صادرات ۷۸۰ هزار تن کالا از گمرک کردستان به خارج از کشور

مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: در پنج ماهه نخست امسال، ۷۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۵۱۰ میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.
کد خبر: ۹۰۵۲۷۳۰
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، بختیار رحمانپور در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده اظهار داشت: گمرکات استان کردستان در زمینه انجام تشریفات گمرکی مربوط به کالا‌های وارداتی، صادراتی، ترانزیتی و انجام تشریفات کالا‌های مسافر در مرز باشماق مریوان، فعالیت می‌کند.

مدیرکل گمرکات استان کردستان تصریح کرد: در پنج ماهه نخست امسال، ۷۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۵۱۰ میلیون دلار از گمرکات استان کردستان به خارج از کشور صادر شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش دلاری ۳۷ درصد و از لحاظ وزنی نیز ۶۰ درصد رشد داشته است.

وی گفت: گمرک در دو سال اخیر به‌دلیل استقرار سامانه جامع امور گمرگی، گام‌های مؤثری را در تسهیل انجام امورات گمرکی و کاهش قیمت تمام‌شده کالا‌های صادراتی و وارداتی برای تجار، بازگانان و مردم انجام داده و تجار و بازرگانان می‌توانند ۲۴ ساعته کالای خود را اینترنتی اظهار کنند تا بلکه تشریفات گمرکی در اسرع وقت انجام شود.

رحمانپور با بیان اینکه گمرک باشماق بین ۱۰۷ گمرک در صادرات حائز رتبه ۲۰، سنندج رتبه ۴۰ و سیران‌بند بانه رتبه ۳۵ کشوری است، افزود: رتبه گمرگ سنندج به‌دلیل کم‌بودن واحد‌های تولیدی پایین است.

وی اضافه کرد: در مجموع روزانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کالا از مرز‌های استان کردستان صادر می‌شود.


واردات ۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون دلار

وی اظهار کرد: در پنج ماهه نخست امسال، ۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون دلار واردات داشته‌ایم که عمده‌ترین کالا‌های وارد شده سرمایه‌ای و مربوط به ضایعات آلومینیوم، ماشین‌آلات خط تولید و محصولات شیمیایی بوده و کالای مصرفی وارد نکرده‌ایم و نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش دلاری و از لحاظ وزنی به‌ترتیب ۳۵ درصد و ۸۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: در رویه ترانزیت کالا "گمرک باشماق" با ترانزیت ۴۷۶ هزار تن کالا به ارزش حدود ۱۷۷ میلیون دلار رتبه دوازدهم را بین ۵۳ گمرک ترانزیتی کسب کرده و این مقدار ترانزیت کالا، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۰۱ درصدی وزنی و ۵۴ درصدی ارزش دلاری را داشته است.

وی اضافه کرد: در بحث ترانزیت خارجی مقصد که از سایر مبادی کشور به مرز باشماق هدایت می‌شوند ۴۱۳ هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۷ درصدی وزنی و افزایش ۲۳ درصدی ارزش دلاری را داشته و گمرک باشماق در بین ۸۷ گمرک ترانزیتی رتبه سوم را کسب کرده است.

۱۴۱۳۳۰ مسافر از مرز باشماق وارد کشور شدند

مدیرکل گمرکات استان کردستان خاطر نشان کرد: در پنج ماهه نخست امسال، در مرز باشماق ۱۴۱ هزار و ۳۳۰ مسافر ورودی و ۱۳۵ هزار و ۲۹۹ مسافر خروجی داشته‌ایم که آمار مسافران خروجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک‌درصد و مسافران ورودی نیز ۱۴ درصد رشد داشته است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به شایعات مطرح‌شده درباره دپوی کالا در گمرک عنوان کرد: گمرک صرفاً مجری مقرارات صادرات و واردات است و در قانون تصمیم‌گیر نهایی و تصمیم‌ساز نیست و چندین وزارتخانه دیگر مقررات صادرات و واردات کالا را تنظیم و جهت اجرا به گمرک ابلاغ می‌کنند.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات