عمومی و کتابخانه‌های عمومی را یک‌نهاد عمومی دانست و تصریح کرد: در برخی جا‌ها کتابخانه دارند، اما دسترسی به کتابخانه و شرایط خاص مکانی زمانی و امکان حضور همیشگی در آن نیست، اما کتابخانه عمومی بدون توجه به جنس، سن، نژاد، مذهب و حتی زمان و مکان امکان حضور در کتابخانه‌ها را میسر و دسترسی را آسان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کتابخانه استاندارد، ایجاد کتابخانه در شهر‌های فاقد کتابخانه، ارائه خدمات جدید در کتابخانه‌های عمومی، نوسازی، بهسازی و سالم‌سازی کتابخانه‌ها در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود فضای فیزیکی کتابخانه‌ها در لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: لرستان یکی از استان‌های کم برخوردار است درزمینهٔ فضای فیزیکی کتابخانه‌ها دچار کمبود و مشکل است که باید از سوی مسئولان استان موردتوجه قرار گیرد.

وی بابیان اینکه اصلاح توسعه زیرساخت‌ها در دستور کار نهاد کتابخانه‌ها قرارگرفته است، افزود: اصلاح رویه خدمات و پژوهش‌های کاربردی در کتابخانه‌هایی که مسئله محور هستند باید حمایت شود.

محمد زاده عنوان کرد: افزایش کارآمدی و منزلت اجتماعی منابع انسانی، ارتقا وضعیت رفاهی کارکنان نهاد، اصلاح نظام بهره‌وری کارکنان، آموزش مبنای کار کارکنان در دستور کار است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار