جوان روشندل یزدی:

تسهیلات ساخت مسکن معلولان شبیه شوخی است/ آرزوهایی که جدی گرفته نمی‌شود

جوان روشندل یزدی گفت: مبلغ 8 میلیون تومان به‌عنوان تسهیلات بلاعوض ساخت مسکن پرداخت می‌شود که این مسئله بیشتر شبیه یک شوخی است چراکه عملاً با این مبلغ در شرایط کنونی هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.
کد خبر: ۹۰۸۶۳۵۰
|
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛ سال ۱۹۹۲ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد روزی در تقویم جهانی ثبت شد که آن را روز جهانی معلولین نامیدند و هرساله در روز ۳ دسامبر (۱۲ آذرماه) این روز در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.

ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت‌های مختلف و افزایش آگاهی‌ها در خصوص فعالیت‌های معلولان در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی از مهم‌ترین اهداف نام‌گذاری این روز عنوان‌شده است.

به همین بهانه در این روزبه سراغ یکی از حافظان جوان قرآن کریم و از توان بابان خوش‌نام یزدی رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم.

محمدعلی سلطانی گردفرامرزی در ۲۰ آذر ۱۳۷۸ در یزد دیده به جهان گشود. وی در اثر یک بیماری در سه‌سالگی بینایی خود را به‌صورت کامل از دست داد و حتی عارضه بیماری برای او مشکلات جسمی حرکتی را نیز به وجود آورد به‌گونه‌ای که از ناحیه دست‌وپا دچار بی‌حسی شد و علی‌رغم تلاش‌هایی که برای بازگرداندن توان به دست‌هایش صورت گرفت، اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

محمدعلی به دلیل بی‌حسی دستانش نتوانست خط بریل را فرابگیرد و به همین دلیل مجبور به ترک تحصیل شد، اما بر اساس یک‌ضرب المثل قدیمی که «خدا گر زحکمت ببندد دری ز. رحمت گشاید در دیگری» این پایان ماجرا نبود چراکه خداوند در عوض مشکلات جسمانی، هوشی سرشار را به وی عطا کرده است.

وی که به‌واسطه خادمی پدربزرگش دریکی از مساجد یزد رفت‌وآمد زیادی به مسجد داشت توانست در مدت کوتاهی تعقیبات نماز و ادعیه‌های مختلف را به‌خوبی حفظ کند و این موضوع سبب شد تا خانواده وی به هوش وافرش پی ببرده و او را در مهد قرآن ثبت‌نام کنند.

وی هم‌اکنون حافظ بیش از ۱۲ جزء از قرآن کریم بوده و توانسته در مسابقات مختلف ازجمله مسابقات جامعه القرآن در رده استان و کشور رتبه برتر را کسب کند.

این توان یاب جوان یزدی در گفتگو بایزدامروز؛ بزرگ‌ترین دغدغه خود را اشتغال دانست و گفت: واقعاً برای آینده شغلی خودنگرانم و با توجه به وضعیتی که دارم نمی‌دانم چگونه باید در آینده هزینه‌های زندگی‌ام را تأمین کنم.

سلطانی تصریح کرد: هرچند در شرایط فعلی افراد سالم زیادی می‌شناسم که بیکار هستند، اما معلولان هم‌آرزو‌های دارند و دوست دارند ازدواج کنند، شغل داشته باشند و از تحصیلات عالیه برخوردار باشند، ولی متأسفانه عده‌ای فکر می‌کنند آن‌ها به دلیل معلولیت‌ها نباید به این خواسته‌ها فکر کنند

وی بابیان اینکه بسیاری از شغل‌ها نیازمند توان فیزیکی نیستند اظهار داشت: برخی کار‌ها توان ذهنی و فکری نیاز دارند و اتفاقاً در برخی موارد معلولان ظرفیت‌های خوبی در این زمینه‌دارند، اما متأسفانه معلولیت بهانه‌ای شده تا برخی ظرفیت‌های ویژه معلولان را نادیده بگیرند.

سلطانی تأکید کرد: اگر شخص معلول شغل داشته باشد و به استقلال مالی برسد این موضوع به او اعتماد به نفس داده و دیگر نگران آینده خود نخواهد بود.

وی با اشاره به وعده وعید‌های مسئولین در خصوص تأمین مسکن معلولان اظهار داشت: تهیه مسکن از دیگر دغدغه‌هایم است و تاکنون تلاش‌های زیادی در این زمینه توسط خانواده‌ام انجام‌شده، ولی متأسفانه به‌جایی نرسیده است.

این جوان روشن‌دل ابراز داشت: علی‌رغم قول‌های مسئولان بهزیستی در خصوص تأمین مسکن معلولان، اما با مراجعات مکرری که خانواده بنده به این اداره داشته‌اند عنوان‌شده تنها در صورت تأمین زمین توسط افراد توان یاب، بهزیستی مبلغ ۸ میلیون تومان به‌عنوان تسهیلات بلاعوض ساخت مسکن پرداخت می‌کند که این مسئله بیشتر شبیه یک شوخی است چراکه عملاً با این مبلغ در شرایط کنونی هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.

جوان روشندل یزدی در پایان اظهار داشت: از مسئولان می‌خواهم تنها یک‌لحظه خود را به‌جای ما و خانواده‌هایمان بگذارند تا مشکلات و سختی‌های ما را بهتر درک کنند و حمایت‌های بیشتری از ما داشته باشند.

عناوین کسب شده توسط این جوان روشندل یزدی به شرح ذیل می‌باشد.

مسابقات قرآنی ورزش وجوانان در رشته حفظ سه جزء رتبه اول استان یزد در سال ۱۳۹۴

مسابقات قرآنی بهزیستی در رشته حفظ پنج جزء رتبه اول معلولان استان یزد در سال ۱۳۹۴

مسابقات قرآنی جامعه القرآن در رشته حفظ ۵ جزء رتبه اول معلولان کشور در سال ۱۳۹۵

مسابقات قرآنی مدهامتان در رشته حفظ ۵ جزء رتبه سوم استان یزد در سال ۱۳۹۵

مسابقات قرآنی اوقاف در رشته حفظ ۵ جزء رتبه دوم شهرستان یزد در سال ۱۳۹۶

مسابقات قرآنی اوقاف در رشته حفظ ۱۰ جزء رتبه سوم شهرستان یزد در سال ۱۳۹۷
ارسال نظرات