رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی:

دستیابی پژوهشگران محلاتی به 10 رقم جدیدگلایل

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: نخستین بار در کشور پژوهشگران محلاتی به دانش فنی 10 رقم جدید گل شاخه بریده گلایل دست یافتند.
کد خبر: ۹۰۵۷۰۷۴
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی از محلات؛محمد رضا شفيعي گفت: اين پژوهشگران در دوره سه ساله تحقيقات با استفاده از ارقام خارجي و از طريق دو رگ گيري (هيبريداسيون ) توانستند ارقام جديد گل پيازي گلايول را توليد کنند.
وي اظهار داشت: زيبايي، تنوع رنگي بالا، شمار گلچه ها، ارتفاع بوته و ماندگاري زياد از صفات بارز ارقام جديد گلايل است.
رئيس پژوهشکده ملي گل و گياهان زينتي گفت: ماندگاري گل هاي گلايل به طور ميانگين هشت روز است که در ارقام جديد توليدي اين زمان تا 12 روز افزايش يافته و شمار گلچه هاي ارقام جديد به 20مي رسد.
شفيعي افزود:برخي از ارقام جديد به دست آمده گل گلايل با برترين هاي اين گل در دنيا رقابت نزديک دارد.
وي ادامه داد: گلايل از 10 نوع گل پر مصرف و مهم دنيا است و اين گل زماني در زمره گل هاي پرمصرف ايران محسوب مي شد اما در سال هاي اخير ذائقه مصرف کنندگان بيشتر بر رز قرار گرفته و اکنون در رده چهارم مصرف قرار دارد.
رئيس پژوهشکده گل و گياهان زينتي محلات گفت: پياز گلايل براي کشت اين گل از کشورهلند وارد مي شود.
شفيعي بيان کرد: توليد و فروش گلايل به علت داشتن تنوع رنگي در سال هاي اخير افزايش يافته است و معرفي ارقام جديد ضرورت توسعه بازار داخلي و خارجي و بازار تنوع طلب گل مي باشد.
وي گفت: واردات ارقام جديد از کشورهاي خارجي محدوديت هاي حقوقي و فني زيادي از جمله لزوم پرداخت هزينه بالاي حقوق مالکيت معنوي رقم، ناسازگاري بسياري از ارقام با آب و هوا و اقليم ايران را دارد. 
رئيس پژوهشکده گل و گياه زينتي محلات خاطرنشان کرد: اجراي اين طرح هاي تحقيقاتي و دستيابي به دانش فني توليد براي کاهش واردات گل ضروري بود و با توليد انبوه اين ارقام جديد رونق اقتصادي توليد گل افزايش مي يابد.
پژوهشکده ملي تحقيقات گل و گياهان زينتي محلات شامل بخش هاي اصلاح، تکثير و پرورش، گياه پزشکي، تحقيقات خاک و آب، بيوتکنولوژي، عرضه، نگهداري و محيط هاي توليد، تحقيقات اقتصادي و بازاريابي در سال 1375 راه اندازي شده است.
ارسال نظرات