قنادباشی در گفتگو با «دانشجو»:

آمریکا بجای فرافکنی پرونده خود در عراق را بررسی کند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تحرکات بصره، تحرکات مشکوکی بود که در ورای آن عربستان و اسرائیل قرار دارند و تلاش می‌کنند با این اقدامات پای آمریکا را به منطقه و جنگ با ایران باز کنند.
کد خبر: ۹۰۶۴۶۵۷
|
۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص بیانیه وزیر خارجه آمریکا در خصوص اینکه تعطیلی کنسولگری آمریکا در بصره به دلیل آن است که در هفته‌های اخیر این کنسولگری چندین بار مورد حمله عوامل وابسته به ایران قرار گرفته و ایران بداند آمریکا چنین حملاتی را پاسخ خواهد داد، گفت: آمریکایی‌ها نه توان مقابله با ایران را دارند و نه خواستار درگیری روبرو هستند، اما در این بین طرف‌های ثالثی تلاش می‌کنند آمریکا را به جنگ با ایران ترغیب کنند.

وی با بیان اینکه مهره اصلی این طرف‌ها رژیم صهیونیستی است، گفت: این رژیم همواره در ورای جنگ‌هایی بوده که آمریکا در منطقه صورت داده که تازه‌ترین آن‌ها تهاجم ایالات متحده به عراق بوده در آن زمان شارون، نخست وزیر اسرائیل هشت بار به آمریکا سفر و از خطرات وجود بمب هسته‌ای در عراق در گوش آمریکایی‌ها خواند تا آن‌ها را مجاب به حمله به عراق کرد. 

قنادباشی ادامه داد: در قضیه سوریه نیز آن‌ها داعش را تحریک و آمریکا را ترغیب کردند که برای تضعیف سوریه به این گروه تروریستی کمک کند و امروز در دوران پساداعش نیز اسرائیل تلاش می‌کند که آمریکا را با ایران درگیر کند و البته در این قضیه ارتجاع منطقه نیز بیکار نیستند. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: به عنوان مثال سفارت جمهوری اسلامی در یمن توسط عربستان بمباران می‌شود و از سوی دیگر گروه‌های خرابکار به بهانه حادثه منا در ایران به سفارت عربستان حمله می‌کند تا کاسه صبر ایران را لبریز کرده و ما را وارد جنگ با عربستان کند، اما ایران فریب این حیله را نخورد، چون می‌دانست این اتفاقات شگرد دشمن است. 

وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا با توجه به زیان‌هایی که در منطقه دیده متضرر شده و هنوز عواقب مالی حمله به افغانستان و عراق در آمریکا وجود دارد، گفت: بر این اساس ترامپ برنامه‌ای برای جنگ نظامی با ایران ندارد و معتقد است بهترین راه تقابل با ایران استفاده از نیرو‌های منطقه‌ای است.

قنادباشی گریزی به تحرکات اخیر در بصره و به آتش کشیدن کنسولگری ایران در این شهر زد و گفت: این تحرکات مشکوک است که در ورای آن عربستان و اسرائیل قرار دارند و تلاش می‌کنند با این اقدامات پای آمریکا را به منطقه و جنگ با ایران باز کنند. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص موضع گیری آمریکایی‌ها در قبال حادثه کنسولگری ایران در بصره گفت: آمریکایی‌ها در عراق نوعی فرافکنی می‌کنند و وضعیت خشم ملت عراق را متوجه ایران می‌دانند، اما آن‌ها باید پرونده خود را در این کشور مرور کنند چه کسی برای داعش غذا و دارو در عراق ارسال می‌کرد؟ جوانان عراقی را که به مبارزه با داعش آمده بودند به خاک و خون می‌کشید؟ و مسائلی از این دست را انجام می داد.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها از دامی که رژیم صهیونیستی برای آن‌ها در منطقه پهن کرده است اطلاعی ندارند و در صورتی که مقابله و رویارویی ایران و آمریکا به وقوع بپیوندد اسرائیل به شدت آسیب پذیر خواهد بود. 

قنادباشی گفت: کاخ سفید اطلاعات غلطی از سوی رسانه‌ها و جراید خود که عموما توسط لابی‌های رژیم صهیونیستی اداره می‌شوند، دریافت می‌کند و قدرت سنجش صحت و سقم آن‌ها را نیز ندارد. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: رژیم صهیونیستی باید بداند در صورتی که جنگ بین ایران و آمریکا رخ دهد اولین هدف ایران اسرائیل خواهد بود و اولین رژیمی که متضرر می‌شود رژیم صهیونیستی است. 

وی افزود: تصور ترامپ این است که اگر در مناسبات منطقه‌ای و درگیری با ایران اسرائیل را راضی کند در انتخابات پیش روی در این کشور دست برتر را خواهد داشت. 

قنادباشی سخنان خود را با بیان مثالی در خصوص به شهادت رساندن مدرس پایان داد و گفت: می‌گویند زمانی که بنا بود مدرس را شهید کنند او را تبعید و سپس به او سم خورانیدند، سپس او به نماز ایستاد لذا دشمن فکر کرد نکند سم در بدن او تاثیر نداشته باشد لذا در حین نماز او را با عمامه‌ای که بر سر داشت خفه کردند حکایت تحریم‌های اقتصادی و کمرشکنانه امروز آمریکایی‌ها نیز همین است آن‌ها بعد از اعمال این تحریم‌ها خودشان هم معتقدند که احتمالا این سم و تحریم اقتصادی اثر نخواهد کرد و از این رو ایران را به حمله نظامی تهدید می‌کنند.

ارسال نظرات