خبرهای داغ:
در نشست تخصصی ادبیات و موسیقی عاشیقلار مطرح شد

تبریز قابلیت تبدیل شدن به مرکز موسیقی عاشیقی را دارد

در دومین روز از برگزاری کنگره بین المللی عاشیقلار؛ همنوای پیامبر مهربانی و در حاشیه نشست تخصصی ادبیات و موسیقی عاشیقی، اساتید شعر و موسیقی گردهم آمده و در مورد جایگاه ادبی و هنری عاشیقلار و نقش و تاثیر آن در زندگی مردم به بحث و گفتگو پرداختند. روابط عمومی حوزه هنری آذربایجان شرقی به همین مناسبت با چند هنرمند صاحبنام در حوزه شعر و موسیقی به گفتگو نشست و نظراتشان را جویا شد.
کد خبر: ۹۰۸۲۹۳۷
|
۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴

 به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان، در دومین روز از برگزاری کنگره بین المللی عاشیقلار؛ همنوای پیامبر مهربانی و در حاشیه نشست تخصصی ادبیات و موسیقی عاشیقی، اساتید شعر و موسیقی گردهم آمده و در مورد جایگاه ادبی و هنری عاشیقلار و نقش و تاثیر آن در زندگی مردم به بحث و گفتگو پرداختند. روابط عمومی حوزه هنری آذربایجان شرقی به همین مناسبت با چند هنرمند صاحبنام در حوزه شعر و موسیقی به گفتگو نشست و نظراتشان را جویا شد.
استاد چنگیز مهدی پور؛ استاد موسیقی عاشیقی تبریز گفت: شهر تبریز قابلیت تبدیل شدن به مرکز موسیقی عاشیقی را دارد.
چنگیز مهدی پور به مناسبت برگزاری کنگره بین المللی عاشیقلار؛ همنوای پیامبر مهربانی اظهار داشت: سابقه موسیقی عاشیقی به تاریخ صفوی برمی گردد و می توان این صنعت را یک صنعت مقدس دانست که در درون یک ملت رشد کرده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه این صنعت در اختیار افراد خاص و درباری نبوده است، بلکه با باورهای مردم سروکار داشته و از شیوه زندگی آنان تاثیر پذیرفته و به این نقطه رسیده است.
مهدی پور صنعت عاشیقی را دارای چهار اساس و پایه دانسته و گفت: این چهار بخش شامل بخش های عرفانی و مذهبی، حماسی و وطن پرستی، پیوند محبت آمیز مردم با یکدیگر و عروسی ها بوده است.
این عاشیق بنام تبریزی گفت: هم اکنون نگهداری از این هنر اصیل وظیفه عموم مردم بوده و باید از سال های پیش تعامل با کشورهای همسایه در زمینه گسترش این نوع موسیقی افزایش می یافت، تا به مرور می توانستیم شهر تبریز را به عنوان مرکز این هنر مطرح کنیم.
مهدی پور با قدردانی از حوزه هنری استان برای ترتیب دادن این کنگره گفت: برگزاری این کنگره کار کوچکی نبوده و می تواند گامی برای مطرح شدن شهر تبریز به عنوان مرکز این هنر اصیل باشد.
وی موسیقی عاشیقی را بخش مهمی از هویت مردم کشور و استان دانسته و ادامه داد: تعدادی زیادی از عاشیق های مطرح از این استان سر برآورده اند که باید قدردان این افراد باشیم.
 
پیشرفت روزافزون جایگاه موسیقی عاشیقی در ایران  
مسئول خانه عاشیقلار ایران گفت: صنعت موسیقی عاشیقی درحال پیشرفت روزافزون در کشور است.
سلجوق شهبازی در کارگاه تخصصی ادبیات عاشیقی به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص) با بیان اینکه عاشیق های ایرانی قدر کنگره عاشیقلار ایران را بدانند، اظهار کرد: هر صنعت که در دست مختصصان امر قرار گرفته، پیشرفت کرده و روز به روز به جلو پیش می‌رود.
وی با اشاره به تاسیس خانه عاشیقلار ایران تصریح کرد: چندین سال بود که عاشیق های ایران در خانه موسیقی بودند که متاسفانه هیچ امکاناتی به عاشیق ها داده نمی شد، ولی با تاسیس خانه عاشیقلار ایران، ادبیات عاشیقی روز به روز پیشرفت می کند.
شهبازی در ادامه ضمن قدردانی از حوزه هنری آذربایجان‌شرقی در خصوص برگزاری کنگره بین المللی عاشیقلار؛ همنوای پیامبر مهربانی اظهار کرد: این کنگره به جز تلاش رئیس حوزه هنری استان و همچنین حمایت امام جمعه تبریز برگزار نمی شد که امیدواریم این کنگره ادامه یابد چرا که این کنگره مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران است.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ولنگاری فرهنگی تصریح کرد: چنین هنرهایی چون صنعت موسیقی عاشیقی می تواند در مقابل ولنگاری فرهنگی بایستد و در راستای تعالی فرهنگ گام بلندی بردارد.
 
موسیقی عاشیقی از گنجینه های ارزشمند هنر و فرهنگ جهان محسوب می شود
شاعر و پژوهشگر ادبی تبریز، موسیقی عاشیقی را از گنجینه های ارزشمند هنر و فرهنگ جهانی دانست.
خسرو سرتیپی به مناسبت برگزاری کنگره بین المللی عاشیقلار؛ همنوای پیامبر مهربانی اظهار داشت: موسیقی عاشیقی از گنجینه های ارزشمند هنر و فرهنگ دنیا بوده و سرمایه ای معنوی محسوب می شود.
وی ادامه داد: در دنیای اسلام به اندازه موسیقی عاشیقی نمی توان موسیقی ای را یافت که عشق و محبت به پیغمبر (ص) و اهل بیت (ع) در آن مشهود باشد همانطور که شعرا همواره در آثار خود این محبت را نمایان ساخته اند.
سرتیپی با اشاره ای به محتوای اصلی موسیقی عاشیقی گفت: توجه به معنویت،اصالت، مهربانی، دوستی و دعوت انسان به خدا، وطن پرستی و زیبایی محتوای اصیل این موسیقی بوده است.
این شاعر تبریزی، موسیقی عاشیقی را موسیقی روح دانسته و ادامه داد: این موسیقی  پس از  چندین هزار سال به موقعیت کنونی رسیده و وظیفه نگهداری از آن به عهده ما گذاشته شده همچنان که گذشتگان با زحمات زیاد از سینه ای به سینه دیگر و از شهری به شهر دیگر، این موسیقی را انتقال داده اند.
وی افزود: ما همواره به پیشکسوتان این عرصه احترام ویژه ای قائل بوده و در برابر آنان تعظیم می کنیم.

توجه به موسیقی عاشیقی زمینه ساز توجه به داستان و شعر عاشیقی است

محقق و پژوهشگر موسیقی عاشیقی گفت: توجه به موسیقی عاشیقی توجه به داستان و شعر عاشیقی را به دنبال دارد.
میرنبی عزیززاده در خصوص برگزاری کنگره بین المللی عاشیقلار در تبریز گفت: توجه به موسیقی عاشیقی می تواند ضامن توسعه هنر بوده و زمینه ساز رواج فرهنگ دینی بین خانواده و جامعه باشد و به عبارتی می توان موسیقی عاشیقی را نظام جامعی دانست که در جهان چنین نظام جامع مشابهی سراغ نداریم.
وی ادامه داد: توجه به موسیقی عاشیقی می تواند زمینه ساز توجه به داستان و شعر مخصوص این موسیقی نیز بوده و با توسعه این هنر شاهد پیشرفت تمامی جوانب آن نیز خواهیم بود.
عزیززاده با تاکید بر لزوم توجه ویژه مسئولان به این بخش از هنر گفت: تبریز در طول قرن ها، کانون شعرا و بزرگان موسیقی بوده و مخزن جامعی از فرهنگ و هنر ایران زمین محسوب می شود.
 
ادبیات عاشیقی به دنبال سعادت اخروی و دنیوی انسان است
نویسنده و شاعر تبریزی گفت: ادبیات عاشیقی به دنبال سعادت اخروی و دنیوی انسان است.
یوسف کوکبی با بیان اینکه صنعت عاشیقی همچون اقیانوسی است که نمی‌توان به تمامی سررشته های آن پرداخت، اظهار کرد: بنده و سایر نویسندگان در طول عمرمان توانستیم تنها به قسمتی از صنعت موسیقی عاشیقی بپردازیم.
وی با بیان اینکه باید ادبیات و رسوم عاشیقی را پاسداشت، ادامه داد: باید گذشته خود را پاس بداریم تا بتوانیم آینده خوبی را برای صنعت عاشیقی ترسیم کنیم.
وی با بیان اینکه ادبیات عاشیقی به دور از هر گونه لهو و لعب است، تصریح کرد: اشعار صنعت عاشیقی مملو از شریعت، معرفت، نصیحت، سعادت و معراج است که باید به این صنعت بیش از پیش ارزش داده شود.
کوکبی در ادامه با اشاره به چاپ چهارمین کتاب خویش در خصوص صنعت موسیقی عاشیقی اظهار کرد: این کتاب به زبان فارسی و لاتین در خصوص موسیقی عاشیقی به چاپ رسیده است.
 
شاعران موسیقی عاشیقی باید آگاه به باورهای مردم باشند
استاد موسیقی عاشیقی گفت: شاعران موسیقی عاشیقی باید آگاه به باورهای مردم بوده و برای همه مردم بنویسند.
آیت قنبری نیز در خصوص شعر و ادبیات عاشیقی گفت: در ادبیات عاشیقی، کسی می تواند شاعر خوبی باشد که برای همه مردم می نویسد و از درون سینه مردم و جامعه به خوبی آگاه است.
وی ادامه داد: از سویی کسانی که موسیقی عاشیقی را به خوبی فهمیده اند، می توانند نسبت به دیگران به سادگی شعر برای این موسیقی بنویسند.
قنبری با قدردانی از حوزه هنری استان برای ترتیب این کنگره گفت: حوزه هنری از سال ها پیش کارگاه های خوبی در زمینه ادبیات عاشیقی برگزار کرده است که خوشبختانه استقبال از این کارگاه ها به مرور زمان در حال افزایش است.
وی ادامه داد: با برگزاری کنگره های مشابه می توان امیدوار به گسترش مرزهای این هنر اصیل بود.
 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها