با توجه به شرایط اقتصادی موجود، شرکت ها و کارخانجات تولیدی با بحران اساسی رو به رو شده اند و احتمال تعطیلی و افزایش بیکاری بیش از پیش وجود دارد. این در حالی است که دولت سیاست و برنامه فعالانه ای برای خروج این واحدها از بحران ندارد.
کد خبر: ۹۰۸۳۵۳۰
|
۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، حدود سه هفته از اعتراضات کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه می‌گذرد. کارگران به عدم پرداخت حقوق و بیمه اعتراض دارند و خواستار این می‌باشند تا مدیریت شرکت دوباره به دولت برگردد. این در حالی است که از خصوصی شدن نیشکر هفت تپه کمتر از سه سال می‌گذرد. اما به نظر می‌رسد در طول این سه سال چنان بلایی بر سر تولید و کارگران این شرکت آمده که همگی خواهان بازگشت به وضعیت بد و نه چندان مطلوب گذشته شده اند. کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ به دو جوان ۲۸ و ۳۱ ساله واگذار شد؛ خریدارانی که طبق گفته‌های مقامات قوه قضائیه فراری شده اند.

اما به نظر می‌رسد بحرانی شدن اوضاع و شرایط تولید، تنها به کشت و صنعت هفت تپه برنمی گردد و بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات در کشور اوضاع بحرانی دارند. این در حالی است که دولت برنامه و سیاست خاصی برای حمایت از تولید ندارد. در این باره می‌توان به اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد نیز اشاره کرد که آن‌ها نیز در طول این مدت اعتراضات مداومی داشته اند.

ضرورت دارد در شرایط کنونی، دولت تدابیر ویژه‌ای برای حمایت از شرکت‌ها و کارخانجات داشته باشد؛ اتفاقی که تا کنون رخ نداده است. بدون شک تعطیلی کارخانجات می‌تواند سبب ایجاد چالش‌های بزرگی برای تولید، بیکاری کارگران و بحران‌های اجتماعی خواهد شد.

البته سیاست‌های اشتباه در خصوصی سازی و واگذاری شرکت‌ها به افرادی که اهلیت لازم را نداشته اند موجب ایجاد بحران‌های جدی شده است. در سال‌های اخیر واگذاری پر حرف و حدیث دیگری مانند آلومینیوم المهدی، هپکو، کشت و صنعت مغان و ... اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید:

ماجرای اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه؛ داستان غم انگیز تولید و خصوصی سازی

صدای هفت‌تپه در دشت مغان هم شنیده می‌شود

در این باره دیروز علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در گفت: وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: هفت تپه، تنها یکی از هزاران موردی است که شما می‌شناسید. من می‌توانم لیست دوهزارتایی از این واگذاری‌ها به شما بدهم که همه دارای اشکالات اساسی هستند و دیر یا زود گریبان این کشور را خواهند گرفت.

محجوب در ادامه عنوان می‌کند: شرکت دولتی چیت سازی تهران است که در همین نزدیک خودمان قرار دارد و تعطیل شده و البته شرکت ارج، آزمایش و مواردی از این دست کم نیستند.

ایرج ندیمی، مشاور نوبخت در سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم می‌گوید: در مورد مشکلات کارگران نیشکرهفت تپه و سایر واحد‌های مشابه حکومت و دولت نمی‌تواند بی تفاوت باشد، اما با توجه به نوع اساسنامه‌ها و مسائل دیگر، شکل کار به گونه‌ای است که دولت نمی‌تواند به طور مکرر از طریق بودجه عمومی اقدام به پرداخت معوقات کارگران کند چرا که صد‌ها مورد مشابه هفت تپه وجود دارد لذا لازم است چاره‌ای اساسی درباره این موضوع اندیشیده شود.

در نهایت به نظر می‌رسد مشکلات تولید، تعطیلی کارخانجات و سخت‌تر شدن معیشت کارگران در حال تبدیل به یک بحران جدی است و اگر دولت در حال حاضر به فکر راه حلی اساسی نباشد شاید تا چند وقت دیگر نسخه‌های فوری اثر گذار نباشد.
 
منبع: الف
انتهای پیام/
ارسال نظرات