چهارشنبه های سلامت مشاوره پزشکی زنان و نوجوان؛

مشاوره پزشکی ویژه زنان ونوجوانان در پایگاه های باقرآباد ارائه می شود

خبرگزاری بسیج: چهارشنبه های سلامتی ویژه برنامه مشاوره گروهی و فردی زنان ونوجوانان به همت پایگاه های حوزه حضرت صدیقه کبری (س) برگزارشد.
کد خبر: ۹۱۰۱۰۰۷
|
۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹

به گزارش خبرنگارخبرگزاری بسیج، برنامه چهارشنبه های سلامت مشاوره زنان وخانواده ونوجوانان باهمکاری خانم دکتر مریم عزتی چهارشنبه هر هفته درمدارس برای مربیان و مادران به همت  پایگاه های تابعه حوزه حضرت صدیقه کبری (س) برگزار می شود.

خانم عزتی تشریح کرد: یکی از مراحل مهم رشدی و دوره‌ای میان کودکی و بزرگسالی افراد است. در این دوران افراد باید به تکالیف رشدی و مهارت‌های فراوانی تسلط پیدا کنند.

 مهارت‌هایی از جمله:

تفکر به شیوه عاقلانه داشتن هویتی باثبات کسب استقلال

والدین و مربیانی که همواره با نوجوانان در ارتباط‌ اند، تمایل دارند بر آنان کنترل داشته و تحت نفوذشان باشند، بنابراین شناخت ویژگی‌های این دوره سنی برایشان اهمیت قابل توجهی دارد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان بر رشد جسمانی، رشد جنسی، بلوغ روانی، رشد شناختی، رشد اجتماعی و رشد عاطفی و هیجانی اشاره نمود.

تغییراتی که در شیوه تفکر، استدلال، درک و فهم نوجوانان به وجود می‌آید جزء مراحل رشد شناختی آنان است. در این مرحله یاد می‌گیرند تا درباره امور تفکر انتزاعی داشته باشند. نوجوان در دنیای احتمالات آینده سیر می‌کند. او جهان را بهتر و برتر از چیزی که در واقعیت است، در نظر دارد. اوضاع موجود را با دیدی انتقادگرایانه می‌نگرد و همچون قهرمانان داستان در جستجوی ماجراجویی است. تفکر انتزاعی (صوری) به آن‌ها امکان می‌دهد تا موضوعات مختلفی را از قبیل مسائل فلسفی، سیاسی، اخلاقی، دینی آزمایش کنند و تفکر خود را در این موارد ارزیابی کنند و در جستجوی ارزش‌ها و عقاید خود باشند.

عزتی گفت :انسان ذاتاً موجودی است اجتماعی. در اوایل زندگی خود (دوره کودکی) با افراد محدودی ارتباط دارد که شامل خانواده او می‌شود اما در ادامه رشد خود دامنه افرادی که با آن‌ها در تعامل است بیشتر می‌شود مانند همکلاسی، همبازی، هم محله ای، همشهری و سایر موارد.

نوجوان برای بهره‌برداری از رشد اجتماعی و تکامل آن به چند  عامل نیازمند است؟

داشتن آگاهی و مهارت لازم در زمینه آداب اجتماعی و معاشرت رعایت قوانین و مقررات تمایل به ارتباط با دیگران قدرت درک فعالیت های گروهی و شرکت در گروه‌های مختلف.

رفتارهای اجتماعی نوجوان به دو دسته:                   ۱- رفتارهای مبنی بر همکاری

 ۲- رفتارهای مبنی بر مبارزه تقسیم می‌شوند.

دسته اول جنبه مثبت دارند، باعث همکاری و در نتیجه نزدیکی بین آن‌ها می‌شوند مانند رهبری، دوستی، همدلی.

 نوع دوم جنبه منفی دارند و بیشتر باعث جدایی و تقابل نوجوانان می‌شود و از نمونه آن‌ها می‌توان بر پرخاشگری، دست انداختن دیگران، مشاجره، نزاع و … اشاره کرد.

ارسال نظرات