خبرهای داغ:
فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادانی آذربایجان غربی مطرح کرد

معرفی طب اسلامی برای داشتن جامعه سالم و پویا

فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادانی آذربایجان غربی گفت: یکی از اقدامات جدیدی که در این مجموعه صورت می‌گیرد، معرفی طب اسلامی برای داشتن جامعه‌ای سالم و بانشاط است.
کد خبر: ۹۰۹۰۲۲۵
|
۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷

 به گزارش خبرگزاری  بسیج از ارومیه، محرومیت‌زدایی و رفع مشکلات مختلف در مناطق کم‌برخوردار جامعه در رئوس فعالیت‌های سپاه قرار دارد، بنابراین با هدف انجام کار ریشه‌ای و با تاثیر پایدار، قرارگاه پیشرفت و آبادانی در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی شده است.

پس با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی در بسیاری از شاخص‌های توسعه در رده‌های آخر قرار دارد مصاحبه‌ای با فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان علی حجازی‌فر انجام گرفته است، تا برنامه‌ها و اقدامات آن را برای زدودن غبار محرومیت از این خطه را جویا شویم.

 در ابتدا به ساختار این قرارگاه و سرفصل فعالیت‌های آن اشاره کنید.

در این مجموعه کارگروه عمران، آبادانی و زیرساخت، معیشت و اشتغال، بهداشت و سلامت، تعلیم و تربیت همچنین فرهنگی و اجتماعی راه‌اندازی شده به طوری که بدیهی است در افکار عمومی به ویژه خواص این سوال شکل خواهد گرفت که با وجود بسیج سازندگی و معاونت‌های مختلف سپاه چه نیازی به چنین قرارگاهی وجود دارد و ممکن است این تصور شکل گیرد که موازی‌کاری صورت می‌گیرد.

حال آنکه این مجموعه با پنج کارگروه تخصصی با نرم‌افزار جدید و روش‌های متفاوت به عرصه خدمت وارد شده است، همچنین ضمن اینکه با سایر نهادها تعامل وجود دارد ولی نوع فعالیت تا حدودی با آنها متفاوت است چرا که تکیه اصلی ما در این قرارگاه مردم روستا هستند و برای توانمندسازی ساکنان‌شان تلاش می‌کنیم.

چه دیدگاهی، پایه و اساس فعالیت را در قرارگاه پیشرفت و آبادانی شکل می‌دهد؟

در این مجموعه با این باور در حال فعالیت هستیم که روستا یک واحد اجتماعی زنده و پویا بوده و مردم آن باید بتواند مشکلات خود را احصا کرده، برای آینده خود طرح و برنامه‌ریزی داشته و برای چالش‌های مختلف خود راهکار ارائه دهند همچنین ضمن اینکه بر این واقف هستند که کدام دستگاه‌های اجرایی می‌توانند برای رفع مسائل‌‌شان کمک کنند، ما هم برای تسهیل و تسریع رفع مشکلات تلاش می‌کنیم.

با وجود اینکه سازمان‌های مختلفی با تابلوی محرومیت‌زدایی در حال فعالیت هستند ولی دلیل وجود محرومیت و ریشه‌کن نشدن آن را چه می‌دانید؟

در ارتباط با فعالیت‌های مختلفی که با این عنوان و شعار صورت می‌گیرد باید در این زمینه یک بازنگری اساسی صورت گیرد چرا که واقعا جای سوال وجود دارد چرا بعد از پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی همچنان محرومیت در لایه‌های مختلف جامعه وجود دارد که می‌توان گفت یکی از دلایل آن عدم استفاده از توانایی مردم است حال آنکه به تجربه دیده‌ایم در هر زمینه‌ای مردم پای کار بوده‌‌اند مسائل سریع‌تر رفع شده است.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی چه نوع تفکری را در سیستم مدیریتی خود دنبال می‌کند؟

در قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور و زیرشاخه‌های آن از آغاز فعالیت تاکنون این بوده است که از ظرفیت و توانمندی‌های اقشار مختلف مردم استفاده لازم را بکنیم و مردم را به حدی توانمند و آگاه کنیم که سود کار و تلاش خود را ببرد ولی در حال حاضر برخی جاها به مردم به عنوان یک ابزار نگاه می‌شود تا جایی که سود حاصل از کار و تلاش آنها در جیب دلال‌ها و واسطه‌ها است.

در صورت پیگیری این دیدگاه، امیدوارم روزی برسد که واژه محرومیت از ادبیات کشورمان حذف شده و مناطق روستایی به جاهایی آباد تبدیل شوند و مردمی با نشاط و با درآمد مکفی در آن زندگی کنند.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی در کدام مناطق آذربایجان‌غربی فعال است؟

در هشت دهستان آذربایجان‌غربی و 236 روستای استان، قرارگاه پیشرفت و آبادانی راه‌اندازی شده است و در تلاش هستیم که دامنه فعالیت‌های این قرارگاه در سراسر استان گسترش پیدا کند و همه دهستان‌ها زیر پوشش قرار گیرد.

در حال حاضر هشت شهرستان آذربایجان‌غربی از جمله چالدران، ماکو، چایپاره، ارومیه، تکاب، سردشت، پیرانشهر در حال فعالیت است، که زیرساخت‌ها در میاندوآب نیز فراهم می‌شود تا به زودی فعالیت‌ها آغاز شود.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی علاوه بر فعالیت‌های محرومیت‌زدایی، حرف تازه‌ای برای گفتن دارد؟

احیای طب سنتی و اسلامی از جمله اقدامات جدیدی است که آغاز کرده‌ایم، ذیل آن سرفصل‌هایی مانند اصلاح سبک زندگی و تغذیه سالم مطرح می‌شود، به این ترتیب اقشار مختلف مردم به سمت عادت‌هایی نظیر استفاده از مواد غذایی سالم و ورزش سوق داده می‌شوند تا از این رهگذر عمری طولانی همراه با سلامتی را تجربه کنند.

ضرورت ورود به این عرصه را توضیح دهید

گرچه خانه‌های بهداشت در مناطق روستایی و شهری راه‌اندازی شده است ولی شاهد هستیم که با وجود افزایش پزشک و مراکز بهداشتی و درمانی همچنان تعداد بیمار، تنوع بیماری و بیماری‌های صعب‌العلاج رو به افزایش است پس این موضوع نشان می‌دهد که در این بین یک حلقه مفقوده وجود دارد.

طب اسلامی و سنتی برگرفته از آیات و روایات اهل بیت (ع) و طب سینا بوده و در کنار توصیه به عادات غذایی سالم برای پیشگیری از بروز انواع بیماری هم توصیه‌هایی دارد و هزینه‌‌های استفاده از این روش به مراتب کمتر و زودبازده‌تر است.

انتهای پیام

ارسال نظرات