آموزش و فرهنگ سازی کم هزینه ترین راه کنترل بحران‌های احتمالی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد درنشست ستاد بحران استان گفت: موضوع انتقال جمعه بازار شهر یاسوج فرسایشی نشود و آتش سوزی اخیر هشداری برای ما محسوب می شود.
کد خبر: ۹۰۷۱۴۸۵
|
۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
علی محمد احمدی اظهار داشت: باید مشکلات انتقال جمعه بازار هرچه سریعتر حل شود، زیرا هر لحظه امکان اتفاقی مجدد در این بازار وجود دارد.
احمدی با اشاره به اینکه، موضوع انتقال جمعه بازار مدیریت شود تا در آینده شاهد چنین مواردی نباشیم. تاکید کرد: تدوین طرح و برنامه‌ای مناسب، برای انتقال جمعه بازار یاسوج ضروری است.
استاندار با بیان اینکه در حوزه بازارچه جدید باید اقدامات ایمنی و مدیریتی به شکل مطلوب دیده شود، گفت: باید کنترل صحیحی در این بخش داشته باشیم.
وی با اشاره به بازسازی و تعمیر واحد‌های آسیب دیده ناشی از زمین لرزه در شهر‌های یاسوج و سی سخت، گفت: بانک‌ها نباید در مسیر توزیع اعتبارات تخصیصی به این حوزه سنگ اندازی کنند و فرمانداران باید هر بانکی که در مسیر اعطای تسهیلات تعلل می‌کند را به استانداری معرفی کنند.
احمدی تاکید کرد: گزارش عدم همکاری هر بانکی مستقیما به بانک مربوطه در مرکز اعلام خواهد شد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد، پیشگیری، آموزش و فرهنگ سازی را کم هزینه‌ترین و با صرفه‌ترین راه مدیریت و کنترل بحران‌های احتمالی در استان بیان کرد و گفت: لازم است در این راستا برنامه ریزی لازم در استان به عمل آید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هم گفت: ۲۰۷ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی و نوسازی واحد‌های خسارت دیده زلزله اخیر استان در شهر‌های یاسوج و دنا تخصیص یافت.
عزیز فیلی اظهار داشت: برای بازسازی و نوسازی واحد‌های خسارت دیده ناشی از زمین لرزه اردیبهشت ماه امسال ۱۷۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۳۷ میلیارد تومان کمک بلاعوض تخصیص یافته است.
وی اظهار داشت: امید است بانک‌های عامل در استان نسبت به پرداخت به موقع این تسهیلات اقدام کنند.
فیلی با بیان اینکه در آستانه فصل زمستان قرارداریم، افزود: باتوجه به برودت هوا می‌طلبد دستگاه‌های متولی اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهند.
معاون عمرانی استانداری بر ضرورت ساماندهی جمعه بازار یاسوج تاکید کرد و گفت: وضعیت کنونی این بازار قابل تحمل نیست و باید در کمترین زمان ممکن مکان جدید در اختیار بازاریان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه، جان انسان‌ها بر کسب و کار تقدم دارد، عنوان کرد: ساماندهی جمعه بازار بر عهده مدیریت شهری است و استانداری در این خصوص حوزه شهری را حمایت می‌کند.
فیلی تصریح کرد: باتوجه به کاهش بارندگی‌ها و دبی آب رودخانه بشار، دستگاه‌های متولی کنترل بیشتری بر کشت‌های پرمصرف داشته باشند.
وی به بارندگی‌های اخیر در استان اشاره کرد و افزود: وضعیت مناطق آسیب دیده توسط دستگاه‌های متولی بازدید و بررسی می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران استان هم خواستار تشکیل کمیته مشورتی مدیریت بحران با حضور نخبگان دانشگاهی در حوزه‌های مرتبط با بحران شد.
وحید محمدی تبار گفت: این کمیته می‌تواند به عنوان بازوی علمی برای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان عمل کند تا به این طریق از پتانسیل‌های علمی استان برای پیشگیری از بحران استفاده کنیم.
وی از کاهش محسوس میزان آتش سوزی‌ها و خسارت ناشی از آن‌ها در استان خبر داد و گفت: امسال در شهرستان‌هایی که سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی داشتیم آتش سوزی‌های کمتری به وقوع پیوست.
محمدی تبار اظهار داشت: کاهش محسوس آتش سوزی‌ها و خسارات ناشی از آتش سوزی‌های امسال در استان نتیجه تاکیدات استاندار و حوزه معاون عمرانی و تلاش و همکاری اداره کل بحران و هماهنگی منابع طبیعی، محیط زیست و سایر دستگاه‌های ذی ربط بود.
وی به بحث حفاظت از حریم رودخانه‌ها و روان‌آب‌های استان اشاره کرد و افزود: حریم رودخانه‌های استان به ویژه رودخانه بشار به صورت مرتب پایش و گام‌های اساسی هم در این زمینه برداشته شد که جزئیات آن در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفت.
مدیرکل بحران استانداری گفت: از ابتدای امسال تاکنون دو مورد امداد کوهستان داشتیم که یک مورد مربوط به گرفتار شدن یک محیط‌بان در کوه دنا بود که با اعزام بالگرد نجات یافت و مورد دیگر نجات یک چوپان در کوه‌های خامی باشت بود.
محمدی‌تبار در رابطه با توزیع اعتبارات مدیریت بحران استان هم گفت: بخشی از اعتبارات که امکان عملیاتی شدن نداشت جابجا شد و به پروژه‌های شهرداری‌ها اختصاص یافت.
وی به بارندگی‌های اخیر در استان اشاره داشت و گفت: در چندین روستا به علت بارندگی شدید تعدادی از خانه‌ها ویران و احشام برخی از دامداران هم تلف شد که پیگیری‌های لازم برای برآورد خسارت انجام شده است.
مدیرکل بحران استان با بیان اینکه در حوزه مدیریت بحران باید به سمت فرهنگ سازی و آموزش برویم و سطح آگاهی جامعه را بالا ببریم، گفت: امسال در شهرستان‌هایی که سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی داشتیم آتش سوزی‌های کمتری به وقوع پیوست.
محمدی تبار خواستار تشکیل کمیته مشورتی مدیریت بحران با حضور نخبگان دانشگاهی در حوزه‌های مرتبط با بحران شد و گفت: این کمیته می‌تواند به عنوان بازوی علمی برای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان عمل کند تا به این طریق از پتانسیل‌های علمی استان برای پیشگیری از بحران استفاده کنیم.
محمدی تبار گفت: در فعالیت‌های چند ماهه اخیر حوزه مدیریت بحران مدیران و کارشناسان برتر مورد تشویق قرار خواهند گرفت.
موضوع تسهیلات اعطایی دولت به منظور جبران خسارات در زلزله‌های اخیر و جمعه بازار یاسوج، آتش سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها، وضعیت بارندگی‌ها و پیش بینی بارش‌ها در سال جاری، وضعیت جاده‌ها و راهدارخانه‌ها، خسارات بارندگی‌های اخیر، وضعیت رودخانه‌ها و اقدامات آب منطقه ای، بحث تنش آبی در چهار شهر یاسوج، دیشموک، باشت و مادوان و سایر موارد توسط دستگاه‌های متولی بررسی شد.
ارسال نظرات