داود ندیم، متولد ۱۳۴۹ در شهرستان سردرود تبریز، دارای مدرک دکترای مدیریت استراتژیک، همان کسی است که اکنون عنوان پدر سرمایه گذاری شهری ایران را با خود به یدک می کشد.
کد خبر: ۹۰۵۹۷۹۷
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، پدری ۴۸ ساله که در عصر یخبندان فکری با ایده های نو و کاربردی خود طوفانی به راه انداخت که نقطه آغازش تبریز بود. طوفانی که نه خرابی و ویرانی که ثروت و نگاه نو با خود به همراه داشت.

امروز ما فقط گوشیم تا بدانیم چرا وی عنوان نام پدر سرمایه گذاری شهری ایران را به دست آورده است و چه کارهایی انجام داده است.
• شنیده ایم شما کارمند شهرداری تبریز هستید، چطور شد از یک کارمند ساده به این جایگاهی که اکنون دارید، رسیدید؟
بله من با ۲۹ سال سابقه،کارمند شهرداری تبریز هستم و امسال هم بازنشسته می شوم. من از بچگی در بازار درمغازه پدرم حضور یافته و ذهنیت روشنی در حوزه اقتصادی و بازارداشتم. بعد از استخدام در شهرداری هم در اکثر حوزه های شهرداری بوده ام از امور اداری تا شهرسازی، فنی ، روابط عمومی و بالاخره سرمایه گذاری خدمت کردم، بصورت پله ای هم ارتقا یافتم ازکارمند صفر تا اموراداری، معاون شهردار، شهردار، شورا و …. چندین سال هم بصورت مامور بخدمت در ادارات و سازمانهای دیگر بوده ام بنابر این هم با تمام زوایای شهرداری و شورا و سیستم های سایر ادارات به نسبه آشنایی یافته ام. از سال ۷۶ تا ۸۵ به عنوان مدیراجرایی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی جلفا منصوب شده و در آن منطقه از اقدامات اولیه وصفر از خریدن میز و صندلی و اجاره دفتر کار همراه تیم اجرایی بودم تا جذب و افتتاح ۸۸ واحد سرمایه گذاری داخلی و خارجی و ارتقاء جلفا به منطقه آزاد تجاری صنعتی . جا دارد از تمام مدیرانم که واقعا با عشق و وجدان کاری تلاش مینمودندخصوصا آقایان: شهامت نیا، موثقیان، خیرآور، عزیززاده، فهمی و سایر همکاران پرتلاشم یادی بنمایم خصوصا در دوره استانداری آقای دکتر سبحان الهی ایشان تلاش وافری برای ارتقای این منطقه ویژه به منطقه آزاد نمودند . از بخش خصوصی هم آقای تقی زاده و مجموعه شرکت آمیکو و سایر فعالین نقش زیادی در تحقق این هدف بزرگ ایفا کردند.

از اواسط سال ۸۵ نیزدوباره به شهرداری تبریز برگشتم و از این سال تا سال ۹۲ مدیر سرمایه گذاری شهرداری تبریز بودم. به خاطر تجربه ای که از حضورم در جلفا به دست آورده بودم، خلأهایی در حوزه سرمایه گذاری شهری احساس کردم. اولین خلاء عبارت بود از عدم وجود زیر ساخت قانونی و ساختاری حوزه سرمایه گذاری ، بنابر این کارگروهی تشکیل دادیم و اولین شیوه نامه سرمایه گذاری شهرداریهای کشور را خودمان نوشته و در شورا مصوب نموده و اجرایی کردیم . یادم هست آن زمان هم بحث درآمدهای پایدار مطرح بود در یکی از جلسات شهرداری تبریز در رابطه با درآمدهای پایدار شهری بحث و تبادل نظر می شد، اکثر مدیران تفکر بسته و سنتی داشتند حتی یکی با اصرار میگفت” باید برای وصول عوارض های پرداخت نشده شهرداری، در هرچهارراه چند سرباز بگذاریم تا مدارک رانندگان را بگیرد و آنها مجبور شوند برای دریافت مدارکشان، عوارض را پرداخت کنند” این پیشنهاد و پیشنهادهای مشابه در آن جلسه که همگی بر اساس سیستم سنتی اداره شهرداری ها بود، برای من قابل درک نبود. این شد که تصمیم گرفتم راه های جدیدی برای افزایش درآمد شهرداری ها تدوین کنم.
• از طرح هایتان استقبال شد یا در مقابلش جبهه گیری کردند؟
بسیاری از افراد از همان اوایل کار ، شدیدا مخالف ایده های جدید بودند البته الان هم اینجوره . یادم هست که در زمستان ۸۵ که بودجه سال ۸۶ تنظیم می شد، از من خواستند تا میزان بودجه پیشنهادی حوزه سرمایه گذاری را اعلام کنم و من بعد از بررسی اولیه گفتم، ۴۵۰ میلیارد تومان امکان عقدقرارداد سرمایه گذاری وجود دارد ، نگو بودجه همان سال شهرداری تبریز در کل ۴۲۰ میلیارد تومان بود و در همان جلسه بود که گروه مخالف مرا مورد هجمه قرار دادند حتی دشنام هم گفتند و به من گفتند که تواز هیچ چیز سر در نمیآری حتی فرق صفرها را هم نمیدانی چطور میشود که کل شهرداری با این همه منطقه و سازمان و شرکت و معاونت و …. به سختی میتونه ۴۲۰ میلیارد تومان پیشنهاد بده ولی شما امکان انعقاد ۴۵۰ میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری را مطرح مینمایید حتی دوستانم نیز باور نداشتند ودر دفاع از من گفتند شاید آقای ندیم یک صفر اشتباه نموده ولی من اصرار بر پیشنهادم داشتم ، در همان سال ۸۶ به جای ۴۵۰ میلیارد تومان، ۶۵۰ میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری منعقد شد و این موضوع نقطه ی عطفی شد تا نگاهها به این سمت جدی تر شود و در سالهای بعد نیزتعداد و میزان عقد قراردادها بیشتر و بیشتر شد : ۸۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۱۲۰۰ حتی در یک سال ۲۰۰۰ میلیارد تومان رقم کل قراردادهای یک سال میشد . مجموع قراردادهای منعقده ازسال ۸۶ تا ۹۲ حدود ۶۵ تریلیون ریال برآورد شده است .پیش بینی ما این بود که بعد از افتتاح تک تک این پروژه ها از محل وصول سهم الشرکه شهرداری هر سال رقم یک هزار میلیارد ریال به بودجه شهرداری واریز شود البته چنین هم شد و بعضا بیشتر و برنامه هایی داشتیم که این رقم را به ده هزار میلیارد ریال برسانیم که …… نگذاشتند …..
چرا و چه کسانی نگذاشتند ؟
همیشه در طول تاریخ ، تقابل اندیشه ها مانع پیشرفت جوامع بشری شده است . حتی بخاطر این تقابل اندیشه ، یک عده مرا تکفیر مینمودند و بالاخره آنها موفق شدند جریان فکر جدید را متوقف کنند درب ادارخ سرمایخه گذاری را پلمپ نمایند و مرا ۳۱ روز با چشمان بسته در سلول انفرادی تحت شرایط روحی بسیار بد و بازجویی های آنچنانی حبس نمایند .
چرا ؟ چه تقابل اندیشه ای ؟
در این جریان دوتا اندیشه وجود داشت:
جریان فکری و اندیشه ای که ما معتقد به آن بودیمعبارت بود از اقتصاد آزاد، پیشرفت ، استفاده از راههای جدید، درآمدهای پایدار، الگو برداری از نمونه های تامین مالی رایج در نیا و ….
جریانی که اونا معتقد بودند عبارت بود از حفظ وضع موجود، عدم خروج از سیستم سنتی ، عدم انجام کارهای بزرگ توسعه ای ، ( حتی تند رو هایشان میگفتند شما که تله کابین را به تبریز آورده اید کفر نموده اید – یا میگفتند آرزوی ما این است که بلدوزر را برداریم و مجموعه هتل پنج ستاره کایا و لاله پارک را با خاک یکسان کنیم و مارا که مسبب این پروژه ها بودیم لقب کافر به ما میدادند و….) .
در مقام عمل دونوع شیوه وجود داشت :
الف : جریان فکری اول میگفت اگر محاسبات نشان میدهد که سرمایه گذار از این پروژه بیست درصد سود خواهد کرد ما باید کاری نماییم که سود او بیشتر شود مثلا بشود ۲۵ درصد تا در قبال اون پنج درصد ( به ظاهراز دست شهرداری پریده ولی در واقع نوعی دانه پاشیدن ) سه تا اتفاق مثبت برای شهر و کشورمان بیافتد:
همین سرمایه گذار برای نیل به سود بیشترش با انگیزه و اشتیاق کار کند و سریعا پروژه را باتمام برساندو این یعنی ورود سرمایه به شهرمان ، جلوگیری از خروج سرمایه ها ، مولد شدن سرمایه ها، جلوگیری از غیر مولد شدن سرمایه ها ، اشتغالزایی ، جلوگیری از مهاجرت نخبگان مالی و علمی و دهها آیتم مثبت دیگر .
سرمایه گذاران بعدی ببینند که در این شهر واقعا حمایت عملی میشودوسود داده میشود آنها هم بیآیند و همون اهداف چندین برابر بشه .
ایجاد رونق اقتصادی در شهر و تاثیر آن در اقتصاد کشور ، اشتغالزایی ، افزایش درآمد سرانه شهروندی ، افزایش بودجه شهرداری ، امکان رقابت شهرمان با شهرهای همتای خارجی ، توسعه و پیشرفت شهر و کشور .
ب : جریان فکری دوم میگفت اگر محاسبات نشان میدهد که سرمایه گذار از این پروژه بیست درصد سود خواهد کرد ما باید کاری نماییم که سود او کمتر شود مثلا بشود ۱۵ درصد تا در قبال اون پنج درصد سه تا اتفاق مثبت زیر برای شهر و کشورمان بیافتد:
سهم شهرداری بیشتر میشود و شهرداری میتواند حقوق پرسنل را براحتی پرداخت نماید .
بیت المال و حق و حقوق شهرداری هم صیانت میشود هم بر مقدارش افزوده میشود .
مقررات سازمان بازرسی و سیستم اداری کشور هم رعایت میشود .
• شما مؤسس اولین مدرسه سرمایه گذاری ایران هستید، بیشتر توضیح می دهید؟
بعد از اینکه من این جریانات را دیدم و عامل اصلی را درنوع نگاه به موضوع و نگرش و اندیشه انسانها دیدم و نیز با توجه به نیازهای روز جامعه، نیازهای وافر شهرداریها به این موضوع ، به همراه چهل نفر از اساتید برجسته کشور دور هم جمع شدیم و تصمیم گرفتیم تا از طریق احداث دانشکده ای به تدریس مبانی و اصول سرمایه گذاری شهری اقدام کنیم، اما به دلیل زمانبر بودن این کار و مجوزها و بروکراسی خاص آن در نهایت به صورت ngo واردشده و اولین مدرسه سرمایه گذاری ایران را به صورت مجازی تحت وب www.nadimiran.ir راه انداختیم و اقدام به ارائه اطلاعات مورد نیاز شهرداریها در این حوزه بصورت کاملا رایگان نمودیم و سپس دوره های تخصصی چهارده گانه را طبق سرفصلهای وزارت علوم و مراکز علمی کاربردی شهرداریهای کشور وبا استفاده ازگواهی های صادره از این مراکز برگزار مینماییم و پیگیر این هستیم که مباحث اقتصاد شهری و سرمایه گذاری بصورت چندین واحد درسی در رشته های مرتبط دانشگاهی تدوین و تدریس شود .
• نحوه برگزاری کارگاههای آموزشی چگونه است ؟
معمولا شهرداریهای مراکز استانها یا ادارات کل امور شهری و شورا های استانها ، طی قراردادی با مجموعه مدرسه سرمایه گذاری ، این دوره ها را برگزار میکنند و تمام کارشناسان و مدیران شهری استان مذکور اعم از شهرداران ، شوراها ، مدیران و کارشناسان مرتبط از شهرداری و حتی سازمانهای نظارتی و امنیتی و … در این دوره ها شرکت مینمایند و با سیستم های نوین اقتصاد شهری آشنا مشوند .
