خبرهای داغ:
مدیرعامل متروی تبریز:

خط یک متروی تبریز تا پایان سال 98 به بهره برداری می رسد

مدیرعامل متروی تبریز صبح امروز در جمع خبرنگاران خبر از بهره برداری از خط یک متروی تبریز تا پایان سال جاری را داد و گفت: خط یک مترو تبریز می‌تواند تا پایان سال 98 به بهره برداری برسد و مسافرگیری کند. ما برای حفاری ایستگاه‌ها از سیستم TBM در خط یک مترو استفاده کردیم که موجب تسریع در آماده شدن ایستگاه‌ها شد.
کد خبر: ۹۱۳۰۳۲۷
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، مصطفی مولوی اظهار داشت: خط یک متروی تبریز از میدان ائل گلی تا میدان ساعت هم اکنون در حال مسافرگیری است و در سه فاز به بهره برداری خواهد رسید که تاکنون دو فاز آن برای استفاده شهروندان آماده شده است و ان‌شاءالله فاز سوم تا میدان لاله ادامه خواهد داشت.
وی افزود: مشکل عمده‌ای که ما در ایستگاه‌ها با آن روبه‎رو بودیم، مشکل نداشتن پله برقی بود. در شش ایستگاه این مشکل وجود داشت؛ مثلاً در میدان ساعت پله برقی نداشتیم و مسافران با مشکلات زیادی مواجه می‌شدند. با این حال خدا را شکر مشکل نداشتن پله برقی تا حد زیادی به اتمام رسیده است. الان فقط یک ایستگاه پله برقی ندارد که آن هم به خاطر تحریم‌ها به تاخیر افتاده است. البته این مشکل فعلاً از طریق آسانسور حل شده است.
مدیرعامل متروی تبریز با بیان اینکه فاز یک دارای شش ایستگاه و فاز دوم پنج ایستگاه است، ادامه داد: سازمان متروی تبریز از زمان آغاز کار خود، خط یک مترو را در اولویت قرار داده است. در حال حاضر اگرچه ایستگاه‌های ما به بهره برداری رسیده‌اند، اما با برخی نواقص مواجه هستند. همین نواقص هم باعث شده که برخی ایستگاه‌‎های ما که آماده بهره برداری هستند، هنوز روی مدار نروند. با این حال، ان‌شاءالله اواخر خرداد ماه سال جاری ایستگاه ۱۲ به روی مدار خواهد رفت.
مولوی با اشاره به درصد وابستگی مترو به خارج از کشور که حدود ۳۵ درصد است، خاطرنشان کرد: وجود تحریم‌ها مشکلاتی را برای‌مان به وجود آورده است. مثلاً اگر در سال 96 خط یک را به اتمام می‌رساندیم، 600 میلیارد هزینه نیاز داشت ولی الان این مبلغ دو برابر شده است. با این حال سعی کردیم هزینه‌ها را به حداقل برسانیم، به طوری که فقط در ایستگاه 15 بیش از 25 میلیارد صرفه جویی کردیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز در مورد هزینه‌های مترو گفت: تا به امروز در خط یک 2 هزار و ۵۱ میلیارد تومان هزینه شده است که ارزش به روز آن معادل ۶ هزار و ۲۰۵ میلیارد تومان می‌شود. در خط 2 هم بیش از 577 میلیارد هزینه شده که ارزش به روز شده یک‌هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان است. میزان هزینه برای خط سه، 6 میلیارد تومان یا به قیمت به روز شده ۱۰ میلیارد تومان خواهد شد.
مولوی با اشاره به اینکه در مجموع برای متروی تبریز حدود 2634 میلیارد تومان هزینه شده گفت: 7368 میلیارد تومان ارزش به روز شده آن است که 1233 میلیارد دولت و 1400 میلیارد شهرداری هزینه کرده و بزرگترین پروژه شمالغرب کشور است.
وی راجع به دلایل طولانی بودن پروسه بهره برداری از قطار شهری تبریز، عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته یک ناهماهنگی‌هایی بین استانداری، شهرداری و سازمان قطار شهری وجود داشت. در این مسیر یک سری لجاجت‌ها ایجاد شد، اما خدا را شکر تعامل بین این سه نهاد بالا رفته است. اگر هماهنگی بین این سه ارگان همانند سال 97 باشد، می‌توانیم بیشتر از اینها به کار خود سرعت بدهیم.
مدیرعامل متروی تبریز ادامه داد: خط یک مترو تا پایان سال 98 به بهره برداری می‌رسد، ایستگاه خط دو حفاری خواهد شد و عملیات پی‌ریزی برای شفت در خط ۳ و تکمیل مطالعات خط ۴ را خواهیم داشت.
مولوی درباره وضعیت کارکنان مترو گفت: تاکنون یک هزار و 700 نفر در خط یک، 430 نفر در خط 2 و 100 نفر در سازمان مرکزی مترو شاغل هستند که با افزایش اعتبار، میزان اشتغال مترو و تعداد پیمانکاران هم بیشتر خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها