دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد:

تأثیرگذاری فعالیت‌های دانشجویی درگرو حرکت به سمت علم‌گرایی است/ جریان دانشجویی نباید آلت دست جناح‌های سیاسی باشد

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد با اشاره به رسالت روشنگری دانشجویان افزود: تحقق این رسالت و تأثیرگذاری فعالیت‌های دانشجویی، درگرو توجه و حرکت به سمت علم‌گرایی و تخصص و پرهیز از سیاست زدگی و حواشی است.
کد خبر: ۹۰۸۶۳۴۶
|
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، امین رضا همتی در آستانه روز دانشجو در گفتگو با خبرنگار بسیج دانشجویی در یزد، با اشاره به اینکه اصلی‌ترین رسالتی که بر عهده دانشجویان است، روشنگری و توجه به وظیفه مؤذن بودن برای جامعه است، خاطرنشان کرد: لازمه دانشجویان برای ایفا نقش روشنگری و حرکت در مسیر حل معضلات جامعه و پیشبرد اهداف کشور، داشتن بنیه علمی و توانایی‌ها لازم است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد با تأکید بر ضرورت توجه فعالین دانشجویی و تشکل‌های دغدغه‌مند به بررسی تخصصی معضلات و علم‌گرایی و پرهیز از حواشی، متذکر شد: متأسفانه این مهم در سال‌های اخیر آن‌طور که باید موردتوجه تشکل‌های دانشجویی قرار نگرفته و باعث شده برخی از تشکل‌های دانشجویی، صرفاً به جریاناتی تبدیل شوند که هر از چند گاهی با ابزار‌های رسانه‌ای یا برنامه‌هایی بدون هدف‌گذاری، جنجالی به راه می‌اندازند.

وی در ادامه به فعالیت‌های جریان دانشجویی در استان اشاره کرد و بیان داشت: جریان دانشجو هنوز در استان جایگاه خود را پیدا نکرده، هرچند از طرف دیگر در کشور نیز جریان دانشجویی تأثیرگذاری سابق را نداشته و حرکتی کندتر از گذشته دارد.

همتی با تأکید مجدد بر ضرورت توجه تشکل‌های دانشجویی به نقش خود در شناختن معضلات جامعه و کشور و تلاش برای یافتن راه‌حل آن‌ها، به اقدامات صورت گرفته توسط مرکز تفکر و آزاداندیشی بسیج دانشجویی استان در موضوع بحران آب اشاره کرد و افزود: دانشجویان بسیجی در این حوزه در کنار مطالبه گری تخصصی، با برگزاری جلسات متعدد با صاحب‌نظران و متخصصین این عرصه، محتوای مفیدی را احصاء کرده و اقداماتی مؤثری را انجام دادند، که تلاش داریم تا حرکاتی ازاین‌دست پربارتر و منظم‌تر تداوم داشته باشد.

جریان دانشجویی نباید آلت دست سیاسیون و جناح‌ها باشد

این فعال دانشجویی بابیان اینکه جریان دانشجویی باید به درد و معضلات جامعه پیرامون خود توجه داشته باشد و نباید اسیر سیاست زدگی و حواشی شود، اظهار داشت: مطالبه گری تخصصی از مسئولین شورای شهر، استانداری و... نیز موردتوجه بسیج دانشجویی است؛ که هم درگذشته اقداماتی در این راستا صورت گرفته و هم فعالیت‌هایی در دستور کار این تشکل قرار دارد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد بابیان اینکه مسئولین و دولتمردان نیز باید به دانشجویان بها بدهند و برای فعالیت‌ها و اقدامات آن‌ها ارزش قائل شده و مسیر تعالی دانشجویان را هموار کنند، افزود: برخی از دانشجویان در اوایل دهه ۹۰ که کشور به‌واسطه تحریم‌ها در برخی از صنایع مثل خودروسازی با مشکل روبرو شده بود، توانستند نیاز‌ها را برطرف کنند و توانایی‌ها و طرفت داخلی را به رخ بکشند، اما متأسفانه در چند سال اخیر به حرکت‌هایی علمی دانشجویی، آن‌طور که شایسته است بهاداده نشد.

وی در این راستا ادامه داد: از طرف دیگر در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که برخی جریان‌ها و سیاسیون سعی کردند تا در برهه‌های موردنیاز از تشکل‌های دانشجویی استفاده ابزار کنند.

همتی سیاست زدگی را آفت فعالیت تشکل‌های دانشجو و یکی از موانع اصلی حرکت دانشجویان در مسیر رسالت‌ها و آرمان‌ها دانست و عنوان کرد: جریان دانشجویی نباید آلت دست سیاسیون باشد.

ضرورت مقابله با سوءاستفاده کنندگان از نام عدالت‌خواهی

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد در ادامه با اشاره به اینکه دست‌هایی در ساختار سیاسی کشور وجود دارد که شعار عدالت را به بحث‌های سیاسی منحرف می‌کند و بعضی فعالین دانشجویی نیز از روی ناآگاهی یا غرایض سیاسی و احساسات با فضاسازی‌هایی که به این واسطه به وجود آمده همراه شدند، افزود: این‌که بخواهیم در فضای دانشگاهی، عدالت را با یک فرد و ارگان بسنجیم و برای مقاصد سیاسی دیگری را متهم کنیم و فضای جامعه را آشفته کنیم؛ پذیرفته نیست.

این فعال دانشجویی با انتقاد از اینکه عده‌ای با سوءاستفاده از نام عدالت و عدالت‌خواهی، مباحث انحرافی را طرح کرده و اذهان عموم را منحرف می‌کنند، یادآور شد: دراین‌بین عده‌ای غافل از ماهیت انقلاب اسلامی و ارکان این نظام، به مقدمات و ضروریات عدالت‌خواهی توجه ندارند.

همتی عدالت‌خواهی و آرمان‌طلبی را از ویژگی‌ها جنبش دانشجو دانست و با اشاره به فرمود: ه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امروز سرآغاز فهرست بلند مسائل کشور مسئله عدالت است؛ اذعان کرد: برای عدالت‌خواهی باید توسط تشکل‌های دانشجویی فعال در این عرصه، مدلی تعریف شود که بی آفت و آسیب، به نتیجه حاصل شود.

وی اضافه کرد: در این عرصه نیز تخصص گرایی و ورود به مسائل به‌صورت حقوقی و قانونی در کنار روشنگری عمومی باید موردتوجه قرار بگیرد.

روز دانشجو، فرصتی برای توجه به دغدغه‌های دانشجویان و معضلات آن‌ها

همتی در ادامه با تأکید بر اینکه روز دانشجو، روزی است که اختصاص به قشر دانشجو دارد و در این روز باید به معضلات، مسائل و دغدغه‌های دانشجویان پرداخته شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی دانشگاه‌ها شاهد این هستیم که این روز صرفاً به برگزاری برنامه‌هایی با سخنرانی سیاسیون تقلیل پیدا می‌کند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد متذکر شد: آینده شغلی دانشجویان، بحث مدرک‌گرایی در جامعه، کیفیت آموزش‌های دانشگاهی و موضوعاتی از این قبیل که دغدغه امروز دانشجویان است، از مسائلی است که می‌توان در این ایام به آن‌ها توجه بیشتری داشت.

وی افزود: به همین منظور، به همت بسیج دانشجویی برنامه‌هایی در سطح دانشگاه‌های استان برنامه‌ریزی‌شده تا با حضور مسئولین دانشگاهی و استانی این دغدغه‌ها و مشکلات مطرح شود و گفتگو و تبادل‌نظری با دانشجویان به این منظور صورت بگیرد.

همتی در پایان خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و جلسات تخصصی هم‌اندیشی از دیگر برنامه‌های بسیج دانشجویی استان یزد، به مناسبت روز دانشجو در سطح دانشگاه‌ها است. 
ارسال نظرات