رئیس محاکم عمومی و انقلاب تهران ضمن بیان پنج جرم نخست نوجوانان، گفت که رانندگی بدون پروانه در صدر جرایم نوجوانان قرار دارد.
کد خبر: ۹۰۵۸۷۸۴
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، عباس پوریانی در حاشیه بازدید از مجتمع قضایی اطفال (شهید فهمیده)  اظهار کرد: این مجتمع تنها مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان است و طبق قانون تمام اعمال مجرمانه افراد زیر 18 سال در این مجتمع رسیدگی می‌شود. 

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت: در سایر استان‌ها و شهرستان‌های کشور، یک شعبه از محاکم کیفری دو برای رسیدگی به جرایم نوجوانان و اطفال اختصاص یافته اما در تهران، مجتمع قضایی شهید فهمیده برای این منظور مدنظر قرار گرفته است که با حضور مشاوران موضوع مواد 298 و 410 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 و وکلای موضوع ماده 347 و 415 همین قانون و والدین و سایر اشخاص موضوع ماده 413 قانون مزبور، رسیدگی‌ها انجام می‌شود.

پوریانی در ادامه با بیان اینکه در 6 ماه گذشته از سال 97، رانندگی بدون پروانه با 353 پرونده، در صدر جرایم نوجوانان قرار دارد افزود: بعد از رانندگی بدون پروانه، ضرب و جرح عمدی با 335 مورد، سرقت مستوجب تعزیر 289 مورد و ایراد صدمات بدنی غیرعمدی ناشی از بی‌احتیاطی در امر رانندگی با 94 مورد و توهین به اشخاص با 76 مورد در رتبه دوم تا پنجم پرونده‌های نوجوانان از نظر فراوانی قرار دارد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران اضافه کرد: خوشبختانه ورودی پرونده‌ها در مجتمع قضایی شهید فهمیده در 6 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته تقریبا 50 درصد کاهش داشته است؛ مثلاً تعداد پرونده‌های رانندگی بدون گواهینامه از 792 مورد در 6 ماهه سال 96 به 353 مورد در 6 ماهه امسال رسیده است.

پوریانی در پاسخ به سئوالی درباره رسیدگی به پرونده‌های قتل نیز اظهار کرد: طبق قانون رسیدگی به پرونده‌های بالغین زیر 18 سال و بالای 15 سال که مرتکب قتل عمدی می‌شوند در صلاحیت دادگاه کیفری یک است و ماده 415 و302 قانون آیین دادرسی کیفری به صلاحیت‌های دادگاه‌های کیفری یک اشاره دارد؛ البته پرونده‌های نوجوان زیر 15 سال که مرتکب قتل می‌شوند به عنوان خطای محض در این مجتمع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت احداث ساختمان جدید مجتمع قضایی اطفال نیز گفت: در ارتباط با ساختمان‌ مجتمع‌های قضایی در تهران کاملاً در مضیقه بودیم اما با مساعدت رئیس قوه‌قضائیه تقریبا 16 الی 17 ساختمان جدید احداث شد اما یکی از ساختمان‌هایی که همچنان در رابطه با آن با مشکل مواجه هستیم، ساختمان مجتمع قضایی شهید فهمیده است.

پوریانی یادآور شد: ساختمان جدید مجتمع قضایی شهید فهمیده حدود 70 تا 80 درصد پیشرفت داشته و برای تکمیل به سه تا چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این اعتبار باید از سوی دولت تخصصی یابد؛ امیدواریم دولت با اختصاص اعتبار لازم در تکمیل این ساختمان همکاری لازم را داشته باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها