ثبت آب انبار ملا ابراهیم فیروزآباد در فهرست آثار ملی

آب انبار ملا ابراهیم فیروزآباد در شهرستان اشکذر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
کد خبر: ۹۱۳۶۳۵۰
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر، محمود ادیبان مسئول این اداره اظهار داشت: آب انبار ملا ابراهیم در روستای فیروزآباد متعلق به دوره پهلوی اول به شماره ۳۲۲۰۴  در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
وی تصریح کرد: این آب انبار به آب انبار دو شیر معروف است که در کشتخوان این روستا، در کنار جاده ترانزیتیی یزد میبد واقع شده و دارای دو شیر بوده که شیر سمت راست برای استفاده مسلمانان و شیر سمت چپ برای زردتشیان بوده و توسط قنات فیروزآباد پر می‌شده که بعد ازخشک شدن آب قنات تا مدتی هم با آب چاه پر می‌شده و در حال حاضر خالی از آب است.
ادیبان افزود: از مشخصات بنا می‌توان  به ورودی بنا درسمت شرق، دو بادگیر با چهار دهنه که از چهار جهت  باعث خنک نگه داشتن آب می‌شده، مخزن و تعداد پانزده راه پله‌ها که تا پایاب ادامه دارد، اشاره کرد.
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر اضافه کرد: مخزن آب انبار در عمق  شش متری از سطح زمین قرار گرفته است و بدنه آن با ساروج کار شده و از مصالح بکار رفته در بنا خشت وگل، ساروج  و آجر است که بدنه دیوار‌ها وراه پله‌ها آجری و پوشش سقف گنبدی مخزن و ورودی آجر فرش می‌باشد.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات