معاون ادبیات پایداری حوزه هنری آذربایجان شرقی با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس در جامعه امکان رشد و تعالی دارد ولی به آن بی اعتنایی می شود، گفت: دشمن به اهمیت این فرهنگ پی برده که با آن مقابله می کند در حالی که متاسفانه ما غافل از این فرهنگ و صیانت از آن هستیم.
کد خبر: ۹۰۸۸۱۳۱
|
۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸

داود خدایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، افزود: این فرهنگ دارای داده‌های بکر و غنی ایثار و شهادت، زندگی متعالی، رفتارها و روابط اجتماعی و جامع‌شناختی است که می‌تواند بستری برای رشد و شکل‌گیری مفاهیم عمیق و کارساز باشد.

وی با اشاره به اینکه امروزه فضای مجازی بستری سهل‌الوصول برای اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت است، ابراز تاسف کرد: ما نتوانسته‌ایم از این امکان برای اشاعه‌ مفاهیم نهفته در ادبیات و فرهنگ دفاع مقدس‌مان سود جوییم، فرهنگی که این‌روزها میان هجمه‌ای از اطلاعات و تصاویر تصنعی و میان بوق و کرناهای تبلیغاتی دشمنان و بدخواهان مغفول مانده است.

خدایی با تاکید به ایتکه باید از همه امکانات و بسترهای موجود در راستای ترویج و اشاعه فرهنگ غنی ایثار و شهادت و دوران دفاع مقدس بهره جست، تصریح کرد: باید واقعیت‌ها و پیامدهای درست، و نه درشت آن ‌را که دارای مفاهیمی بسیار تلخ و شیرین و کارآمد است، به مخاطبان معرفی و ارایه کنیم.

نوسینده کتاب «مسافر سرآسیاب» ادامه داد: در تاریخ دوران دفاع مقدس ما نام مردانی چون شهیدان مهدی باکری، حمید باکری، احمد کاظمی، صیاد شیرازی موج می‌زند، دورانی که دربرگیرنده‌ روابط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... است و باید این داده‌ها به هر نحو ممکن به نسل جوان منتقل شوند که یکی از این ابزارها فضای مجازی است.  

خدایی اظهار داشت: چه می‌شد اگر هر روز وقتی تلگرام‌ را باز می‌کنیم نامی و یادی از فعالان، رزمندگان، جانبازان و شهدا را ببینیم و روزمان را با پیام و توصیه‌ای از آن ها آغاز کنیم و این امر جزء با  برنامه‌ریزی درست و اصولی از سوی مسئولان و دلسوزان این حوزه امکان‌پذیر نیست.

 وی اضافه کرد: فرهنگ دفاع مقدس مملو از داده‌هایی است که نسخه‌های کارآمدی برای هر روز زندگی‌مان در آن نهفته است و مقنی کارکشته ای می‌خواهد تا از آب شیرین و زلال این بستر زیرزمینی سیرآب‌مان کند.

خدایی غفلت دیگر در حوزه فرهنگ دفاع مقدس را معرفی نکردن این حوزه به نسل جوان، کودکان و نوجوانان عنوان و تاکید کرد: احساس ما هم بر این است که نباید فضای خشن و خون‌آلود جنگ در ذهن کودکان تاثیر منفی بگذارد، حال سوالم این است که آیا همه فرهنگ دفاع مقدس ما مگر خون و خونریزی است، مگر اخلاق و رفتار خوب رزمندگان، ایثار و از خودگذشتگی، رفتار اجتماعی و ... آن ها نبود.

 این نویسنده  کتب دفاع مقدس  با اشاره به اینکه این ها باید وارد فضای مطالعاتی، کتب آموزشی، فیلم‌ها، نمایش‌ها و بازی‌های رایانه‌ای شود، یادآور شد: چند کار مهم و جدی را می‌توانیم نام ببریم که در آن یکی از عملیات‌های ما به صورت حرفه‌ای و علمی در قالب بازی رایانه‌ای به مخاطبان ارایه شده است که کودکان و نوجوانان ما همراه کاراکتر آن «گیم» خود را درگیر فضای آن عملیات کنند و خود برای خود تصمیم گیرند و عملیات را به پیش ببرند.

خدایی خاطرنشان کرد: نباید یادمان رود که همین نسل امروز باید عملیات تکمیلی جنگ تحمیلی را هدایت و پیش ببرند ولی در کدامین بستر، ما فقط برای‌شان حرف زده‌ایم و شعار و سخنان قلمبه سلمبه به خوردشان داده‌ایم.

وی ادامه داد: نوجوانان نیز به علت انتخاب روش نادرست‌مان آن‌ها را پس زده‌اند، چراکه مخاطب امروز دنبال تصویر است، تصویری که در ذهن‌اش ثبت شود و درگیرش کند، تصویری واقعی از حسن جنگجوها و حسین فهمیده‌ها.

ارسال نظرات
پر بیننده ها