• این طرح از تبریز شروع شده، پس چرا در خود تبریز دوره های آموزشی تا بحال برگزار نکردید؟
شهرها خودشان برای برگزاری دوره ها درخواست می کنند و تا امروز هیچ درخواستی از تبریز و آذربایجانشرقی به دستمان نرسیده است. شاید دلیلش ترس و واهمه از اون گروه دوم میباشد .
• خب برگردیم به بحث مدرسه سرمایه گذاری، کار شما و همکارانتان که فقط به تدریس خلاصه نمی شود؟
بعد از آموزش وارد مرحله مشاوره و فاز اجرایی شدیم و شروع به جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی کردیم. برگزاری تورهای سرمایه گذاری در همین راستا صورت می گیرد، ما در ابتدا فراخوانی را تنظیم و به شرکت های معتبر از سراسر جهان ایمیل می زنیم، در همان حال نیز فرصت های سرمایه گذاری را شناسایی و به آنها معرفی می کنیم. به عبارت ساده تر ما در ابتدا یک سری از اطلاعات پروژه را در اختیار شرکت ها قرار می دهیم، بعد از آن ها می خواهیم تا نظرات و پیشنهادات خود را بیان کنند و در نهایت در صورت تمایل طرفین و با پیگیری های ما قرارداد سرمایه گذاری تنظیم می شود.
• در خصوص اولین تور سرمایه گذاری در ایران و جزئیاتش و مشکلات و چالش هایش بفرمایید!
فرصتهای سرمایه گذاری تعدادی از شهرهای ایران را دریافت نمودیم وبرای جذب سرمایه گذارخارجی با دها شرکت خارجی مکاتبه کردیم و در نهایت پس از پیگیری های مداوم قرار شد اولین تور سرمایه گذاری حوزه عمران شهری کشور با اعلام آمادگی ۵۰ شرکت خارجی ، تیر ماه سال جاری برگزار شود. در همان حال بود که با سخنرانی ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه ایران، ۲۵ شرکت اعلام انصراف کردند، و مقرر شد تور با حضور ۲۵ شرکت باقی مانده برگزار شد، این شرکت ها بلیط سفر به ایران را هم تهیه کرده بودند، اما درست دو روز مانده به پروازشان، شاهد تظاهرات عده ای از مردم در تهران بودیم، تعداد ۱۳ شرکت خارجی هم به این دلیل از حضور در تور انصراف دادند. در نهایت ماندند ۱۲ شرکت که البته توانستیم از بین شرکت های انصرافی، هشت شرکت را دوباره مجاب به حضور در تور کنیم و این تور طی دو مرحله برگزار شد و از شهرهای بجنورد، اهواز، تبریز، ملایر و تهران بازدید به عمل آمد و چندین تفاهم نامه بین شهرداران و مدیران شرکتهای خارجی منعقد شد.
• برگزاری این تور به عقد چند قرارداد انجامید و آیا آنطور که پیش بینی کرده بودید، موفق شد؟
کارها آنطور که باید پیش نرفت، سخنرانی های ترامپ، ناآرامی در تهران در برهه ای کوتاه بسیاری از برنامه های ما را به هم زد، حاشیه ها در حوزه سرمایه گذاری آنقدر زیاد است که ۹۰ درصد کارمان را خراب کردند، شما تصورش را بکن، این همه زحمت کشیده میشود علاقمندی شرکتهای خارجی کسب میشود و قرار میشود این تور از ده شهر مهم کشور بازدید نمایند آن ده شهر هم با کلی عزا و جزا هماهنگ میشود دقیقا یک هفته مانده به برگزاری تور، تعدادی از شهرداران و استانداران در کشور عوض شدند و کل برنامه ها به هم ریخت، با این حال ۳۰ تفاهم نامه در بجنورد، ۸ تفاهم نامه در اهواز، ۸ تفاهم نامه در تبریز وتعدادی در شهرهای کوچک در کل انعقاد حدود ۶۰ تفاهم نامه سرمایه گذاری ثمره برگزاری این تور بود که مراحل پیگیری آنها را در دست اقدام داریم البته بسته به شرایط اجتماعی و اقتصادی احتمال لغو برخی از تفتهم نامه ها همچنان هست.
