خبرهای داغ:
یادداشت: اسماعیل محمدی

سال رونق تولید ؛ توسعه اقتصاد روستایی - بهشت ثروت آفرینی

کد خبر: ۹۱۳۰۹۵۲
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

 

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری " رونق تولید " نامگذاری شده ؛ وظیفه کارفرمایان - توسعه تولید با افزایش کیفیت و کاهش هزینه ها ، تکلیف مردم

"مصرف بهینه منابع  و استفاده از محصولات داخلی و وظیفه مسئولان هم " تخصیص بهینه منابع" است.

اقتصاد به معنی ثروت شناسی و ایجاد فرصت های جدید برای "تولید"  است و هر جا که فرصت و مزیت برای توسعه تولید وجود دارد یا بیشتر است برای اقتصاد شناسان "بهشت تولید ثروت واقعی" و در ایران هم بهشت تولید ثروت حلال محسوب می شود.

بهشت اقتصاددانان موقعی ایجاد می شود که نرخ تورم غیراقتصادی وجود نداشته باشد ، نرخ بیکاری همیشه در سطح میزان طبیعی ان یعنی 4درصد و پایین تر باشدو ضریب انحراف در تخصیص منابع و هزینه منابع و تسهیلات به صفر برسد که همه این عوامل می تواند به رونق اقتصادی و تولید کمک کند.

همسنجی اقتصاد ایران با تئوریها و نظریات اقتصادی دیرین و نوین نشان می دهد که اقتصاد کشورمان از برخی لحاظ دارای مختصات بکر و تازگی است و می توان برای انها شناسنامه نوین اقتصادی صادر کرد.

این  اقتصادها با احیای ظرفیت های تولیدی نهفته خود عرصه تازه ای را به روی اقتصاد ملی می گشایند و در چند لایه می توانند توسعه افرین باشند.

یکی از این بخش ها و محیط ها ، همان اقتصاد روستایی و محیط های کشاورزی  و صنایع پایین دستی و بالادستی آن است.

روستاهای ایران با توجه به مختصات دسترسی به منابع آب و خاک و نیروی انسانی مومن رسالت مهمی در این عرصه دارند.

هر یک روستا یک هدف مهم برای توسعه اقتصادی و هلدینگ رونق تولید پایدار محسوب می شود و هدف نهایی باید ارتقای بهره وری منابع و افزایش تولید ثروت است.

در روستاهای ایران  دو مشکل و چالش اساسی "بهره وری پایین منابع (به ویژه آب) و ضایعات اقتصادی بالا "وجود دارد که باید با بکارگیری روش های علمی ، نظام آبیاری در کشور بهینه می شود.

‌اگر در فرآیند توسعه  اقتصادی روستاها ،تولیدثروت و بهره وری منابع زیاد شود ، با افزایش تولید ، زنجیره ای از دستاوردهای مثبت مانند افزایش اشتغال ،افزایش درآمدها ،تعالی اجتماعی و رفاه ساکنان ، شکوفایی و رشد اقتصادی ، رسیدن به رونق تولید و تولید بادوام و علمی و پایدار، ایجاد می شود.

‌با این رویکرد ، بستر توسعه و رشد همه جانبه اقتصادی کشور نیز فراهم خواهد شد و به راحتی می توان الگوی رونق تولید را در روستاها شاهد بود.

افزایش کارآیی و تقویت اثربخشی مدیریت توسعه هم باید در اولویت باشد و از همه ظرفیت های ان برای جذب جمعیت ، توسعه دامداریهای سنتی ، ارائه تسهیلات مالی و بانکی استفاده کنیم که عاوه بر کمک به جذب جمعیت و اقتصاد به توسعه عادلانه جغرافیایی هم کمک می کند.

در ایران حدود 50 هزار روستا داریم و بخش مهمی از تحقق اهداف سال رونق تولید هم با محیط های روستایی است و اگر بستر جذب  حداقل 100 خانوار  یا ایجچاد 100 فرصت شغلی در هر روستا فراهم شود و اقتصاد فضای روستایی توسعه یابد، تولید محصولات کشاورزی ، دام و طیور برای تامین و تنظیم بازار کافی خواهد بود. نرخ بیکاری هم به صفر میل می کند با ایجاد 5.5 میلیون فرصت شغلی در کوتاه مدت 5 ساله. و در میان مدت  ده ساله هم ایجاد 100 فرصت شغلی باید مد نظر باشد( ایجاد 55 میلیون فرصت شغلی) و در بلندمدت  تا 50 سال هم می توان به بی نهایت ظرفیت ایجاد اشتغال و جذب جمعیت در روستاها رسید یعنی اقتصادی  5 ستاره  یا هفت ستاره یا ده ستاره که هرگز تحریم ننمی پذیرد ، تاب آور و مشتری انتظار خواهد بود و دشمن شکن.

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی  کشاورزی  و صنایع دستی روستاها  از دیگر فرصت ها برای اقتصاد آفرینی در مسیر رونق تولید است و قدرت جاذبه اقتصادی روستاها را برای جمعیت تقویت  و امنیت غذایی را هم تضمین می کند.

مناطق روستایی و کشاورزی از مزیت ها و استعدادهای اقتصادی گسترده برای توسعه همه بازارهای کار ، کالا و سرمایه و همچنین خلق تراز مثبت بازرگانی خارجی کشور برخوردار است.

بخش کشاورزی در دهه های نخستین قرن شمسی جاری ، توانمندی زیادی برای تامین نیازهای اقتصادی ایران و همچنین گسترش بازرگانی خارجی داشت و امروز هم اگر از همه ظرفیت های ان برای جذب جمعیت ، توسعه دامداریهای سنتی ، ارائه تسهیلات مالی و بانکی استفاده شود علاوه بر کمک به جذب جمعیت و اقتصاد وتوسعه عادلانه جغرافیایی می تواند جهش پایداری در تجارت خارجی و کمک به رشد پایدار اقتصادی کشور ایجاد کند.

سال رونق تولید هم یک فرصت استثنایی است.

 

این دستاوردها و مزیت ها در سطح سنتی قابل ارزیابی است و اگر اقتصاد روستایی و کشاورزی وارد لایه های میانی و نهایی توسعه یافتگی و صنعتی و کشاورزی  دانش محور شود ، شکوفایی کل اقتصاد ملی تنها یک دستاورد ان خواهد بود و با تقویت قدرت خرید کشاورزان و روستانشینان می توان به رونق کامل تولید اقتصاد کمک کرد به شرط اینکه جهانی بیندیشم و محلی برنامه ریزی کنیم. روستایی تلاش کنیم  و جهانی تولید کنیم.

توسعه منطقه ای با رویکرد عدالت و پیشرفت جغرافیایی در دنیا مورد توجه است و در سال رونق تولید با عزم ملی و مدیریت جهادی باید طرح های توسعه منطقه ای را با جدیت بیشتری پیگیری و اجرا کنیم.

در تعیین اهداف برنامه های توسعه باید توجه کنیم که تحقق پذیر باشند، انگیزه لازم را برای حرکت بیشتر ایجاد کنند و اطمینان آفرین باشند.

باید هر یک روستا را به یک بهشت اقتصادی تبدیل کنیم و روستاهای ما این استعداد را دارند که به اقتصادی 7ستاره در بازارهای کار ، پول ، کالا و سرمایه وهمچنین توسعه صادرات ، ‌اقتصاد مقاومتی و پیشرفت همراه با عدالت تبدیل شوند.

سال رونق تولید فقط یک شعار نیست ، بلکه شعوری مبتنی بر تکلیف ملی و تعهدی شرعی برای همه مردم ایران اسلامی است. به یاری حق .

ارسال نظرات
پر بیننده ها