چه اتفاقاتی در بازار شکر رخ داد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین،توزیع وتنظیم بازاروزارت صنعت،معدن وتجارت باتشریح وضعیت بازار شکرگفت:بااقدامات انجام‌شده درباره تامین کسری بازاراز محل ذخایر استراتژیک و واردات، بزودی تعادل به بازار شکر بر‌می‌گردد.
کد خبر: ۹۱۳۵۲۶۳
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت  صنعت، معدن و تجارت (صمت) در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس در مورد وضعیت بازار شکر و تامین آن گفت: با توجه به سرانه مصرف حدود 29 کیلوگرم و با اضافه شدن افزایش مصارف شکر ناشی از تقاضای صادرات شیرینی و شکلات، کمپوت و ... برآورد می‌شود که نیاز سالانه کشور به شکر 2 میلیون و 500 هزار تن باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت با بیان اینکه برای جلوگیری از هر گونه کمبود احتمالی در این کالای مصرفی وزارت جهاد کشاورزی هم پیش‌بینی خود را از مقدار تولید هر سال شکر از محل کشت نیشکر و چغندر قند به ما اعلام می‌کند گفت: بنابراین ما هم برای واردات کسری شکر اقدامات و برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهیم. البته نکته مهم در این مساله آن است که واردات کسری شکر چه زمانی انجام شود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی معتقد است  که واردات کسری شکر نباید در زمان برداشت محصول و تولید شکر انجام شود زیرا این کار به تولید‌کنندگان داخلی آسیب می‌زند. از آن طرف ما هم به عنوان ستاد تنظیم بازار متولی رصد و پایش عملکرد دستگاه‌های مرتبط هستیم تا کارشان را به موقع انجام دهند و کسری اتفاق نیفتد و سیاست‌ها و تصمیمات کلان را اتخاذ می‌کنیم.

کلامی اظهار داشت: بنابراین زمانی که وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید محصول شکر را برای یک سال 2 میلیون تن  اعلام می‌کند ما به عنوان ستاد تنظیم بازار یا باید به رقم اعلامی اعتماد محض کنیم و یا اینکه اقدامات کارشناسی خود را انجام دهیم. 

وی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار به دلیل اینکه بحث تامین کالاهای اساسی و مصرفی از جمله شکر یک بحث کاملا کارشناسی است، گفت: بنابراین برای برآورد کالای مورد نیاز از جمله شکر مکاتباتی را با سازمان‌های صنعت استان‌ها انجام  دادیم و برآورد میزان نیاز و مصرف از آنها اخذ می‌گردد. 

* صادرات شیرینی و شکلات مصرف شکر را افزایش داد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت،گفت: ارزش پول ملی صادرات محصولاتی مانند شکلات، شیرینی، کمپوت و غیره که در تولید آنها شکر استفاده می‌شود توجیه اقتصادی یافته است بنابراین نیاز ما به شکر بیش از 2 میلیون و 300 هزار تن و به عبارتی حداقل 2 میلیون و 500 هزار تن خواهد بود و چیزی بیشتری از آن مقداری است که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است.

* میزان تولید شکر کمتر از پیش‌بینی‌ها بود و به وزارت جهاد اعلام کردیم که 900 هزار تن شکر وارد کند

کلامی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار با پایش در مورد این مساله که آیا تولید 2 میلیون تن شکر اعلامی توسط وزارت جهاد کشاوری محقق می‌شود به این نتیجه رسید که با توجه به خشکسالی‌های نیمه اول سال 97 میزان تولید شکر یک میلیون و 600 هزار تن خواهد بود، اظهار داشت: بنابراین در آبان ماه 97 به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد که برای تامین نیاز سال 98 باید 900 هزار تن واردات شکر انجام شود.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی هم به عنوان متولی تولید کاهش تولید را برآورد کرده بود بیان داشت: اما آنها معتقد بودند که شکر نباید در 6 ماهه دوم که فصل برداشت محصول کشاورزان است انجام شود و باید ثبت سفارش و مجوز واردات شکر به گونه‌ای داده شود که واردات آن به کشور از اردیبهشت ماه 98 آغاز شود. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، با بیان اینکه برداشت چغندر قند از شهریور ماه آغاز و تا اواخر مهر ادامه دارد گفت: شکر حاصل از نیشکر پس از مراحل فرآوری آبان و آذر ماه وارد بازار می‌شود و تقریبا آذرماه برداشت محصول نیشکر آغاز می‌شود و محصول شکر حاصل از نیشکر هم اردیبهشت و خرداد به بازار وارد می‌شود. 

وی با اشاره به بارندگی‌های ماه‌های آخر سال گذشته گفت: این موضوع موجب تاخیر در برداشت نیشکر شد و همین مساله منجر به تاخیر تامین شکر در بازار شد. 

کلامی با بیان اینکه تاخیر در برداشت و همچنین تاخیر در صدور مجوز واردات شکر تعادل تامین و مصرف شکر را بهم زد گفت: بهم ریختگی این تعادل باعث بهم ریختگی تنظیم بازار می‌شود. 

* مجوز واردات شکر در فروردین امسال صادر شد

وی با اشاره به اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران کالاهای اساسی را ذخیره‌سازی می‌کند، گفت: بنابراین ذخایر این شرکت همواره موجود است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد اما شکر وارداتی توسط بخش خصوصی با توجه به اینکه مجوزهای واردات آن در فروردین و اردیبهشت ماه 98 صادر شده است در نهایت اواخر اردیبهشت به کشور وارد خواهد شد. 

* بزودی شکر وارداتی از گمرکات ترخیص می‌شود

کلامی با بیان اینکه حتی چند کشتی حامل شکر وارداتی در بنادر ایران پهلوگیری شده‌اند گفت: با ترخیص محموله شکر این کشتی‌ها و ورود شکر به بازار به زودی مشکلات اخیر در تامین شکر رفع می‌شود. 

وی با یان اینکه بخش عمده‌ای از شکر از کشور برزیل وارد می‌شود، اظهار داشت: با توجه به بعد مسافت و سایر مسائل پیش‌بینی می‌شود بقیه شکر وارداتی هم تا اواخر اردیبهشت امسال به کشور وارد شود. 

* اقدامات برای واردات شکر باید به موقع انجام می‌شد

کلامی با تاکید بر اینکه نگرانی‌های وزارت جهاد کشاورزی در بحث حمایت از تولید کاملا پذیرفتنی است گفت: اما با توجه به شرایط و مشکلات ناشی از تحریم‌ها در انتقال ارز و همچنین بروز هر گونه اتفاق و بلایای طبیعی باید اقدامات برای واردات کسری شکر یا هر کالایی در فرصت مناسب صورت گیرد تا باعث بروز چنین اتفاقاتی نشود. 

* جبران کسری حاصل از تاخیر در واردات شکر از محل ذخایر استراتژیک

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط که در رابطه با آن صحبت شد ستاد تنظیم بازار چگونه باید بازار را کنترل کند، گفت: ما کسری شکر را به وزارت جهاد تذکر دادیم اما با توجه به سخت‌گیری‌ وزارت جهاد کشاوری برای واردات تصمیم گرفته شد شکر مورد نیاز بازار را از محل ذخایر استراتژیک تامین کنیم تا با توجه به فاصله‌آی که در واردات وجود دارد تعادل بازار بهم نخورد. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، افزود: بنابراین از بهمن ماه 97 شرکت بازرگانی دولتی مکلف شد تا 200 هزار تن شکر از محل ذخایر استراتژیک شکر خام را برای تبدیل به شکر سفید در اختیار کارخانجات قرار دهد و بر این اساس بخشی از نیاز بازار تا اواخر اسفند 97 تامین شود. 

وی افزود: شرکت بازرگانی دولتی هم از طرفی برای جایگزینی شکر خام خود اقدام به واردات کرده فاصله زمانی حمل کالا از بنادر به کارخانجات و تبدیل شکر خام به شکر سفید ضرورت اقدام دستگاه‌های متولی و دوری از بخشی نگری را دو چندان می‌کند.

کلامی با ذکر این نکته که شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مباشرین دولت  همواره مکلفند تا کالاهای استراتژیک  از جمله شکر، برنج، گندم، مرغ، گوشت قرمز و روغن را ذخیره‌سازی کند، گفت: بنابراین مردم از بابت تامین این کالاها نگرانی نداشته باشند زیرا به محض بروز هر گونه اتفاقی این شرکت تا چندین ماه قادر به تامین نیاز مردم خواهد بود. 

*۱۲۰ هزار تن شکر تنظیم بازاری را برای مصارف صنف و صنعت تخصیص داده ایم

وی در پاسخ به این سوال که 20 هزار تن شکری که رئیس ستاد تنظیم بازار برای توزیع در ماه رمضان از آن صحبت کرده بود اکنون کجاست گفت: 120 هزار تن سهمیه شکر سفید به استان‌ها برای مصارف صنف و صنعت تخصیص داده‌ایم و علاوه بر آن قرار است 20 هزار تن به صورت فله‌ای توزیع شود. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، در پاسخ به این سوال که اما برخی اصناف اعلام کرده‌اند که سهمیه عید خود را هنوز نگرفته‌اند گفت: براساس اطلاعات ما اکثر واحدها وقتی بازار کالایی دچار التهاب می‌شود حتی آنهایی که مغازه یا کارخانه‌داشته‌اند اما تولید نداشته‌اند با توجه به اختلاف قیمت کالاهای سهمیه‌ای و بازار آزاد تبدیل به متقاضی و سهمیه بگیر می‌شوند و براین اساس با فشار به سازمان‌های صنعت خواستار دریافت سهمیه و حواله می‌شوند. 

کلامی اظهار داشت: بنابراین سازمان صنعت با توجه به اینکه این متقاضیان پروانه کسب دارند برای آن حواله صادر می‌کند و تمامی این افراد در صف دریافت می‌روند و اگر شکر سفید شرکت بازرگانی دولتی با توجه به موج تقاضا آماده تحویل نباشد برای تامین فاصله زمانی ایجاد می‌شود و بر این اساس آن افرادی که در صف دریافت قرار گرفته‌اند اعلام می‌کنند که سهمیه نگرفته‌اند ولی در وقاعیت اینگونه نیست و براساس اطلاعات واحد بیش از 80 درصد صنوف موفق به دریافت شکر خود شده‌اند و تنها 20 درصد شکر خود را دریافت نکرده‌اند. 

* توزیع شکر در میادین میوه و تره‌بار از اول ماه مبارک رمضان

وی در مورد توزیع  20 هزار تن شکر ماه رمضان بیان داشت: ما شکر را به هر استانی تخصیص داده‌ایم و هر استان متناسب با شبکه ارجح در توزیع کالا فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین و یا صنوف و حتی هر سه را به عنوان مراکز توزیع انتخاب می‌کند. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، بیان داشت: در استان تهران هم براساس اعلام سازمان صنعت فعلا میادین میوه و تره بار به عنوان شبکه توزیع شکر انتخاب شده است. 

* 150 تن شکر تحویل میادین میوه و تره‌بار تهران شد

وی افزود: بنابراین با توجه به اینکه قرار است این شکر در طول ماه رمضان به دست مصرف‌کننده برسد هر روز بخشی از آن در اختیار شبکه‌های توزیع قرار می‌گیرد و براساس اطلاعات واصله امروز 150 تن شکر سفید تحویل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران شده است و از روز اول ماه مبارک رمضان در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود. 

کلامی اظهار داشت: بنابراین  براساس آن مقداری که شرکت بازرگانی دولتی شکر در اختیار شبکه توزیع قرار خواهد داد تامین نیاز بازار مرتفع می‌گیردد و ضمن اینکه شرکت بازرگانی دولتی مکلف گردیده بدون وقفه و با فوریت نیاز مردم و بازار را به مرور در ماه مبارک رمضان تامین کند.

وی با تاکید بر اینکه برای تامین شکر اقدامات لازم صورت گرفته است، گفت: علاوه بر 150 تن شکر تخصیصی به میادین تهران  ظرف روزهای آینده بقیه حوالجات هم تامین کالا می‌شود. 

* مجوز واردات 1 میلیون و 300 هزار تن شکر صادر شده است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، اظهار داشت: طبق گزارشی که هفته گذشته وزارت جهاد در ستاد تنظیم بازار ارائه کرد حدود 800 هزار تن مجوز واردات برای بخش خصوصی و کارخانجات صادر شده است و حدود 500 هزار تن مجوز واردات مجدد شکر خام به شرکت بازرگانی دولتی داده‌اند، بنابراین قطع به یقین بازار شکر بزودی به تعادل می‌رسد و کمبود برطرف می‌شود. 

* برخورد با واسطه‌گران بازار شکر

کلامی با تاکید بر اینکه نکته که شکر جزء کالاهای اسای و ضروری مشمول رصد و پایش دولت است و سازمان حمایت، سازمان تعزیرات حکومتی و همه دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد مقابله با احتکار از جمله نیروی انتظامی، دادستانی‌ها و ... در صورت مشاهده هر گونه احتکار و عرضه خارج از شبکه حواله‌های شکر صادر شده برای مصارف مردم و صنف و صنعت از سوی صاحبان حواله و شبکه توزیع منتخب و یا گرانفروشی مکلف به برخورد با تخلف می‌باشند. 

وی گفت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده احتکار اطلاعات خود را به تعزیرات، دادستانی، جهاد کشاورزی و وزارت صنعت اطلاع دهند ضمن اینکه با درخواست وزیر جهاد کشاورزی و تصویب کارگروه تنظیم بازار کارخانجات تولید و عرضه شکر داخلی از جمله کشت و صنعت هفت تپه و ... مکلف به تحویل و فروش کالا به نرخ مصوب و طبق سهمیه‌بندی اعلامی به سازمان‌های صمت استان شده‌اند.

کلامی افزود: همچنین از شرکت بازرگانی دولتی خواسته‌ایم تا علاوه بر تامین شکر باری مصارف خانگی و صنف و صنعت شکر مورد نیاز واحدهای بسته‌بندی را تامین کند تا آنها برای تامین شکر مورد نیاز خود به کف بازار مراجعه نکنند. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، بیان داشت: واحدهای بسته‌بندی شکر را باید با نرخ مصوب عرضه کنند و در صورت تامین شکر مورد نیاز آنها از واسطه‌گری جلوگیری می‌شود. 

ارسال نظرات