• سرمایه گذاری ها در چه زمینه هایی صورت می گیرد؟
این شرکت ها در زمینه مدیریت پسماند، حمل و نقل شهری شامل ناوگان شهری، مترو، تراموا، بروزرسانی امکانات و ماشین آلات شهری، احداث مراکز تفریحی و شهربازی، تله کابین، احداث مراکز گردشگری، احداث و تجهیز مراکز تجاری، انرژی های نو و پاک، احداث مراکز اقامتی و هتل، احداث مجتمع های مسکونی، نوسازی بافت فرسوده، ترمیم خانه های قدیمی، فاینانس، تامین مالی و موارد دیگر بسته به پیشنهادات ما و احتساب میزان سود خود سرمایه گذاری می کنند.
• شما نخستین فردی بودید که به تدوین شیوه نامه سرمایه گذاری در شهرداری ها دست زدید، در این مورد توضیح دهید!
بله سال ۸۵ برای اولین بار این شیوه نامه را نوشتیم که شامل سرفصل های قانونی، تشکیلاتی، فرایندی و فرهنگی در حوزه سرمایه گذاری بود. بعد از اجرایی کردن آن در تبریز، در سال ۱۳۹۱ همان شیوه نامه توسط وزیر محترم کشور به تمام شهرها ابلاغ گردید.
در این شیوه نامه ما هفت گام اجرایی جذب سرمایه گذار را به صورت علمی مدون کردیم که از ایستگاه اول، مطالعات شامل برندینگ شهری، استراتژی توسعه شهری، چشم انداز و استراتژی توسعه اقتصادی است شروع و سپس در گام های بعدی؛ تهیه بسته های مشارکتی، اخذ مجوز، بازاریابی، اعلام فراخوان عمومی یا محدود، قرارداد و در خاتمه نظارت مالی بر پروژه ها را شامل می شود.
• به تعدادی از فعالیت های شاخص تان در حوزه سرمایه گذاری اشاره کنید!
– انعقاد ۸۶ قرارداد سرمایه گذاری داخلی و خارجی به ارزش بیش از ۳۵ تریلیون ریال در منطقه ویژه اقتصادی جلفا که موجب ارتقای رتبه این منطقه در کمتر از هفت سال به منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس شد.
– انعقاد ۱۷۶ قرارداد سرمایه گذاری مشارکتی داخلی و خارجی به ارزش بیش از ۶۵ تریلیون ریال در اداره سرمایه گذاری شهرداری تبریز که موجب شد شهرداری تبریز پنج سال پیآپی رتبه اول کشوری را در این خصوص بدست آورد.
– راه اندازی اولین وب سایت هفت زبانه برای حوزه سرمایه گذاری شهرداری تبریز ۱۳۹۰ .
– برگزاری چهار همایش بین المللی سرمایه گذاری دوسالانه در حوزه عمران شهری با حضور صدها نفر سرمایه گذارداخلی و خارجی در تبریز .
– برگزاری همایش سرمایه گذاری فرصت های سرمایه گذاری در هامبورگ و فرانکفورت آلمان .
– پیشنهاد اولین لایحه قانون اقتصادی و سرمایه گذاری شهرداریهای کشور که هم اکنون در کمیسیون تخصصی مجلس در شوراست.
– تاسیس و راه اندازی اولین مدرسه سرمایه گذاری و اولین وب سایت جامع تخصصی سرمایه گذاری تحت وب NADIMIRAN.IR .
– تدریس بیش از یکصد جلسه مبانی سرمایه گذاری و مشارکت و فرمولاسیون روش های مشارکت در شهرداری های کشور و استانداری ها و وزارت کشور و سایر وزارت خانه ها.
– و ابداع مدل ۷-۴-۱ جدیدترین سیستم سرمایه گذاری حوزه شهری .
ادامه دارد…

 ساناز شهابی

ارسال نظرات
پر بیننده ها