نگاهی به ۴ دهه خودکفایی و باور؛

تحولات پهناورترین استان کشور بعد از انقلاب

با توجه به اینکه در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی قرار گرفته ایم؛ دستاوردهای انقلاب اسلامی در پهناورترین استان کشور در زمینه های مختلف را در گزارش زیر می خوانید.
کد خبر: ۹۰۹۶۲۴۳
|
۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان ،  در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفته ایم. چهل سالی که با حضور مردم در عرصه های مختلف پس از انقلاب سبب شد که پایه های انقلاب روز به روز پایدار و مستحکم تر گردد.

بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب؛ بزرگ‌ترین هدف انقلاب اسلامی که از بدو شکل‌گیری تا به امروز، برای رسیدن به آن هزینه‌های فراوان پرداخت کرده و صدها هزار شهید تقدیم کرده‌ایم؛ شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در دنیا است که شکل گیری چنین تمدنی مستلزم تشکیل جامعه اسلامی نمونه و الگو می باشد.

 امروز  ابرقدرت های جهان دریافته اند که انقلاب شکوهمند اسلامی تمام شدنی نیست و مسیر تعالی و پیشرفت را می پیماید؛ این انقلاب و دستاوردهای مهم آن باید برای مردم به خوبی تبیین شود در این باره لازم است شرایط اسف‌بار طاغوت را برای جامعه یادآوری کنیم.

 دستاوردهای چهل ساله انقلاب شکوهمند بر مردم و مسئولین در جای جای ایران اسلامی پوشیده نیست. در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در پهناورترین استان کشور می توان گفت که  انقلاب چهره کرمان را به کلی دگرگون کرد و وضعیت کنونی این استان با قبل از انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. قبل از انقلاب نگاه رژیم تنها متمرکز بر پایتخت و چند شهر خاص بود و به عمد  بقیه نقاط کشور را در محرومیت نگه می داشت به گونه ای که استان کرمان پیش از انقلاب از محرومیت بسیار بالایی برخوردار بود.

 امروز  با طلوع خورشید انقلاب، نور پر برکت آن در نقاط مختلف پهناورترین استان کشور تابید و مردم این استان بر سر سفره پرنعمت انقلاب نشستند و انقلاب توانست با پی‌ریزی برنامه‌ها و راهبرد‌های مناسب، چرخ توسعه چرخه اقتصادی و خدمات زیربنایی در شهر‌ها و روستاهای استان را به گردش درآورد و با نگاهی گذرا به شاخص‌های توسعه در استان کرمان نسبت به قبل از انقلاب، نتیجه اقدامات فراوانی که پس از انقلاب اسلامی در این استان صورت گرفته، قابل مشاهده است.

جعفر رودری رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان كرمان در خصوص دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی با بیان اینکه مساحت استان کرمان در سال ۱۳۵۷،۱۹۲ هزار و ۹۷۸ کیلومتر مربع بوده است، گفت: این مساحت در سال ۱۳۹۶ به ۱۸۲ هزار و ۷۲۶ کیلومتر مربع رسیده است.

 وی در خصوص تعداد دانش آموزان در سطح استان کرمان در سال ۱۳۵۷ گفت: در آن سال ها تراکم داشن آموز در دوره ابتدایی ۲۷٫۰۷ نفر، که این تراکم در سال ۱۳۹۶، ۲۲ نفر رسیده؛ همچنین تراکم دانش آموز در کلاس دوره اول متوسطه در سال ۱۳۵۷، ۳۵٫۴۷ نفر بوده که این تراکم در سال ۹۶،۲۳٫۲ نفر رسیده است.

 رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان كرمان با بیان اینکه تراکم دانش آموز در کلاس دوره دوم در سال ۱۳۵۷، ۳۶٫۲۵ نفر بوده که در سال ۹۶ این عدد۱۶٫۸ نفر رسیده است، ابراز کرد: گفتنی است نسبت تعداد دانش آموزان به معلمان در مقطع ابتدایی در سال ۵۷، ۲۵٫۶ درصد بوده است  که این عدد در سال ۹۶ به  ۲۶٫۷ درصد رسیده است.

 رودری افزود: نسبت تعداد دانش آموز به معلم در مقطع متوسطه اول بر اساس آمار مندرج شده در سال ۱۳۵۷، ۲۱٫۸ درصد بوده است که در سال ۹۶ ؛ ۲۰ درصد رسیده است؛ همچنین نسبت تعداد دانش آموز به معلم در مقطع متوسطه دوم در سال یاد شده ۲۴۰۹ درصد بوده است که این آمار در سال ۹۶، ۱۲٫۷ رسیده است.

