کارشناس مسائل مذهبی:

پیاده روی اربعین نمود عشق شیعیان به آرمان امام حسین(ع)/ باید مواظب رخنه دشمن و آسیب به همبستگی بود

رئیس بنیاد نهج البلاغه یزد گفت: پیاده روی اربعین نشان دهنده این است که میلیون‌ها نفر شیفته آرمان امام حسین(ع) یعنی استکبارستیزی، ظلم‌ستیزی و حق‌جویی شده‌اند و پیام نهضت سالار شهیدان به این وسیله به تمام عالم خواهد رسید.
کد خبر: ۹۰۷۲۶۴۶
|
۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، رئیس بنیاد نهج البلاغه یزد در بیان اهمیت زیارت اربعین گفت: زیارت اربعین سنتی است که از زمان ائمه معصومین (ع) بوده و بسیار سفارش شده است و یک زیارت پر جاذبه محسوب می‌شود که به نوعی اهمیت قیام امام حسین (ع) را قابل درک می‌کند.

حجت الاسلام محمدرضا ابویی بابیان اینکه در اربعین نوعی تجدید بیعت همه دوستداران ابی عبدالله (ع) با آن حضرت بروز و ظهور پیدا می‌کند، اظهار کرد: ائمه اطهار (ع) اهتمام ویژه‌ای به زیارت اربعین داشتند؛ همچنین برخی بر اساس کتب تاریخی و اسناد مشهور گفته‌اند این تاکید برای این است که سر‌های مطهر شهدا در اربعین به کربلا بازگردانده و دفن شد.

وی با اشاره به اینکه اتفاقی که در اربعین افتاد اهمیت زیارت را مضاعف می‌کند و اهمیت پیاده‌روی اربعین نیز ریشه تاریخی دارد افزود: علاوه بر اینکه جابر خود را با پای پیاده در اربعین به کربلا رساند، در روایات نیز آمده که سیره اهل بیت (ع) این بوده که از سمت مدینه به مکه پیاده حرکت می‌کردند برای زیارت خانه خدا، در واقع پیاده‌روی برای بیان اهمیت یک مراسم دینی و معنوی بوده و فلفسه پیاده‌روی به این معنی نبوده که مرکبی وجود نداشته در واقع این پیاده‌روی به نوعی احترام به مقام زیارت شونده و جایگاه وی است.

ابویی اذعان کرد: در پیاده‌روی توجه انسان به هدف زیارت و همچنین حضور قلب وی بیشتر می‌شود و در ایجاد حال و هوای معنوی تاثیر ویژه‌ای دارد.

کارشناس فرهنگی مذهبی گفت: امری ۱۴۰۰ سال قبل در سیره اهل بیت (ع) توصیه شده است سر و تاثیر آن بعد از ۱۴ قرن مشخص می‌شود که پیاده‌روی اربعین نمونه‌ای از این شگفتی است.

وی ادامه داد: آنقدر ائمه (ع) در سیره خود برای زیارت اربعین اهمیت قائل شده‌اند که جزء ۵ نشانه اصلی مومن بودن عنوان شده است و این اهمیت و تاثیر در گذر زمان بیشتر مشخص می‌شود، زیرا امروز آن‌قدر جذابیت پیدا کرده که افرادی غیر شیعه نیز در این کنگره عظیم شرکت می‌کنند.

ابویی خاطر نشان کرد: امروز رسانه‌های دنیا از این حرکت صحبت می‌کنند و آن‌هایی نیز که صحبت نمی‌کنند در آینده ناگزیر خواهند شد این پیاده روی را پوشش دهند.

رئیس بنیاد نهج البلاغه یزد عنوان کرد: پیاده روی اربعین نشان دهنده این است که میلیون‌ها نفر شیفته آرمان امام حسین (ع) یعنی استکبارستیزی، ظلم‌ستیزی و حق‌جویی شده‌اند و پیام نهضت سالار شهیدان به این وسیله به تمام عالم خواهد رسید.

کارشناس فرهنگی مذهبی افزود: پیاده‌روی اربعین بسیار از هنجار‌های مذهبی و اخلاقی مانند حجاب، تعاون، انفاق، جهاد، حب و بخشش و از همه مهمتر ولایت‌مداری به نمایش گذاشته می‌شود.

ابویی در خصوص آسیب‌هایی که باید در پیاده روی اربعین مورد توجه قرار گیرد گفت: در این راهپیمایی بزرگ به تدریج گروه‌های مختلف مذهبی و نژادی شرکت خواهند کرد و باید مراقب بود این حرکت که مدار وحدت مومنین محسوب می‌شود، مروج مذهب اهل بیت (ع) باشد و به یک تهدید برای تفرقه و رقابت‌های فرقه‌ای نژادی تبدیل نشود.

وی اظهار کرد:این زیارت طبعاً دشمنان زیادی دارد و افراد مغرضی هستند که می‌‍خواهند به این همبستگی آسیب بزنند واز همین رو این حضور و معنویت و ایثار نیاز به مراقبت دارد و باید مراقب بود که جبهه حق در برابر ظلم جهانی به مجلسی برای ترویج خرافات، بدعت‌ها و اسراف کاری نشود.

ابویی افزود: تلاش شود این حرکت از حد شور و شعار دینی ارتقاء یافته به شعور و فهم و تامل در حرکت ابی عبدالله و همچنین در این حرکت اربعین معرفت زائران بیشتر شود.
ارسال نظرات