کشت کلزا در مزارع کردستان آغاز شد

کشت پاییزه کلزا در مزارع کردستان آغاز شد.
کد خبر: ۹۰۵۵۶۰۳
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، کشت پاییزه کلزا به عنوان کشت دوم در سطح پنج هزار هکتار از مزارع این استان آغاز شده است.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به سرد سیر بودن کردستان گفت: دمای هوای سرد موجب کاهش راندمان کشت کلزا می‌شود از این روز انتظار می‌رود کلزا کاران در کشت محصول خود تعجیل داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه فصل کشت این محصول در کردستان از نیمه دوم شهریور تا دهه آخر مهر است افزود: برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت کلزا در این استان در سال زراعی ۹۸ - ۹۷ پنج هزار هکتار است.

مهدی فتحی گفت:: برای این میزان ۲۰ تن بذر مورد نیاز است که سازمان جهاد کشاورزی تا کنون حدود ۲۳ تن از این بذر‌ها از ۲ نوع فرانسوی با ارقام هک، ناتالی، دانور و هیدرومل و بذور آلمانی با ارقام رهان، گارو و کورتولی را تامین کرده است.

وی اضافه کرد: این میزان بذر هم اکنون در بین شهرستان‌های استان توزیع شده و پیش بینی می‌شود کلزا کاران قروه، دهگلان، کامیاران، سقز و مریوان بیشترین سطح کشت را داشته باشند.


فتحی گفت:کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید روغن خوراکی در برنامه ششم توسعه قرار دارد تا با تلاش کشاورزان و حمایت دستگاه‌های کشور از چالش‌های جدی تولید دانه‌های روغنی و تولید روغن خوراکی خارج شود.

امسال (سال زراعی ۹۷ - ۹۶) میزان برداشت دانه روغنی در کردستان با محصول غالب کلزا در مقایسه با سال قبل بیش از ۲ برابر شد و به پنج هزار تُن رسید.

۹۰ درصد دانه روغنی و مواد اولیه کارخانجات روغن خوراکی کشور وارد می‌شود و سالانه چهار میلیارد دلار برای خرید این محصول ارز از کشور خارج می‌شود.

طرح ۱۰ ساله خودکفایی دانه روغنی از سه سال قبل شروع شده و جهاد کشاورزی از افزایش سطح کشت این محصول حمایت می‌کند.

در سال زراعی جاری (۹۶ - ۹۷) در مجموع ۲ هزار و ۶۱ هکتار زمین زیر کشت دانه روغنی رفته بود که بخاطر سرمازدگی و آفت علف هرز، فقط یک هزار و ۸۱۰ هکتار آن قابل برداشت بود.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات