بنیانگذار صنعت نوین آذربایجان چشم از جهان فرو بست

مهندس «تقی توکلی» کار آفرین و بنیانگذار صنعت نوین آذربایجان و دومین مدیرعامل شرکت مس در تبریز چشم از جهان فروبست.
کد خبر: ۹۰۹۸۸۶۱
|
۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از شاتا، محمدتقی توکلی از بنیان‌گذاران صنعت ماشین‌سازی تبریز، مالک و مدیرِ کارخانه‌ کبریت توکلی در سن ۸۶ سالگی در تبریز درگذشت.

محمدتقی توکلی» در دهم دی‌ماه 1310 در خانواده‌ای تاجرپیشه و اهل صنعت به‌دنیا آمد. او که آخرین فرزند از 7 فرزند حاج علی عسگر توکلی، مالک کارخانه کبریت‌سازی توکلی، بود تحصیلات ابتدایی‌اش را در تبریز سپری می‌کند و برای ادامه تحصیل راهی تهران می‌شود و در دبیرستان البرز یا کالج امریکایی‌ها تحصیلات دوره متوسطه را به پایان می‌رساند.

وی سپس برای ادامه تحصیل راهی امریکا می‌شود و در یکی از دانشگاه‌های ایالت میشیگان، لیسانس خود را در رشته مکانیک می‌گیرد. با فوت پدرش در سال 1337 به ایران بازمی‌گردد و از این‌جا تاریخ 20ساله صنعتیِ محمدتقی توکلی آغاز می‌شود.

به عهده گرفتن مدیریت کارخانه کبریت‌سازی پدر و تلاش برای مدرن‌سازی آن، تأسیس کارخانه نئوپان، ایدم، کمپرسورسازی، پمپ ایران، موتوژن و در نهایت، شاهکار فعالیت‌های صنعتی‌اش «ماشین‌سازی تبریز»، فقط نمونه‌هایی از تلاش‌های 20ساله توکلی بعد از ورودش به ایران در سال 1337 است.

درسال ۱۳۴۷ محمد تقی توکلی ایده ماشین‌سازی تبریز را به مسئولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پیشنهاد داد و در نهایت این کارخانه با همکاری چکسلواکی راه‌اندازی شد؛۹ سال اول مدیریت این کارخانه برعهده محمدتقی توکلی بود.

در سال 1354 از مهمترین رخدادهای دوره دو ساله مدیرعاملی مهندس توکلی بر شرکت مس می‌توان به ملی شدن صنعت مس در سال 1356، پیشرفت بیش از 85 درصدی مجتمع مس سرچشمه و آغاز فعالیت‌های اکتشافی در معدن مس سونگون اشاره کرد.

ارسال نظرات