مدیرعامل مجمع تولید کنندگان نوشت افزار ایرانی-اسلامی:

ده تا بودیم، مسخره‌مان کردند، شدیم ۵۰۰ تا

در موضوع نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی ما کسانی را می شناسیم که ابتدا وارد کننده بودند اما بعد رفتند خط تولید آوردند و برند خود را ایرانی کردند.
کد خبر: ۹۰۹۳۹۹۸
|
۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج،  چند سالی است که کلاه قرمزی و رفقایش، شکرستانی‌ها، قهرمانان شاهنامه، جناب خان و خیلی از شخصیت‌های ایرانی محبوب بچه‌ها، پایشان به لوازم‌التحریر بچه‌ها باز شده. این تغییر، با استقبال خریداران هم همراه بوده. بالاخره دانش آموز است و نوشت افزارش؛ تازه اگر کودک درون پدر و مادر هم بیدار باشد که واویلا!

با سعید حسینی به گفت و گو نشسته‌ایم. جوانی دهه شصتی که مدیرعامل مجمع تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی-اسلامی است اما بیش از آنکه شخصیت حقیقی و حقوقی خودش مطرح باشد، شیرینی نتایج تلاش‌هایش برای مردم محسوس شده است.

 

* وضعیت استقبال مردم از نوشت افزار ایرانی چطور است؟

میزان استقبال و خرید مردم هر سال بیشتر می شود. در سال اول حدود ۱۰ تولیدکننده در نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی حضور داشتند که در سال ۹۷ این تعداد به ۱۰۰ تولیدکننده رسید. این رشد و تنوع محصولات و تولیدکنندگان باعث استقبال روزافزون مردم شده و متقابلا استقبال مردمی باعث افزایش انگیزه تولیدکنندگان ایرانی برای تولید انواع محصولات جدید. در فضای رسانه‌ای نیز هر سال شاهد اتفاقات بهتری هستیم.

* مردم تولیدات مرغوب ایرانی را دوست دارند اما چرا قیمت نوشت‌افزار ایرانی از محصولات خارجی گران‌تر است؟

این نکته تقریبا در تمام حوزه ها وجود دارد. مثلا در چین شرایط تولید، نیروی انسانی، امتیازهایی که برای صادرات قائل می‌شوند و عوامل متعدد دیگر به گونه‌ای است که قیمت تمام شده محصول پایین می‌آید اما حداقل در بحث نوشت‌افزار، بخش زیادی از تولیدات خارجی که با عنوان برند وارد کشور می‌شوند، برندهای اصلی نیستند و به اصطلاح فیک (جعلی) هستند.
اما باز هم تنها شاخصی که مردم در نظر می‌گیرند، قیمت است. به همین علت لازم است که نهادهایی مانند استاندارد و رسانه‌ها به مساله کیفیت محصولات ورود جدی‌تری داشته باشند. 
یک مثال می‌زنم، مثلا خودکار باید حدود ۵۰۰ متر بنویسد که طبیعتا به صورت معمول قابل سنجش نیست ولی اگر توسط نهادهای متولی، سنجش و قیاس دقیقی صورت گیرد، مشخص می‌شود که نوشت‌افزار ایرانی برخلاف تصور برخی از مردم، باکیفیت‌تر و استانداردتر از بسیاری از محصولات وارداتی است و اگر یک خودکار خارجی ارزان‌تر است، بخشی از کیفیت آن را پایین آورده‌اند.

شما هم نمی توانید با کاهش کیفیت، قیمت تمام شده را پایین بیاورید؟

برخی کالاهای خارجی برای پایین آوردن قیمت تمام شده از موادی که برای بچه ها ضرر دارد استفاده می‌کنند؛ مثلاً در کیف ماژیک و ... طبیعتا ما نمی‌توانیم دست به چنین کاری بزنیم. استفاده از مواد مضر به مراتب در نوشت‌افزار داخلی کم است چون برندها واقعی هستند، تولیدکننده مشخص است و موضوع قابل پیگیری است اما در واردات اینگونه نیست. واردکننده بر اساس منافع خود هر سال یک برند فیک ارزان‌قیمت را وارد می‌کند و بعداً هم مشخص نیست که دیگر از آن برند چیزی وارد شود یا خیر. الان در کیف، محصولاتی هست که از مواد بازیافتی استفاده می‌کنند؛ همان کیف‌هایی که بوی نامناسب شبیه مواد نفتی می‌دهند.

* شرایط ارزی کشور چه تاثیری در تفاوت قیمت نوشت افزار ایرانی و خارجی داشته است؟

تفاوت قیمت کمتر شده است و همین می تواند موقعیتی باشد که موضوع کیفیت کالاها و حتی استفاده از مواد مضر برای کودکان در کالاهای وارداتی به خوبی اطلاع‌رسانی شود تا مردم بتوانند انتخاب درستی داشته باشند.

* با وجود توضیحاتی که در زمینه تلاش برای کیفیت نوشت افزار ایرانی ارائه دادید، اما به نظر می رسد در زمینه توزیع با مشکلاتی مواجه هستید. مثلا ارائه محصولات شما تقریبا محدود به نمایشگاه پایان تابستان است یا اقدام خاصی برای توزیع در شهرستان ها نداشته‌اید.

 بله، عمده فروش ما، فروش‌های نمایشگاهی است چون رفتار مصرف‌کننده ایرانی اینگونه است که در پایان تابستان یا همان فصل پیک، خرید لوازم‌التحریر را انجام می‌دهند. اما اینکه در سایر ایام سال در تهران و شهرستان‌ها دسترسی به نوشت‌افزار ایرانی کم است، به این علت است که بازارهای ما هنوز تغییر رفتار نداد‌ه‌اند و هنوز باور اینکه کالای ایرانی هم می‌تواند به خوبی به فروش برسد به وجود نیامده. در این زمینه با توجه به افزایش حمایت رسانه‌ها از کالاهای ایرانی مردم ما جلوتر از فروشندگان هستند.

البته ما ناامید نیستیم و باورمان این است که این تغییر به تدریج در حال اتفاق افتادن است و کاملا مشخص است که سال به سال تعداد توزیع‌کنندگان محصولات ایرانی در سراسر کشور بیشتر می‌شود. ما سال اول حدود ۱۰ فروشگاه داشتیم که نوشت‌افزار ایرانی توزیع می‌کردند اما امروز در سراسر کشور، بیش از ۵۰۰ فروشگاه می‌توانیم نام ببریم که نوشت‌افزار ایرانی توزیع می‌کنند.

* امسال که با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد، دستگاه های رسمی کشور کمکی به شما داشتند؟

خیر. از ابتدا هم که این جریان شکل گرفت به جز حمایت رسانه‌ها خصوصاً صدا و سیما که آن هم با پیگیری رهبرانقلاب بود، شاهد حمایت خاصی نبودیم. اما به صورت موردی اقدامات خوبی صورت گرفت؛ مثلاً امسال ستاد اجرایی فرمان امام که می‌خواست برای محرومان لوازم‌التحریر بخرد، ایستادگی کرد که حتما لوازم‌التحریر ایرانی اسلامی خریداری کند. ولی همین کار را هم خیلی از مجموعه های دیگر انجام ندادند. اگر دستگاه‌های دیگر که قصد خرید نوشت‌افزار داشتند، از نوشت‌افزار ایرانی اسلامی استفاده می کردند، می‌توانست کمک بزرگی به اشتغال‌زایی کشور باشد.

