قطب اقتصاد کشور پنجه در پنجه مشکلات معیشتی/ ظرافت های زنانه در چهره چتربازان رنگ می بازد

چتربازی زنان در هرمزگان محدوده سنی ندارد؛ اینجا تنها فاکتور کاری فقر و نداری است از این رو به راحتی می توان زنانی را یافت که در اوج میانسالی و پا به سن بودن محموله های کالا را حمل می کنند.
کد خبر: ۹۰۶۵۴۷۴
|
۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛همه ما با شنیدن واژه چتر بازی یاد ورزش مفرح و نشاط بخش پرش از ارتفاع و چترهای گسترده ورزشکاران در ذهنمان تداعی می شود که شور و انرژی را ارزانی میدارد.

چتربازی یکی از پرطرفدارتربن و مهیج ترین ورزش های جهان است که علاقه مندان خود را از طیف مرفع، متمکن و جسور برمی گزیند چرا که این ورزش یکی از گرانترین زمینه های فعالیت بدنی است که جایی در سفره قشر متوسط  ندارد.

جذابیت این ورزش بر هیچ کس پوشیده نیست و در کنار قدرت مالی جسارت و نترس بودن را هم می طلبد اما چتربازی در هرمزگان و مردم جنوب کشور با تعریف عامیانه خود زمین تا آسمان توفیر دارد.

چتر بازی در سواحل خلیج فارس با چتربازی در پایتخت ۳۶۰درجه تفاوت دارد و نه تنها قشر مستصعف و نیازمند به این زمینه گرایش پیدا می کنند بلکه دستاویزی برای سود کلان منفعت طلبان می شوند؛ چتر بازی در هرمزگان مترادف با قاچاق کالا به صورت خرد و‌کوله بری است و وجه تشابه آن با پرواز چتربازان، قدرت ریسک پذیری است که البته از فقر و‌نداری نشات گرفته است.

چتربازان افراد و گروه هایی هستند که نقش وسیله و ابزاری برای جابجایی محصولات و کالاهای قاچاق انجام می دهند که این امر ریشه در شرایط نامساعد اقتصادی و اجتماعی دارد؛ بندرگاه هایی همچون قشم، درگهان و بندرعباس از مراکز عمده فعالیت چتربازان به شمار می روند که برای کسب حداقل دستمزد و اجرت،مخاطرات و ریسک تردد در مسیرهای پرمخاطره را به جان می خرند.

چتر بازان را می توان از قربانیان ردیف اول قاچاق کالا بعد از تولید کننده داخلی دانست؛ اغلب چتربازان هرمزگانی را زنانی در بر می گیرند که از سرناچاری دل به درآمد ناچیز حمل بار قاچاق بسته اند تا بتوانند لقمه ای بخور و نمیر سر سفره خانوادشان بگذارنند.

نوار ساحل شهر بندرعباس در ساعات بعدازظهر و غروب شاهد ورود چتربازانی بود که با سرعت نور از قایق های تند رویی که با فاصله چندصدمتری از ساحل و درعمق آب توقف می کردند،با بسته های سنگین خود را سریع به خشکی رسانده تا سوار خودروهای پارک شده در آن حوالی شوند.

گشت دریایی، توقیف محموله و آبزدگی بار مهم ترین دغدغه چتربازان است و در صورت بروز هر کدام از این مشکلات متحمل خسارت های گزاف می شوند که اغلب توان پرداخت یک پنجم آن را هم ندارند.

فقر و نداری تنها فاکتور کاری چتربازان

دغدغه زنان چتر باز در هرمزگان بسی فراتر از سایر همنوعانشان است چرا که باید رنج زندگی را به دوش بکشند و ترس از جان را تنها از روی بی سرپرستی فرزندان و آوارگی میوه های وجودشان در خاطر می گذرانند چنانچه اگر اتفاقی برای این قشر خاکستری بیافتد کسی خبردار نمی شود.

استراحت، گذراندن اوقات فراغت در کنارخانواده،حضور در دوره همی های زنانه و یا مجالس خصوصی برای زنان چتر باز معنایی ندارد و چهره های آفتاب سوخته آنان حکایت های ناگفته بسیاری دارد؛ چتربازی زنان محدوده سنی ندارد؛ اینجا تنها فاکتور کاری فقر و نداری است از این رو به راحتی می توان زنانی را یافت که در اوج میانسالی و پا به سن بودن محموله های کالا را حمل می کنند.

منطقه آزاد قشم به خاطر ظرفیت کم نظیرش در دپوی جنس قاچاق پاتوق ثابت زنان چتر باز است که محموله های سفارشی را به‌صورت دور زدن عوارض گمرکی به‌وسیله شناورهای غیرمجاز حمل می‌کنند.

بخش اعظمی از کالاها و محصولات قاچاق از مبادی ورودی استان هرمزگان وارد کشور می شود که کشفیات گسترده کالای قاچاق در ماههای اخیر خبر از ابعاد پنهان و دست های پشت پرده در این ماجرا دارد در این بین سهم اندک چتربازان قابل قیاس با حجم کلان واردات سازمان یافته و افسار گسیخته نیست.

وزیر کشور در سفر زمستانی خود به استان هرمزگان با بیان اینکه در قاچاق غیر رسمی مانند کولبری هم دستورالعمل های جدیدی در دولت تصویب و اجرای آن از یک ماه پیش آغاز شده است، اظهار کرد:با اجرای این طرح تا بیش از ۶۰ درصد کولبری ها در کنترل دقیق هستند لذا زیرساخت های دیگر نیز لازم است که استانداران، گمرک و سایر دستگاه ها در تلاش هستند که انجام دهند.

کوله بران در اقتصاد کشور تاثیر منفی ندارند

چندی پیش سردار رضایی ، فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه کوله بر قاچاقچی نیست، تصریح کرد: اعتقاد داریم آن ها مکمل مرزبانان هستند از این رو کوله بران خود مرزبان و اولین مدافع مرزها و مرزنشینان هستند.

وی با اشاره به سوء استفاده برخی از افراد سودجود از عنوان کوله بری تاکید کرد: برخی افراد با سوء استفاده از عنوان کوله بر مبادرت به قاچاق کالا از مرزها کرده و مخل امنیت اقتصادی منطقه و کشور می شوند که نباید آن ها را از کوله بران دانست و با آن ها برخورد می شود.

رضایی با تاکید بر ساماندهی وحمایت از کوله بران آن ها کشور سرمایه های کشور دانست و افزود: کوله بران در اقتصاد کشور تاثیر منفی ندارند اما باید با قاچاق کالاهایی که امنیت اقتصادی و آسایش کشور را به خطر می اندازد برخورد شود.

 

ارسال نظرات