عضو هیئت‌علمی دانشگاه:

پراکندگی شیعیان در اطراف قلمروهای اسلامی یکی از دلایل عدم معرفی عمومی امام موسی کاظم (ع) بود

عضو هیئت‌علمی دانشگاه با بیان اینکه پراکندگی شیعیان در اطراف قلمروهای اسلامی یکی از دلایل عدم معرفی عمومی ولایت امام موسی کاظم (ع) توسط پدر بزرگوارشان بود گفت: ولایت امام کاظم (ع) همراه با ستمگری و اختناق خلافت عباسی همراه بود.
کد خبر: ۹۱۲۳۳۱۱
|
۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹

 سید محمد حمیدی عدلی امشب در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج در رشت با تسلیت شهادت هفتمین امام شیعیان  جهان اظهار کرد: امام موسی کاظم (ع) هفتمین امام شیعیان جهان در سال 127 یا 128 هجری قمری متولد و در سال 183 هجری قمری به شهادت رسیده‌اند.

وی  عبد صالح،  نفس زکیه، امین و کاظم را از صفات این امام همام دانست و افزود: امام موسی کاظم (ع) در دوره امامت با چهار خلیفه عباسی ازجمله منصور عباسی، مهدی عباسی، هادی عباسی و هارون‌الرشید مواجه شده بودند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه با اشاره به معرفی امامت امام کاظم در جلسات خصوصی پدر بزرگوارشان با اصحاب تصریح کرد: امام صادق (ع) در جلسات خصوصی خود با اصحاب،  امامت امام کاظم (ع) را مشخص کرده بودند اما به دلایلی این مسئله را در عموم بیان نکردند چراکه  پراکندگی شیعیان در اطراف قلمروهای اسلامی یکی از  دلایل عدم معرفی عمومی هفتمین امام شیعیان توسط پدر بزرگوارشان بوده است.

پژوهشگر علوم دینی با تأکید بر سردرگمی مردم آن زمان به جهت غلظت اختلاف منصور عباسی در باب شیعیان و علویان بیان کرد: داعیه کاذب برخی از فرزندان امام صادق (ع)  جهت امامت بعد از پدر و همچنین افتراق و گسست شیعیان آن زمان از دلایل سردرگمی مردم آن دوران بوده است.

حمیدی عدلی با اشاره به تشکیل فرقه باطنیه به‌واسطه اسماعیل فرزند دیگر امام صادق (ع) گفت: بعد از مرگ اسماعیل برخی‌ها داعیه مهدویت او را داشته که بر این اساس بعدها فرقه باطنیه را  تشکیل دادند ازاین‌رو، گمان مردمان عادی بر رسیدن امامت اسماعیل فرزند بزرگ امام صادق (ع) از دلایل دیگر سردرگمی مردم در  شناخت هفتمین امام شیعیان بود.

وی با بیان اینکه در ابتدا ولایت امام کاظم (ع) همراه با خلافت خلفای عباسی بوده و ستمگری و اختناق آن زمان زبانزد همه مورخان است تصریح کرد: امامت امام کاظم (ع) در عصری آغاز می‌شود که اختناق حاکم بوده و مواجهه فراوان شاگردان امام صادق (ع) و نیاز به تعدیل فکری در شیعیان جهت ممانعت از افراط‌وتفریط در مسائل فقهی  همراه بوده است.

حمیدی عدلی با اذعان به اینکه رقابت سخت علویان و عباسیان نیازمند نظارت، رهبری و مدیریت جمعی بود بیان کرد: امام کاظم (ع) با همه مشکلات پیش رو، به‌خوبی از پس آن مشکلات برآمده و با درایت و مدیریت، رهبری کردند.

وی با اشاره به خواسته  امام کاظم (ع) از یکی از یاران خاصه خود مبنی بر باقی ماندن در دستگاه عباسی گفت: این خواسته، پوششی برای یاری‌رساندن و مدد شیعیان، تظلم خواهی علویان و مبارزه با حاکمان وقت در لفافه بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات