چهل چراغ روشن:

روستازاده بسیجی، مخترع و رویش انقلاب

منصور فرهادی مخترع بسیجی و پژوهشگر فوق دکترا فیزیک هسته‌ای یکی از جوانان موفق هرمزگانی است.
کد خبر: ۹۱۰۸۶۳۴
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان ، منصور فرهادی، نخبه و جوان با ساخت دستگاه آشکار ساز حریق هسته‌ای با شرکت در مسابقات جهانی کشور کره جنوبی موفق به کسب نقره و عنوان نائب قهرمانی این مسابقات شد. ساخت سامانه لیزری جاده‌ای برای کاهش تصادفات جاده ای با حیوانات و تالیف مفاهیم کلیدی فیزیک و ثبت و تألیف چندین مقاله داخلی و خارجی از مهم‌ترین دستاورد‌ها و اقدامات این نخبه هرمزگانی است.او جوانی است که از روستا پا به عرصه علم گذاشته و اکنون نمونه موفق  جوانی است که رویش انقلاب است ، به همین منظور به سراغ این جوان موفق رفتم و با او به گفتگو نشستم.

 

خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید؟

منصور فرهادی هستم، اول مهر ۱۳۶۲ دربخش رودخانه از توابع شهرستان رودان استان هرمزگان متولد شدم.

مختصری از دوران تحصیل و مدارج علمی خود بگویید؟

تحصیلاتم را تا دوره‌ دبیرستان در مدارس نمونه دولتی شهرستان رودان به پایان رساندم سپس در مقطع کارشناسی وارد دانشگاه شهیدرجایی تهران و در رشته کارشناسی فیزیک تحصیل کردم. با توجه به علاقه زیادی که به این رشته داشتم خود را محدود به کلاس‌های دانشگاه شهید رجایی نکردم و برای دروس تخصصی این رشته در کلاس‌های دانشگاه علم و صنعت هم شرکت می‌کردم تا پایه علمی خود را قوی‌تر کنم.

در سال ۸۴ با توجه به اینکه بحث‌های لیزری و مخابراتی در جامعه بیشتر مطرح بود به واسطه راهنمایی و علاقمندی به یکی از اساتیدم در مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک با گرایش لیزر و مخابرات را انتخاب کردم و در دانشگاه کرمان قبول شدم.

در این دوره چندین مقاله معتبر داخلی و خارجی منتشر کردم و با همکاری سال ۸۶ پروژه‌ پایان نامه دوره کارشناسی ارشدم را با موضوع فیبر‌های نوری به یکی از برجسته‌ترین اساتید ایران در مرکز تحقیقات مخابرات ارائه کردم که دعوت نامه‌هایی هم برای سخنرانی و پژوهش در دانشگاه‌های بزرگ اروپایی دریافت کردم.

پس از اتمام دوره فوق لیسانس در آزمون ورودی دوره‌ دکترا در فیلد هسته‌ای شرکت کردم که موفق به قبولی در این آزمون شدم و از سال ۸۸ دوره دکترای تخصصی فیزیک هسته‌ای را در تهران آغاز کردم.در این دوره فعالیت عملی خود را در زمینه ساخت تجهیزات هسته‌ای برای کشور آغاز کردم که نتیجه آن ساخت نخستین آشکارساز نسل جدید هسته‌ای RETGEM با استفاده از هوش مصنوعی در دنیا بود.

به واسطه ساخت دستگاه آشکار ساز هسته‌ای با استفاده از هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۶ در المپیاد اختراعات جهان در سئول مدال نقره جهان را کسب کردم.

روستازاده بسیجی ،مخترع و رویش انقلاب

از دوران کودکی خود بگویید؟

کودکی خود را تا دوران راهنمایی در روستای دور افتاده‌ای در بخش رودخانه  رودان سپری کردم. آن زمان شغل پدرم کشاورزی بود و هفت خواهر و برادر هستیم. در کار‌های کشاورزی به پدر کمک می‌کردم . پدرم همیشه می‌گفت: اگر می‌خواهید در آینده موفق شوید و شغل مناسبی داشته باشید باید درس بخوانید. زمانی که می‌خواستم به دوره راهنمایی بروم به اصرار یکی از معلمان در آزمون مدرسه نمونه دولتی شرکت کردم که آن زمان هزینه شرکت در آزمون ده هزار تومان بود و این مبلغ برای خانواده ما بالا بود اما پدرم به هر ترتیبی شده بود هزینه را پرداخت کرد و من در آزمون پذیرفته و وارد مدرسه نمونه دولتی شدم  در حقیقت از همان دوران آغاز  تلاشم چند برابر شد.

روستازاده بسیجی ،مخترع و رویش انقلاب

در دوران دانشگاه روزانه چقدر مطالعه داشتید؟

بیش از ۸۰ درصد از ساعات خود را در طول روز مطالعه و تحقیق می‌کردم. برای مطالعه به کتابخانه ملی تهران می‌رفتم. به خاطر دارم اولین بار که به این کتابخانه برای مطالعه رفته بودم تا سه روز فقط به افرادی که آنجا در حال مطالعه بودند نگاه می‌کردم تا ببینم نحوه مطالعه و زمان مطالعه آنها چگونه است.در دورانی که برای ساخت دستگاه آشکار ساز هسته‌ای در حال پژوهش بودم روزانه فقط ۱۸ ساعت در این کتابخانه مطالعه می‌کردم و فقط ۴ ساعت می‌خوابیدم.

هرگز زمان را برای مطالعه و پژوهش از دست نمی‌دادم و به خاطر دارم که در لحظه تحویل سال ۱۳۹۲ در کتابخانه در حال مطالعه بودیم و جالب بود در کتابخانه‌ای که روزانه سه هزار نفر در آن مشغول مطالعه بودند جز من در آن روز دو نفر دیگر حضور داشتند.

از اختراعات خود و کار‌های علمی و پژوهشی خود بگویید؟

ساخت دستگاه آشکار ساز هسته‌ای که در تاریخ اول آذر سال ۹۳ به ثبت رسید نخستین اختراع من بود که با این دستگاه در مسابقات اختراعات جهانی که از طرف فدراسیون جهانی مخترعان با حضور ۳۲ کشور بزرگ دنیا و ششصد شرکت کننده در کره جنوبی برگزار شد موفق به کسب مدال نقره و رتبه نائب قهرمانی شدم.

 دستگاه آشکار ساز هسته‌ای یکی از دستگاه‌های نسل جدید آشکار ساز هسته‌ای است که با بهره و حساسیت بسیار بالا برای شناسایی ذرات رادیو اکتیو برای نخستین بار ساخته شده است.این دستگاه در بخش پزشکی و در مراکز پزشکی هسته‌ای برای تشخیص ذرات رادیو اکتیو و اثرات آن بر روی بیمار کاربرد دارد و در بخش هوافضا و تشخیص این ذرات در جو و بخش صنعت هم کاربرد دارد.

هم اکنون در کشور حدود یک هزار مرکز پزشکی هسته‌ای وجود دارد که بیش از یک میلیون بیمار به صورت مستقیم از این مراکز بهره می‌گیرندو این دستگاه مقدار اشعه‌ای که وارد بدن بیمار شده و مقدار دوزی که دریافت کرده را به صورت دقیق شناسایی می‌کند.

برای ساخت این دستگاه سه سال تلاش کردم، چون گاهی برخی از قطعات آن در داخل کشور موجود نبود و مجبور بودم ماه‌ها صبر کنم تا قطعه آن به دستم برسد و همه هزینه‌ای ساخت دستگاه را هم شخصی پرداخت کردم.ساخت این دستگاه بعد از تحریم‌های آمریکا در حوزه پزشکی و دارویی، مورد توجه سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت قرار گرفت و ساخت نیاز‌های صنعتی مراکز پزشکی هسته‌ای کشورمان کمک بزرگی به تحقق خودکفایی می‌کند.کار سختی بود و نیاز به تلاش و تحقیق و حوصله زیادی داشت، ولی اینکه فکر می‌کردم با ساخت این دستگاه می‌توان به هموطنانم در زمینه پزشکی و سلامتی خدمت رسانی کنم به من امید می‌داد و دست از تلاش در طی این سه سال نکشیدم.

