با حضور دکتر قالیباف دردانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد:

نشست علمی تخصصی Fatf و مسائل و چالش‌های مرتبط با آن

به همت اندیشکده ژئوپلیتیک فارابی کانون بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد نشست علمی تخصصی Fatf و مسائل و چالش‌های مرتبط با آن برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۳۰۷۱۵
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، در این نشست ابتدا دکتر هادی اعظمی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی و  رئیس اندیشکده ژئوپولیتیک فارابی بسیج اساتید دانشگاه فردوسی ضمن خیرمقدم به بیان فعالیت‌های انجمن ژئوپلیتیک و تاثیر FATF بر ژئوپلیتیک ایران و اندیشکده فارابی پرداخت. 

سپس دکتر قالیباف دانشیار ژئوپلیتیک دانشگاه تهران با ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهیختگان دانشگاهی  مباحث خود را مطرح کرد.

 وی ابتدا با بیان تاریخچه‌ای مختصر از FATF و معرفی و تبیین ماهیت آن به ابعاد گوناگون فردی، اجتماعی، مالی و اقتصادی، سیاسی و امنیتی اشاره کرد.

قالیباف به انواع تعاملات کشورها با این مسئله اشاره کرد و گفت  کشورها به سه گروه عضو(38 کشور)، همکار(9گروه) و غیرهمکار تقسیم می‌شوند که ایران در گروه غیر همکار قرار می‌گیرد. اما FATF بر همه این سه گروه نظارت دارد.

 وی تصریح کرد:FATF یک مدل حکمرانی جهانی برای نظم نوین جهانی است که بعد از جنگ سرد به سرکردگی آمریکا در حال اجراست وتلاش مستمر در جهت کنترل دیگر کشورها دارد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: FATF سطوح مختلفی دارد از جمله : الف) سطح اندیشه (اندیشه مبارزه با تروریسم، جلوگیری از فسادمالی، جلوگیری از سلاح‌های کشتار جمعی) که این‌ها صرفاً نوعی مشروع سازی کارهایشان است. ب) حاکمیتی (جهت فشار به دولت‌ها و بانک‌ها) . ج) کارکردی (مثل امنیتی، اقتصادی، و...) حال این سوال مطرح می‌شود که چه باید کرد؟

دکتر قالیباف تصریح کرد که امروزه در عصر قدرت هوشمند و غیر سخت قرار داریم. به عبارتی پلتفورم جنگ و مبارزه تغییر کرده است. جواب ما به FATF نمی‌تواند صرفا یک پاسخ "بله" یا "خیر" ساده باشد. چرا که در هر دو صورت محدودیت‌ها ادامه یافته و متضرر می‌شویم. ما نیاز به نقشه راه داریم و باید راهی بسازیم. در این میان عنصر کلیدی عنصر زمان است. ما حدود 30 سال در خواب بودیم و کاری نکردیم اما اکنون زمان بیدار شدن است. نقشه راه باید تبیین شود و اولین و ضروری ترین بخش آن  تقویت بنیه اقتصادی با تکیه بر داخل است.

وی افزود:همانطور که رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بر تقویت اقتصاد کشور تاکید نموده‌اند. ما نیز صرفا بایستی زمانی که اقتصادمان به نوعی سر و سامان گرفت به گزینه ورود به FATF فکر کنیم و پیش از آن هر گونه ورودی به این مسئله می‌تواند مضرات جبران ناپذیری داشته باشد. قالیباف برای کسانی که بدون فکر صرفا می‌گویند باید به FATF پیوست و آبرو، افتخار، شرافت و حیات ملت شریف را به بازی می‌گیرند ابراز تاسف نموده و اظهار امیدواری کرد که دستگاه‌های اجرایی و محیط دانشگاهی کشور بیش از پیش و به طور جدی‌تری به این موضوع حیاتی بپردازند.

  در پایان دکتر قالیباف به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ داد.

 

منبع:روابط عمومی بسیج اساتید استان خراسان رضوی

 

نشست علمی تخصصی Fatf و مسائل و چالش‌های مرتبط با آن

نشست علمی تخصصی Fatf و مسائل و چالش‌های مرتبط با آن

نشست علمی تخصصی Fatf و مسائل و چالش‌های مرتبط با آن

ارسال نظرات