رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران:

فرهنگ بسیجی، فرهنگ دنیا ساز و آخرت گراست

رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: تمام پیشرفت هایی که امروزه در کشور می بینیم حاصل تلاش جریان بسیجی است.
کد خبر: ۹۰۸۰۶۶۴
|
۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران در همایش اساتید بسیجی حضور دانشگاه که در دانشگاه آزاد یزد برگزار شد گفت: بسیج مستضعفین یک نهاد کاملاً مردمی است که در همه زمان‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون به عنوان بازوی رهبری عمل کرده است.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه افزود: ما در کشور با سه جریان مواجه هستیم. جریان اول، جریان تحجر یعنی سنتی‌هایی است که مصداق آن‌ها را می‌توانید در انجمن‌های حجتیه ببینید. کسانی که حاضر نیستند در برابر مسائل نو بیندیشند و یک نگاه متحجرانه از سنت دارند و گاهی اوقات از دین یک تعریف خشن و متاسفانه همراه با خرافات ارائه می‌دهند. جریان دوم، جریان روشنفکری است که اسلام التقاطی را معرفی می‌کنند. گروه سومی هم داریم که از آن به عنوان جریان بسیجی تعبیر می‌کنم و تمام پیشرفت‌هایی که امروزه در کشور می‌بینیم حاصل تلاش این جریان است.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: جریان تحجر و جریان التقاط هیچ کدام یک قدم هم برای پیشرفت این کشور برنداشتندبنابراین اکنون که با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم حتما باید جریان بسیج به عرصه اقتصادی ورودکند.

وی توحید گرایی را اولین ویژگی جریان بسیجی دانست و عنوان کرد: اساس تفکر و منظومه فکری ما خدامحوری و توحید است. توحید باید در فضائل اخلاقی و رفتار سیاسی ما جریان داشته باشد.

خسروپناه بیان داشت: اسلام محوری اصل دیگری است. البته نه اسلام آمریکایی و التقاطی. داعشی‌ها هم شعارشان اسلام بود.

وی گفت: اصل ولایت مداری یکی دیگر از اصول جریان بسیج است و طبق آیات قرآن انسان یا ولایت خدا را می‌پذیرد یا ولایت شیطان و طاغوت را. معنای ولایت نیز پیوند ناگسستنی، ولی با امت است. اما برخی افراد هستند که هر زمان می‌خواهند شاهدی برای حزب خود پیدا کنند دون در نظر گرفتن تمام بیانات امام و رهبری از بخشی از سخنان آنان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشور تاکید کرد: فرهنگ بسیجی فرهنگ دنیا ساز آخرت گراست.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران بیان داشت: اصل ششم جریان بسیجی اعتقاد به مردم سالاری دینی یا به بیان دیگر وحدت و انسجام مردمی در پرتو دین است.

وی با تاکید بر لزوم وحدت شیعه و سنی گفت: از برکات وحدت اهل شیعه و اهل سنت این است که هر دو به هم نگاهی منطقی پیدا می‌کنند. همچنین بسیاری از اهل سنت در کشور‌های مختلف مقابل جریان افراطی اهل سنت می‌ایستند.

وی اذعان داشت: بدون اتکا به مردم مشکلات کشور حل نمی‌شود، راه حل مشکلات کشور ما احزاب نیستند. مشکلات کشور ما را مردم سالاری دینی حل می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: فضیلت گرایی در پرتو ولایت مداری نیز از اصول فرهنگ بسیجی است. بسیجی باید عدالتخواه باشد و اگر جایی ظلمی می‌بیند از مظلوم دفاع کند. اما این دفاع باید عقلانی و در پرتو ولایت باشد. برخی می‌گویند عدالت گرا هستیم، اما ولایت‌مدار نیستیم. این افراد باید بدانند اگر عدالت را در ذیل ولایت الهی تعریف نکنیم، به عدالت در ذیل ولایت شیطان رسیده ایم. مگر مارکسیست‌ها شعار عدالت نداشتند؟ عدالتی که از ولایت جدا شود ارزشی ندارد. خوارج هم دغدغه عدالت و هم دغدغه عبادت داشتند، اما چون از ولایت جدا شدند به این سرنوشت شوم دچار شدند. فضیلت مداری خیلی مهم است، باید حساس بود و دغدغه داشت، اما این دغدغه باید با تدبیر و عقلانیت و با پذیرش ولایت همراه باشد.

حجت الاسلام خسروپناه روحیه جهادی را از دیگر اصول فرهنگ بسیجی برشمرد و تصریح کرد: نباید روحیه جهادی را فقط جهاد در میدان جنگ تعبیر کرد چرا که روحیه جهادی به معنای تلاش خستگی ناپذیر در همه عرصه‌ها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سنت کفر این است که اگر کسی در برابرش ذلیل شود او را ذلیل‌تر می‌کند. نمی‌گوئیم نباید با دنیا تعامل داشت، اما تعامل ما باید تعامل سازنده باشد. نه اینکه مستکبرین هر چه میخواهند بگویند، هر تهمتی که می‌خواهند بزنند، هر نسبتی به ما بدهند، در سازمان ملل ما را محکوم کنند و ما در مقابل اظهار ارادت کنیم، با این کار دشمنی استکبار شدیدتر میشود؛ بنابراین استکبار ستیزی یکی دیگر از اصول جریان بسیج است و گوهر انقلاب ما و فرهنگ بسیجی ما استکبارستیزی است که اگر این فرهنگ رخت بربندد، انقلاب ما فرو می‌باشد.

وی در پایان تاکید کرد: امروز تمام هم و غم دشمن این است که پیوند امت و امام امت را از هم جدا کند. دشمن برای این منظور اول از طریق فرهنگ و تهاجم فرهنگی و دوم از طریق فشار اقتصادی، تحریم، بیکاری و فقر وارد می‌شود.
ارسال نظرات