اختراع دیگرم ساخت سامانه لیزری برای کاهش تصادفات با حیوانات در جاده‌ها است

از آنجا که مشکل تصادف با شتر یکی از مسائلی است که سال‌هاست در جاد‌های استان رخ می‌دهد به این فکر افتادم دستگاهی اختراع کنم که سبب کاهش این نوع تصادفات شود.این سامانه لیزری قادر است برای نخستین بار در ایران جاده‌های هوشمند ایجاد کند که در آن تصادفات با حیوانات به حداقل برسد.طراحی و ساخت این سامانه با هزینه‌ای شخصی دو سال زمان برد و این سامانه‌ هوشمند لیرزی برای جلوگیری از تصادفات جاده‌ای با شتر برای نخستین بار در دنیا ساخته شده است و مشابه‌ای ندارد.

این سامانه لیزری به‌گونه‌ای طراحی شده که بر روی جاده ترکیبی از لیزر‌های فرستنده و گیرنده نامریی تعبیه می‌شود و با ورود حیوان به جاده چراغ‌های چشمک زن روشن می‌شوند و تا زمان خروج حیوان از جاده این هشدار همچنان باقی می‌ماند که این امر سبب کاهش ۹۰ درصدی تصادف با حیوانات می‌شود.انرژی الکتریکی مورد نیاز این سامانه توسط پنل‌های خورشیدی کوچکی تامین می‌شود که روی ستون‌های لیزری نصب شده و هزینه‌های نسبتا پایین نصب، راه‌اندازی و نگهداری این سامانه از مهم‌ترین مزیت‌های آن است.

متاسفانه مسوولان هنوز استقبالی برای اجرای این طرح در جاده‌ها نکردند و امیدوارم به زودی این طرح در جاده‌ها برای حفظ جان هموطنانم اجرائی شود.

روستازاده بسیجی ،مخترع و رویش انقلاب

شما دارای تالیفاتی در زمینه فیزیک هستید؟

تالیف یک کتاب با عنوان "مفاهیم کلیدی فیزیک"که حدود ده سال زمان برد از دیگر دستاورد‌های علمی من طی این سال‌ها است.در سال ۹۷ رزومه و طرح پژوهشی آشکار ساز هسته‌ای را به شکل کامل ارسال کردم و جایزه پروفسور حسابی را برای استان کسب کردم.از من چندین مقاله در مجلات معتبر و کنفرانس‌های متعدد داخلی و خارجی در کشور‌هایی مانند ایتالیا، سوئد و استرالیا انتشار یافته است.همچنین چاپ و انتشار مقالات متعدد از سایر دستاورد‌های دوره‌ی دکترای تخصصی بنده است.

 

روستازاده بسیجی ،مخترع و رویش انقلاب

در حال حاضر مشغول به چه فعالیتی هستید؟

در حال حاضر رئیس خانه نخبگان هرمزگان، استاد و عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور هرمزگان، و مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی رودان هستم.
افتخار می‌کنم که به عنوان یک استاد و مدیر بسیجی به مردم کشورم خدمت می‌کنم.

با توجه به اینکه یک بسیجی هستید به نظر شما مهمترین خصوصیت یک بسیجی چیست؟

بسیجی واقعی کسی است که دل در گرو نظام و انقلاب دارد و همه تلاشش سوق دادن مملکت به سمت آبادانی است.یک بسیجی هرگز ناامید نمی‌شود و از جان و دل برای حفظ و تعالی کشور مایه می‌گذارد.

دغدغه و آرزوی شما چیست؟

بیشترین دل مشغولی من توجه بیشتر به پژوهشگران است، به نظر من اکنون پژوهشگران و محققان و نخبگان علمی در جایگاه اصلی خود نیستند وجامعه‌ای موفق است که از نخبگان خود در پست‌های مربوطه استفاده کند.چرا که در صورت حمایت از پژوهشگران طرح‌های پژوهشی با توجه به نیازمندی‌های کشور در مسیر توسعه افزایش پیدا می‌کنند و این امر سبب بهبود شرایط اقتصادی و توسعه کشور می‌شود.من همیشه آروزی احداث یک مرکز پژوهش مجهز در استان را دارم چرا که زمانی استان پیشرفت می‌کند که ما شرایط را برای پیشرفت علمی جوانان مهیا کنیم که اینگونه می‌توان به دستاورد‌های برتر علمی و پژوهشی دست یافت و با دنیا رقابت کرد.یکی از مهم‌ترین مسائل امروز در کشور خودباوری است که این امر نیاز به حمایت و پشتکار همگانی دارد.

ارسال نظرات