پس از معرفی SPFSروسیه از پیوستن بانک‌های خارجی به «سیستم جایگزین سوئیفت» خود استقبال می‌کند

معاون رئیس کل بانک مرکزی روسیه گفت: به زودی امکان پیوستن بانک‌های خارجی به سیستم جایگزین سوئیفت که این کشور طراحی کرده است فراهم خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۷۰۵۳۰
|
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، اولگا اسکروب‌گاتوا، معاون رئیس کل بانک مرکزی روسیه تأکید کرد: طی سال جاری روند پیوستن بانک‌های خارجی به سیستم نقل و انتقال پول که توسط روسیه طراحی شده و جایگزین سوئیفت است فراهم می‌شود.

وی گفت: هم‌اکنون شاهد آمدن بانک‌ها به سمت خود هستیم.

بنا به اعلام بانک مرکزی روسیه تا پایان ماه سپتامبر ۴۱۶ شرکت و نهاد روسی به سیستم پیام‌رسان مالی روسی موسوم SPFS پیوسته‌اند که از جمله آنها می‌توان به خزانه‌داری فدرال روسیه و شرکت‌های بزرگی نظیر گازپروم، روس‌نفت و دیگر شرکت‌های این کشور اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۴ تهدید غربی‌ها به قطع کردن دسترسی روسیه به سوئیفت باعث شد تا بانک مرکزی این کشور به سمت ایجاد یک سیستم پیام‌رسان بین بانکی بومی برود. البته سوئیفت اعلام کرده است در زمینه مناقشات سیاسی بی‌طرف باقی می‌ماند. 

گزارشاتی وجود دارد که نشان می‌دهد علی‌رغم این ادعای سوئیفت، آمریکا با نفوذ خود دسترسی کشورها را به سوئیفت می‌بندد.

در سال ۲۰۱۲ روزنامه دانمارکی برلینگسک گزارش داد که مقامات آمریکایی با دسترسی خود به سوئیفت توانست انجام معامله یک سرمایه‌دار دانمارکی در یک بانک آلمانی را به دلیل معامله سیگار کوبایی که مورد تحریم آمریکاست متوقف کند. این معامله به دلار آمریکا بود و بنابراین واشنگتن توانست آن را بهم بزند.

سیستم سوئیفت یک پیام‌رسان بین بانکی است که پیام نقل وانتقال پول و یا درخواست جابجایی بین بانک‌ها را منتقل می‌کند. مقر اصلی این پیامرسان بلژیک است، اما روسای چند بانک بزرگ آمریکایی عضو هیأت مدیره آن هستند و سیستم قضایی آمریکا نیز اجازه مداخله در آن را دارد.

ارسال نظرات