 این مقام مسئول در رابطه با درصد معلمان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر گفت: آمار این افراد در سال ۲۵٫۶ درصد بوده است که این عدد در سال ۱۳۹۶ به ۲۴٫۸ درصد رسیده است و درصد کلاس های غیر استاندارد در سال ۱۳۵۷ در سطح استان کرمان ۲۱٫۸ درصد بوده است که این عدد در سال ۹۶ به ۱۸٫۳ درصد رسیده است.

 وی با اشاره به اینکه تعداد کل کلاس های آموزش در سال ۱۳۹۶،۲۷ هزار و ۳۴۰  در سطح استان کرمان بوده است، اظهار کرد: تعداد کل مدارس موجود در سطح استان کرمان در سال ۱۳۵۷، ۲ هزار و ۶۷۶ مدرسه بوده است که این تعداد در سال ۱۳۹۶ به ۷ هزار و ۲۴۴ مدرسه رسیده است.

 رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان كرمان خاطر نشان کرد: تعداد مراکز آموزش عالی استان در سال ۱۳۵۷، ۵ مرکز بوده است و این مراکز در سال ۱۳۹۶ به ۱۲۵ عدد افزایش پیدا کرده است.

 احمدعلی مقدم عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامیدر خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در پهناورترین استان کشور با تأکید بر اینکه بهبود وضعیت اقتصادی استان شاخصی برای گسترش عدالت اقتصادی است، گفت: همزمان با تثبیت نظام جمهوری اسلامی ارگان‌ها و نهادهای انقلابی پای کار آمدند و کمر همت برای توسعه استان بستند، همچون دستگاه‌های مختلف دولتی، بنیاد مسکن، کمیته امداد امام خمینی(ره) و جهاد سازندگی اقدامات مؤثری را برای بهبود وضعیت استان به‌ویژه مناطق محروم آغاز کردند.

 این فعال سیاسی عنوان کرد: کرمان به سیاست مردمی کردن اقتصاد و توسعه روستاهای کرمان بر اساس اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: به این منظور بحث توانمندی‌سازی به خصوص روستا‌ها به‌عنوان قطب تولیدات محصولات طبیعی، پس از انقلاب به جد در حال پیگیری است، تا با انجام اقدامات زیربنایی و توسعه‌ای، از روستاییان حمایت ویژه شود.

 مقدم ابراز کرد: در زمینه برق‌رسانی، گازرسانی، آب‌رسانی و راه‌های مواصلاتی و حوزه‌های درمانی و فرهنگی، اقدامات مؤثری در استان صورت گرفته و اکنون که زیرساخت‌های توسعه در استان کرمان فراهم شده است، باید با استفاده از این امکانات و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی برای جوانان، راه توسعه استان را به دستان آنان سپرد.

 وی تصریح کرد: پس از چهار دهه از پیروزی انقلاب شاهد رشد ۲۹ برابری بهره‌مندی روستاهای استان کرمان از نعمت برق بوده‌ایم و میزان انرژی تحویلی طی این دوره ۴۲ برابر شده و تعداد روستاهای دارای برق از ۱۷۳ روستا در اوایل انقلاب به حدود ۵ هزار روستا رسیده است و به طور متوسط در هر سال ۱۶۰ روستا، از نعمت روشنایی بهره‌مند و تمامی روستاهای بیش از ۲۰ خانوار از نعمت برق برخوردار شده‌اند.

 عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اظهار کرد:پس از انقلاب، تعداد روستاهای گازرسانی شده از صفر روستا در سال ۵۷، به حدود ۸۰۰ روستا بالغ شده است و گازرسانی به شهرها، روستاها، صنایع و نیروگاه‌های استان کرمان، برای قرار گرفتن گاز طبیعی در سبد سوخت و انرژی خانوار و بهره‌گیری از این انرژی در فرآیند تولید صنعتی آغاز شده است.

 مقدم با تأکید بر اینکه  میزان واحدهای مسکونی برخوردار از گاز در مناطق شهری استان، به ۹۷ درصد رسیده است، گفت: در واحدهای مسکونی روستایی بالغ بر ۷۰ درصد از پوشش شبکه گاز برخوردار هستند و ۷۶ درصد خانوارهای شهری استان و ۳۲ درصد خانوار روستایی از نعمت شبکه گازرسانی استفاده می‌کنند.

 دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان اشاره کرد:پس از پیروزی انقلاب، با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، در اموری همچون تأمین برق روستاهای بیش از ۲۰ خانوار، شبکه‌های روشنایی معابر، کاهش خاموشی‌ها، تلفات انرژی اقدامات چشمگیری انجام شده است و میزان انرژی تحویلی در قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست به شکلی که در پایان سال ۱۳۵۷ حدود ۲۶۱ هزار و ۶۶۳ مگا وات ساعت بوده و اکنون برق تحویل شده به شبکه به بیش از ۹ میلیون و ۷۲۰ هزار مگاوات ساعت افزایش یافته و ۴۲ برابر شده است.

 مقدم با بیان اینکه بیش از ۲ هزار روستا در کرمان به آب آشامیدنی دسترسی پیدا کرده اند، گفت:ما اکنون از تعداد ۷۵ روستای زیر پوشش بخش آب و فاضلاب روستایی در سال ۵۷ به ۲ هزار و ۱۶۰ روستا رسیده‌ایم و لوله‌گذاری و خط انتقال آب به روستاهای استان، پس از انقلاب اسلامی از ۶۵۰ کیلومتر به بیش از ۱۶ هزار کیلومتر رسیده است و از تعداد ۷۵ حفر و تجهیز چاه در سال ۵۷ به بیش از ۲۰۸ هزار حلقه دست پیدا کردیم و به بیش از ۲۴۵ هزار مشترک آب روستایی رسیده‌ایم.

 وی  با بیان اینکه شاخص بهره‌مندی از آب بهداشتی روستایی استان از میزان ۱۶٫۴ درصد در سال ۵۷ به ۶۴ رسیده است، عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۹۹٫۴ درصد از جمعیت شهری استان کرمان زیر پوشش شبکه آب شهری بوده و آب‌رسانی به ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۱۳۰ روستا پس از انقلاب، به ثمر رسیده است و هم اکنون تعداد بیش از ۲۴۵ هزار مورد، انشعاب آب روستایی در استان کرمان وجود دارد و طول خطوط انتقال آب روستایی بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر و طول شبکه توزیع روستایی ۱۱ هزار و ۷۹۰ کیلومتر است.

 عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ابراز کرد:پس از انقلاب اسلامی، ۹۰ درصد روستاهای با جمعیت بیش از ۲۰ خانوار از شبکه آب بهداشتی سالم برخوردار هستند و شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم در استان کرمان به ۷۱ درصد رسیده است و پس از انقلاب احداث ۶ سد در استان کرمان در دستور کار قرار گرفت، از جمله جیرفت، تنگوئیه سیرجان، نسا نرماشیر و صفارود که چهار سد در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده است.

 وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب بیش از ۶ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته در کرمان، ساخته شده است، اظهار کرد:در سال ۵۷ طول راه‌های آسفالته روستایی این استان به‌طول ۱۰۳ کیلومتر بود که پس از انقلاب افزایش چشمگیری داشته است و امروز ۶۴ درصد از راه‌های روستایی این استان آسفالت شده‌اند.

 دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان بیان کرد: ۱۴۵ هزار واحد مسکن روستایی پس از انقلاب ساخته شده است و از مجموع بیش از ۲۶۶ هزار واحد مسکونی روستایی در استان کرمان، تاکنون بیش از ۱۴۵ هزار واحد مسکونی روستایی به صورت مقاوم احداث و یا در حال ساخت است.

 مقدم  با بیان اینکه ۴۵ درصد از روستاهای دارای بیش از ۲۰ خانوار از خانه بهداشت برخوردار هستند و طرح هادی در ۸۰ درصد از روستاهای استان کرمان اجرایی شده است، تصریح کرد: همچنین با وجود انقلاب توانستیم معادن و به‌و‌یژه معادن اورانیوم کشور را در شهرهای انار و کرمان را از غارت توسط آمریکایی‌ها که به‌عنوان سنگ آهن از کشور خارج می‌کردند، مصون نگه داریم

 این فعال سیاسی  در رابطه با امنیت استان قبل و بعد از انقلاب گفت:با توجه به اینکه امنیت پایه و بستر سایر فعالیت‌ها است و طبق آمار ارائه شده قبل از انقلاب بیشتر مناطق استان، از نداشتن امنیت در رنج بودند اما هم اکنون، بهترین وضعیت امنیتی را در استان کرمان شاهد هستیم و در سایه همین آرامش، توسعه و پیشرفت را در استان رقم بزنیم.

 دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد:: با رشد شاخص‌های زیربنایی در استان کرمان طی چند دهه گذشته پس از انقلاب، زیرساخت‌های لازم توسعه در این استان به برکت نظام جمهوری اسلامی فراهم شده است و امروز باید با استفاده از این مؤلفه‌های توسعه گام‌های ارزنده‌ای برای زدودن کامل چهره کریه فقر و محرومیت به ویژه از مناطق جنوب استان برداشت.

 شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی ؛ در خصوص دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با تأکید بر اینکه  انقلاب اسلامی نشأت گرفته از انقلاب اباعبدالله الحسین علیه السلام است، گفت: اولین و اساسی ترین مسئله ای که در زمینه انقلاب باید گفته شود موضوع ظلم ستیزی انقلاب در مقابل زورگویان تاریخ و ایستادگی در مقابل آنان است.

 وی ادامه داد: اگر گذر کوتاهی به قبل از انقلاب داشته باشیم؛ دریافت خواهیم کرد که در بخش هایی از استان کرمان چه ظلم هایی که نسبت به مردم روا داده نشده است و چگونه مردم را از حداقلی ترین امکانات اولیه محروم کرده بودند.

 نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر منصفانه قضاوت کنیم مشاهده خواهیم کرد که قبل از انقلاب چه تعداد دانشجو، دانشگاه داشتیم و امروز چه تعداد؛ قبل از انقلاب در بخش های مختلف شهر، بخش و روستا چه امکاناتی وجود داشت و امروز چه امکاناتی دارند.

 حسن پور اظهار کرد: قبل از انقلاب کمتر از ده درصد مردم استان تحت پوشش بیمه های همگانی و تأمین اجتماعی بوده اند و امروز بیمه ها مرز ۵۰ درصد را در نوردیده اند و این مسئله اقدام مهمی برای مردم بوده است.

 وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم افرادی که از تحصیل محروم بوده اند امروز بالاترین مدارج علمی را دارند و به عنوان داشنمندان جوان از آنان یاد می شود که این مسائل نتیجه اقدامات مناسب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که باید سپاسگزار آن باشیم.

 حسن پور با تأکید بر اینکه اقدامات گسترده ای پس از انقلاب در زمینه بهداشت و درمان انجام شده است، خاطر نشان کرد: امروز روستائیان فقط با ۴ درصد می توانند از بهترین امکانات درمانی بهره مند شوند؛ اما آنقدر با دست خودمان به نظام و انقلاب اسلامی ظلم روا داشته ایم  که برخی به خود جرأت داده اند که امروز جزو منتقدین نظام باشند؛ در حالی که فراموش کرده ایم همه در مقابل مردم و مسئولین مسئولیم و باید پاسخگو باشیم.

 

محمد علی گلاب زاده تاریخ شناس کرمانی در گفتگو یی  در رابطه با دستاوردهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی جوشیده از متن جامعه است، گفت: بر اساس  دلبستگی که مردم به اسلام و قرآن داشتند و با توجه به اینکه مردم مبنای این انقلاب اسلامی بودند؛ آنان را بر آن داشت تا این انقلاب را به رهبری امام خمینی سامان بدهند و به پیروزی برسانند.

 

 

وی با اشاره به اینکه باید با دقت دستاوردهای انقلاب اسلامی را مورد کنکاش قرار دهیم، اظهار کرد: در وضعیت کنونی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دلیل اصرار بر استقلال و جدا بودن از دسیسه های دشمنان تنگناهایی به وجود آمده است که مردم را آزار می دهد.

 گلاب زاده بیان کرد:سوال این است که اگر  ما مانند عربستان و برخی از کشورهای ناآگاه کنونی خفت و ذلت آمریکا را پذیرفته بودیم و به عنوان گاو شیرده تلقی می شدیم و مورد سخنان سیاست مداران امریکا قرار می گرفتیم آیا بهتر بود؟ و آیا ارزش دارد که آن زندگی مرفه را داشته باشیم ولی در کنار ان این خفت وخواری تاریخی را برای همیشه بر پیشانی خود نقش بزنیم؟

 این تاریخ شناس کرمانی با اشاره به مطلب فوق افزود: همیشه عزیز بودن و با عزت زندگی کردن تاوان ها وهزینه  داشته است و چاره ایی نیست که این هزینه ها را پرداخت کنیم؛بنابراین معتقدم جمهوری اسلامی از آن عزت و سرافرازی و دستاوردهایی را که برای جامعه و کشورمان ایجاد کرده است نباید به آسانی از آنها بگذرد.

 گلاب زاده در پایان با بیان اینکه امروز در عرصه نظامی اقتدار داریم و مدعی هستیم که می تواینم از جان، مال و ناموس کشورمان به خوبی پاسداری کنیم که این مسئله ره آورد کمی نیست، خاطر نشان کرد:در حالی که می بینیم کشورهای همسایه در چه وضعیت خطرناکی قرار دارند؛ بنابراین ما باید به گونه ای عمل کنیم که این انقلاب بتواند تداوم داشته باشد.

 

 

منبع: آرمان

ارسال نظرات