خطر سیل در کردستان جدی است؛

از لغو مرخصی‌های مدیران تا ممنوعه‌هایی برای مقابله با سیلاب احتمالی

تمهیدات برای مقابله با سیلاب احتمالی در نقاط مختلف استان ادامه دارد و فرمانداران و اعضای ستاد مدیریت بحران در صدد هستند تا از خسارات احتمالی جلوگیری کنند.
کد خبر: ۹۱۲۲۹۲۴
|
۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، تمهیدات برای مقابله با سیلاب احتمالی در نقاط مختلف استان ادامه دارد و فرمانداران و اعضای ستاد مدیریت بحران در صدد هستند تا از خسارات احتمالی جلوگیری کنند.

بنا بر اعلام هواشناسی کردستان، هفته پیش رو بارش‌های سنگینی استان را در بر می‌گیرد و این بارش‌ها از ۱۰ تا ۱۳ فروردین ادامه دارد.


اوج فعالیت این سامانه بارشی برای روز‌های یکشنبه و دوشنبه پیش بینی شده و حاکی از بارندگی ۶۰ تا ۹۰ میلی متری در استان است.


ممنوعه‌هایی برای مقابله با سیلاب احتمالی در کردستان

تمهیدات برای مقابله با سیلاب احتمالی در نقاط مختلف استان ادامه دارد و فرمانداران و اعضای ستاد مدیریت بحران در صدد هستند تا از خسارات احتمالی جلوگیری کنند.

حبیبی مدیر گروه رشته شهرسازی دانشگاه کردستان هم گفت: با توجه به هشدار‌های هواشناسی د. ر. روز‌های آینده و پیش‌بینی آبگرفتگی معابر شهری و سیلابی‌شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها باید اقدامات کوتاه‌مدت و سریع در دستور کار مسؤولین قرار گیرد.

مسعود الماسی فرماندار کامیاران هم گفت: بدلیل حجم زیاد بارش‌ها در روز‌های اخیر تمامی دستگاه‌های خدمات رسان برای مقابله با بحران‌های احتمای در حالت آماده باش کامل هستند و تمام مرخصی‌های اعضای این ستاد تا اطلاع ثانوی لغو است.

جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان قروه هم به منظور جلوگیری و کاهش خسارت ناشی از سیل احتمالی برگزار شد.


حسین خوش اقبال معاون سیاسی، امنیتی استانداری کردستان در این جلسه از آمادگی تمامی نیرو‌های خدمات رسان در حوادث احتمالی ناشی از بارش‌های پیش رو خبر دادو گفت: مدیران با احساس مسئولیت و پای کار بودن به مردم احساس آرامش وامنیت بدهند.


خطر سیل در کردستان جدی است


معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: با باز شدن دریچه سد‌ها و بارش‌های آتی در کردستان، زمین‌های پایین دست سد‌ها ممکن است زیر آب برود.


عرفان مومن پور با بیان این مطلب افزود: با توجه به بارش‌های اخیر حجم روان آب‌ها بیش از گذشته بوده و مخازن سد‌ها در حال پر شدن یا سرریز شدن است.


وی اضافه کرد: در استان کردستان ۱۲ سد فعال وجود دارد که پنج سد بانه، زیویه، گاران، زریبار و وحدت سنندج با ۹۷ درصد حجم در حال سرریز است و شرکت آب منطقه‌ای کردستان با برنامه ویژه، دریچه این سد‌ها را باز کرده و مخازن را به صورت کنترل شده خارج می‌کند.


با توجه به تخلیه صورت گرفته و بارش‌های پیش رو و همچنین سیل احتمالی، عرض بستر رودخانه‌ها در پایاب رو به افزایش است تا به مقدار واقعی و پیش بینی شده برسد.


حجم و بستر رودخانه قشلاق هم ساعت به ساعت افزایش می‌یابد و زمین‌ها و خانه باغ‌هایی که در بستر رودخانه به صورت موقت یا غیر قانونی ساخته شده اند، زیرآب خواهد رفت.


وی به شهروندان و کسانی که در پایاب سد ها، به کشاورزی و یا پرورش ماهی مشغول هستند هشدار داد: در چند روز آینده هیچ گونه ترددی در این مسیل‌ها نداشته باشند.


۲۵ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی در دوازده نقطه شهر سنندج مستقر شد


شهردار سنندج گفت: در راستای رفع آبگرفتگی معابر و بر اساس شناسایی نقاط پر خطر ۲۵ دستگاه انواع ماشین‌آلات عمرانی شامل بیل مکانیکی، بولدوزر، کامیون وگریدر در دوازده نقطه از سطح شهر مستقر شد.


حشمت‌اله صیدی اظهار کرد: در پی هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر بارش‌های شدید باران در هفته جاری تمامی سازمان‌ها و مناطق تابعه این شهرداری بصورت شبانه روزی مجموعه اقدامات لازم در راستای پیشگیری از سیل و آب گرفتگی معابر را انجام دادند.


وی بیان کرد: عملیات پاکسازی و لایه روبی دهانه پل و مسیر‌های سیلاب با تلاش شبانه روزی در سطح شهر انجام شده است.


شهردار سنندج گفت: در راستای جلوگیری از ورود آب به داخل منازل و برخی معابر بیش از هزار کیسه شن توسط نیرو‌های خدمات شهری تهیه شده و درنقاط پر خطر هم تعبیه شده است.


صیدی افزود: شهرداری مناطق و نواحی اخطار‌های کتبی را به مالکان منازل مناطقی که در مسیر سیلاب و بستر رودخانه قرار دارند را تحویل داده است.


وی گفت: در جلسات مختلف نقاطی که بیشترین خطر واحتمال آبگرفتگی دارد را شناسایی و نسبت به تعیین ماشین‌آلات عمرانی برای استقرار تعیین شده است.



ورود امواج فعال بارشی به کردستان از امروز


اداره کل هواشناسی کردستان با صدور اخطاریه‌ای از ورود یک سامانه فعال بارشی به استان از هفته آینده خبر داد.


 در این اخطاریه آمده است؛ با تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی، به تدریج از اوایل شب شنبه هفته آینده تا بعدازظهر سه شنبه ۱۳ فروردین به طورمتناوب استان در دامنه تاثیر امواج فعال بارشی قرارخواهد گرفت که پیامد آن ابری و مه آلود شدن آسمان، بارش باران و برف (عمدتاً باران) همراه با وزش باد (گاهی شدید) است؛ لذا در این مدت با توجه به شدت و تداوم بارش‌ها (بویژه در روز‌های یک شنبه و دوشنبه) موارد زیر قابل توجه بوده و مراتب جهت اطلاع مسئولین و هم استانی‌های عزیز برای اتخاذ تصمیمات و تمهیدات لازم اعلام می‌شود.


انتهای پیام/7727
ارسال نظرات