* آموزش و پرورش چطور؟

آموزش و پرورش در سال‌های گذشته نقش خاصی نداشت اما امسال با بازدید آقای بطحایی از نمایشگاه، قول دادند که ورود کنند. ما انتظار توزیع کالا از وزارت آموزش و پرورش نداریم بلکه در زمینه تغییر ذائقه و ایجاد فضای فرهنگی برای خرید نوشت‌افزار ایرانی در دانش‌آموزان و والدین می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. این اقدام آموزش و پرورش می‌تواند خود به خود تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان را بیشتر به سمت محصول ایرانی سوق دهد.

* با توجه به مشکلاتی که بر سر راه تولید داخلی می‌بینید، خصوصا اینکه به صورت طبیعی مواد اولیه اجناس شما هم گران شده، چشم‌انداز فعالیت‌تان را چطور می بینید؟

چندسال پیش که کار را شروع کردیم به هر کسی که برای مشورت یا کمک مراجعه می‌کردیم تقریباً همه جواب منفی می‌دادند و حتی گاهی مسخره می‌کردند. هم از لحاظ اقتصادی می‌گفتند که جواب نمی‌دهد و هم از لحاظ فرهنگی. جریان روشنفکر و حتی فعالان جبهه فرهنگی انقلاب به این باور نرسیده بودند که محصولی می‌تواند با فرهنگ بومی تولید شود و به‌خوبی از آن استقبال شود؛ آن هم با خریداری و نه با سوبسید یا اهدای رایگان.
به همین علت شروع کارمان بسیار سخت بود و بدون حمایت صورت می‌گرفت تا جایی که به دلیل مشکلات مالی حتی دچار مشکلات قضایی شدیم اما ایستادیم تا کار شکل بگیرد. همه دوستان ایستادگی کردند. بنده مدیرعامل مجمع نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی هستم، ولی تا صبح در انبار کار می‌کردیم و محصولات را ارسال می‌کردیم تا بتوانیم پاسخ استقبال و محبت مردم را بدهیم.

* ظاهرا رهبرانقلاب هم در یکی از جلسات اشاره‌ای به فعالیت شما داشتند

بله. رهبر انقلاب در جمع اعضای هیئت دولت به این موضوع به عنوان یک کار موفق اشاره کردند. اکنون هرسال افزایش استقبال مردم را می‌بینیم و دیگر برای ما اثبات شده که در هر موضوعی اگر ایستادگی کنیم و با همه فشارها سر خم نکنیم، موفق می شویم.
این باور حتی در برخی مسئولین کشور وجود نداشت اما اکنون که موفقیت‌ها و استقبال مردم را دیدند خودشان می‌گویند که در حوزه‌های دیگر هم این کار شدنی است.

* واکنش واردکننده ها چطور بوده؟

در موضوع نوشت‌افزارها ما کسانی را می شناسیم که ابتدا وارد کننده بودند اما بعد رفتند خط تولید آوردند و برند خود را ایرانی کردند. در این موضوع انگیزه خوبی به وجود آمده. پارسال که از نمایشگاه تخصصی نوشت افزار بازدید می‌کردم خیلی‌ها برخوردهای سرد گذشته را دیگر نداشتند و حتی می‌گفتند که موضوع برای ما جدی شده و انگیزه داریم که خط تولید خودمان را به داخل کشور بیاوریم.

*  فعالیت جدیدی هم خواهید داشت؟

کار مجمع از سال اول با ۲ تولید کننده شروع شد اما بعد احساس کردیم که باید به فکر انگیزه، برنامه‌ریزی دقیق، ارتباط با دستگاه‌ها و ایجاد یک قرارگاه باشیم. فعالیت ما صرفا یک فعالیت صنفی نیست بلکه نگاه ما حفظ و توسعه تولید داخلی هم به صورت محتوایی و هم به‌صورت اقتصادی است. اکنون دیگر وارد فعالیت جدیدتری هم شده‌ایم و در حال تلاش هستیم تا تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی توانمندی تولید و کیفیت خود را روز به روز گسترش دهند.

ارسال نظرات