برگزاری اجلاس سالانه مجمع عمومی بسیج شهرستان زرند

اجلاسیه مجمع عمومی بسیج شهرستان زرند بامحوریت علل خودکشی و راهکارهای موثر در پیش گیری از این معضل اجتماعی به همت مرکز راهبردی سپاه ناحیه زرند برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۸۷۲۹۸
|
۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان، اجلاسیه مجمع عمومی بسیج شهرستان زرند بامحوریت علل خودکشی و راهکارهای موثر در پیش گیری از این معضل اجتماعی به همت مرکز راهبردی سپاه ناحیه زرند برگزار شد.

در این نشست که با حضور مسئولین وجمعی از نخبگان واعضای کارگروه های علمی وتخصصی درمحل سالن اجتماعات امام حسن (علیه السلام ) اداره آموزش وپرورش شهرستان زرند برگزار گردید، راهکارهای مقابله با این معضل اجتماعی موردبجث و تبادل نظر قرار گرفت.
سرهنگ پاسدار اکبر کردی فرمانده سپاه ناحیه زرند در ابتدای این نشست با تقدیروتشکراز شرکت کنندگان ونخبگان گفت:بسیج در عرصه های مختلف فعالیت می کندودر طول چهل سال انقلاب اسلا می دستاوردهای زیادی را داشته است که می توان به زمینه های مختلف پزشکی ،نانو،هسته ای ،سازندگی ،عمرانی ،کشاورزی اشاره نمود گرچه دشمنان خارجی وبرخی از عوامل داخلی توان دیدن بسیجی وبسیجی ودستاوردهای بسیج را ندارند
فرمانده سپاه زرند در ادامه در خصوص دستور کار این نشست گفت ،مرکز راهبری بسیج در 8 کارگروه،فرهنگی ،سازندگی،علمی ،دفاعی،کشاورزی،فن آوری ،عمرانی ، اقتصادی در حال فعالیت می باشد که یکی از مواردی که امروز در دستور کار قرار داریم در این نشست ،بحث خودکشی است که شهرستان زرند به آن گرفتار شده است که همه ما وظیفه داریم برای کاهش آن تلاش کنیم ،خصوصا هنرمندان شهرستان و بسیج هنرمندان می توانند با ساخت برنامه های مختلف در جهت کاهش خودکشی اثرگزارباشند.
در ادامه این نشست سرکار خانم دکتر قنبری روان شناس عضو هئیت علمی دانشگاه شهید باهنر در خصوص پدیده خودکشی گفت : زندگی جنبه های مثبت و منفی بسیاری دارد؛ رضایت خاطر، آرامش، موفقیت، خلاقیت، شادی؛ بخشی از آن نیز بی روح، تکراری، کسل کننده، یکنواخت و در حادترین و دشوارترین شرایط مملو از تجارب دردآور، تاسف بار، اندوهناک، اضطراب آور و ناراحت کننده است.
وی افزود :کسانی که دست به خودکشی می زنند معمولاً زمینه یی طولانی از عدم ثبات و سازگاری در خانواده، مدرسه، محل کار و اجتماع خود دارند. از آنجایی که آنها اغلب تصور می کنند که والدین، اعضای خانواده و مراقبان آنها مورد اطمینان نیستند و نمی توانند مشکل خود را با آنها در میان بگذارند لذا با یکی از دوستان شان درباره اقدام خود صحبت می کنند. به همین دلیل در بیشتر موارد درمان این گروه به تعویق می افتد. نوجوانانی که در چنین شرایطی قرار می گیرند احتمالاً دچار احساس گناه شدید و یا شکست های پی درپی در زندگی شان شده اند و قدرت مقابله با آن را ندارند وبرای خودکشی هستند.
دکتر قنبری در ادامه عوامل و زمینه هایی که منجر به اقدام برای خودکشی می شوندبرشمرد وگفت : داشتن سابقه افسردگی مزمن سابقه مشکلات روانی در خانواده، به ویژه داشتن سابقه افسردگی و رفتارهای مخرب و آزاردهنده جدایی ها و گسستگی های خانوادگی مشکلات روانی یا بیماری های جسمانی مزمن و پیشرفته اعتیاد به الکل ومواد مخدر سابقه تجاوزات جنسی داشتن سابقه اقدام به خودکشی در گذشته داشتن سابقه خودکشی در خانواده و اطرافیان دوری گزینی از جمع و انزواطلبی داشتن رفتارهای پرخاشگرانه شدید در خانه، مدرسه، اجتماع و بین دوستان دسترسی به وسایل کشنده و مخرب سست شدن پیوندهای عاطفی در خانواده ها افزایش فشارهای اجتماعی برای کسب استقلال و موقعیت های بالای تحصیلی ـ شغل▪ ایجاد استرس های ناشی از ازدواج و تشکیل زندگی علائم اقدام به خودکشی اغلب افرادی که خودکشی می کنند معمولاً از خودکشی حرف می زنند. ولی اغلب کسانی که درباره خودکشی صحبت می کنند الزاماً خودکشی نمی کنند.
وی در پایان سخنان خودراههای پیشگیری از خودکشی را ،نقش کمک ها و مداخلات خانواده ها برشمرد ویادآور شد : جوانان در دوره یی پرتلاطم زندگی می کنند که با تغییرات چشمگیر روحی ، روانی ،جسمانی ، شناختی همراه است. متاسفانه گروهی ازخانواده ها به علت بی توجهی یا عدم آشنایی با روش های ارتباط برقرار کردن با نوجوان و جوانان، نمی توانند رابطه یی گرم و صمیمانه با آنها برقرار کنند واز دیگر عوامل می توان به گوش کردن ،همدلی ،امید وتوکل به خداوند یعنی اعتماد و تکیه کردن به قادر مطلقی که همه اختیارات و امکانات در ید قدرت اوست و مهربان ترین مهربان ها نسبت به انسان هاست. به تعبیر قرآن کریم، هر کجا که باشیم، او با ماست و هرگاه که اراده کنیم، می توانیم او را بخوانیم و بدون هیچ تشریفات و تکلفی با خدای خود رابطه برقرار کنیم.
سید مهدی قویدل رئیس مجمع بسیج ودادستان شهرستان زرند درخاتمه نشست هدف از برگزاری این جلسه را ،تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی است و این مجمع یک اتاق فکر بزرگ در این شهرستان در راستای حل مشکلات و مطالبات مردمی عنوان نمود وگفت : مجمع بسیج اتاق فکری با حضور نخبگان و متخصصین بسیجی فعال در همه زمینه ها است و مدیران نظام با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت ها در راستای رسیدن به اهداف سازمانی استفاده می کنند. کارگروه های تخصصی این مجمع مشکلات مردم را جمع آوری و در این کار گروها نخبگان بسیجی نظرات خود را ارائه داده و راهکارهای مناسب را بررسی و به مسوولین منطقه پیشنهاد می دهند ودر قالب مصوبه های مجمع به رده های مربوطه شهرستان و استانی ارسال و پیگیری خواهد شد.
شایان ذکراست : در این نشست چند نفر از اعضای کارگروهای تخصصی دیدگاه وراهکاری مختلف را جهت جلوگیری از خودکشی بیان نمودند.
خبرنگار : اکبرابراهیمی زرندی

ارسال نظرات