رییس مرکز ملی فضایی کشور خبرداد:

5 دانشگاه صنعتي در حوزه ي ماهواره فعاليت مي كنند

رئيس مركز ملي فضايي كشور از فعاليت پنج دانشگاه صنعتي و دو ايستگاه فضايي در حوزه ي ماهواره فعاليت مي كنند.
کد خبر: ۹۱۰۷۶۹۳
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴

به گزارش خبرگزاري بسيج،منوچهر منطقی در جشنواره تجلیل از جهادگران علم و فنآوری استان زنجان،با تعریفی از زنجیره ارزش ،اظهار داشت: مجموعه عملیاتی که در یک صنعت به صورت زنجیرگونه انجام می ‌گیرد تا به خلق ارزش منجر شود،زنجیره ارزش نام دارد.
وی با بیان اینکه استراتژی هنر، ارزش ایجاد کردن است،ادامه داد: زنجیره ارزش یکی از بحث های مهم است که متاسفانه اطلاعات درستی از آن نداریم.
وی با اشاره به اینکه ضروری است فرآیند زنجیره ارزش و رسیدن به جایگاه کنونی ایران اسلامی مورد توجه قرار گیرد، افزود: در طی چهار دهه گذشته تلاش های متعددی در این زمینه انجام شده است.

رییس مرکز ملی فضایی کشور با بیان اینکه در بخش اقتصادی به زنجیره ارزش کمتر توجه شده است،افزود: اما در بخش امنیت به ویژه تامین امنیت ملی به این موضوع توجه شده و در پیشرفت های امنیتی کشور تاثیر بسزایی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: برتری های نظامی امروز نظام اسلامی به دلیل توجه به مقوله زنجیره ارزش است در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان از این مقوله در موضوعات مختلف استفاده می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه همه کشورهای منطقه در بخش فضا به ویژه از سال 2013 فعالیت می کنند، افزود: در چند ماه اخیر نیز عربستان دو ماهواره را به فضا پرتاب کرده است.

وی با اشاره به موفقیت كشورهاي قطر، قزاقستان و آذربایجان در حوزه پرتاب ماهواره، گفت: با وجود اینکه افغانستان درگیر جنگ است اما از این حوزه غافل نیست.

این مسئول برضرورت توجه به اسناد بالا دستی و پایین دستی در زنجیره ارزش تاکید کرد و گفت: در حال حاضر کشورهای مختلف دنیا در این زمینه برنامه ریزی انجام می دهند.
رییس مرکز ملی فضایی کشور یادآور شد: ایران در بخش بالا دستی به عنوان نهمین کشور فعالیت می کند که این یکی از موفقیت های ایران در این زمینه محسوب می شود.

منطقی برضرورت توجه به توانمندی های علمی،آزمایشگاهی و پژوهشی تاکید کرد و گفت: متاسفانه فضای زنجیره ارزش را خوب نمی شناسیم و معمولا در قسمت سوم ضعف های بسیاری داریم.

وی با بیان اینکه مجموعه پارک های علم و فناوري دارای دستاوردهای علمی مطلوبی هستند و باید اثر این دستاوردها در اقتصاد دیده شود، افزود: در بخش دفاعی به ویژه تولید موشک به زنجیره ارزش توجه شده است.

منطقي بیان داشت: اگر زنجیره ارزش از سوی اساتید شناخته شده و به صورت متعادل در این زمینه کار شود،پیشرفت های مطلوبی در این حوزه به دست می آید.

رییس مرکز ملی فضایی کشور ادامه داد: در بخش ماهواره به همکاری های فنآورانه توجه ويژه اي شده است و ماهواره های مصباح و سینا تولید شده است.

وي ارتباط بین دانشگاه و صنعت را برای ساخت ماهواره مطلوب ارزیابی کرد و گفت: همکاری این دو بخش و اضافه شدن جهاد دانشگاهی به این مجموعه، معضلات قبلی را حل کرده و موجب گسترش فعالیت ها شده است.

اين مسئول کسب تجارب جهانی، نقشه دانشگاهی و همکاری صنعت را موجب رسیدن به موفقیت های علمی در حوزه ماهواره عنوان کرد و گفت:در حال حاضر پنج دانشگاه کشور در زمینه طراحی ماهواره فعالیت می کنند.

منطقي بیان داشت: شرکت های دانش بنیان نیز در زمینه طراحی ماهواره فعالیت می کنند و با توجه به جایگاهی که داریم می توانیم به سایر کشورها کمک کنیم.

رییس مرکز ملی فضایی کشور با اشاره به فعالیت دو ایستگاه فضایی در کشور، ادامه داد: موفقیت های دیگر هم با توجه به ظرفیت های موجود قابل دسترسی است.

منطقی برضرورت توجه به زنجیره ارزش در بخش کشاورزی برای بهره وری کشت و صرفه جویی در مصرف آب تاکید کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان می توانند با استفاده از منابع اطلاعاتی با تحلیل های نرم افزاری فعالیت های مطلوبی در این زمینه کسب کنند.

ارسال نظرات