دولت در زمان اجرای برجام به توصیه‌ دوستان خود و دلسوزان نظام عمل نکرد

مسئولیت امضاء و اجرای «برجام» با کیست؟ این سوالی است که این روزها نقل محافل مختلف شده و ابهامات زیادی را در جامعه و حتی عرصه جهانی به وجود آورده است! حال چه کسی و یا چه جریانی این بحث را مطرح نموده است.
کد خبر: ۹۱۴۱۹۹۰
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان که فرمودند: آن طور که برجام عمل شد، من خیلی اعتقادی نداشتم، عده ای به صدا درآمده و انتقاد می‌کنند که بدون موافقت رهبری هیچ اقدامی در جهت امضای برجام صورت نگرفته است، فلذا در این ارتباط باید عرض کنم که در دوران مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 مقام معظم رهبری بحث «نرمش قهرمانانه» را مطرح نمودند و به نوعی اجازه دادند که نرمش و انعطافی به وجود آید تا مذاکرات هسته ای پس از سالها به نتیجه مطلوب برسد، اما به کرات اظهار داشتند که هیچ اعتمادی به آمریکا نیست.

مقام معظم رهبری طی نامه‌ای به آقای روحانی در مهرماه سال 94 یعنی سه ماه پس از پایان مذاکرات هسته‌ای، شروطی را مطرح و اظهار داشتند که برای اجرای برجام؛ تضمین کتبی رئیس‌ جمهور آمریکا و لغو تحریمها ضروری است، اما متأسفانه آن قدر دولت آقای روحانی سرخوش و متوهم شده بود که اصلی و ابدا به توصیه های دوستان و دلسوزان عمل نکرد و با همکاری علی لاریجانی رئیس مجلس، در کمتر از نیم ساعت «برجام» را در مجلس به تصویب رساند.

در همین راستا نه تضمینی از آمریکا برای اجرای برجام گرفته شد و نه تحریمها لغو شد، بلکه همه تحریمها تعلیق شدند، یعنی آمریکا چوب تحریمها را بالای سر ایران نگه داشت تا در صورت نیاز، مجدداً تحریمها را اعمال کند و از همان زمان که جناب آقای ظریف دائماً با آقای جان کری نشست و برخاست داشت و با وی قدم می‌زد، دولت آمریکا اجازه همکاری بانکهای آمریکایی را با ایران نداد و این گره بزرگ بر سر مبادلات اقتصادی ایران با جهان باقی ماند.

در روند امضای "برجام" جمعی از دولتمردان "قهرمان ملی" شدند و از دستِ مبارک رئیس جمهور محترم مدال و صدها سکّه گرفتند و متأسفانه برخی هم جاسوس دوجانبه از آب درآمدند و پس از گرفتن مدال، روانه زندان شدند. حال دست پخت این حضرات شد "تعلیق" تحریمها و نه "لغو" تحریمها، باقی ماندن موانع بانکی و عدم همکاری بانکهای بزرگ و کمپانی های معظم بین المللی با ایران و... دهها مورد دیگر!

همچنان که مردم عزیزمان بخوبی به یاد دارند، از زمانی که مذاکرات هسته‌ای درحال انجام بود و به مرور زمان به اجرای "برجام" نزدیک می‌شدیم، از آقای روحانی گرفته تا تمامی دولتمردانش، همه و همه بر یک نکته تأکید و پافشاری داشتند و آنهم اینکه پس از پایان مذاکرات و آغاز برجام همه مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین المللی ایران همگی مرتفع خواهند شد و اجرای برجام، ایران را بهشت و مدینه فاضله خواهد کرد!

دوستان دولتمرد ما علی الخصوص شخص آقای روحانی تا آنجایی پیش رفتند که حتی مشکل محیط زیست و رفع آلودگی هوا، بارندگی، ازدیاد منابع آبی و مشکل کمبود آب، معیشت مردم، معضل بیکاری جوانان، ورود سرمایه خارجی، رفع مشکل صنایع و رونق تولید، احیاء بانکها و... دهها مورد دیگر را به "برجام" گره زدند و فرمودند که تمام مشکلات، معضلات، نابسامانی ها، نارسایی ها و کمبودها با آغاز "برجام" از بین خواهند رفت و ایران گلستان خواهد شد! اینها سخنان و وعده های آقای روحانی بود و نه دیدگاه و اظهارات مقام معظم رهبری!

در این ارتباط باید تأکید کنم هرچند که ما هم به کررات گلو پاره کردیم و ملتمسانه به آقای روحانی گفتیم که شما را به خدا قسم، همه مشکلات کشور را به "برجام" گره نزنید، زیرا "برجام" خود به خود هیچ گلی را بر سر ما نخواهد زد و این قدر نگویید که ایران بهشت و مدینه فاضله خواهد شد و "برجام" یک شبه همه مشکلات ما را حل خواهد کرد، زیرا این حرفها و تعریف و تمجیدهای شما، فقط فقط سطح توقع مردم را بالا خواهد برد ولاغیر و چنانچه خدایی ناخواسته وعده‌ های داده شده شما در مورد معجزات "برجام" محقق نشود و مشکلی بر سر راه اجرای "برجام" به وجود آید، قطعاً مردم نا امید و نسبت به دولت تدبیر و امید بی‌اعتماد خواهند شد و دولت دیگر اعتباری نخواهد داشت.

خبرهایی که فردای روز امضای برجام در رسانه های ایران علی‌الخصوص در رسانه‌های همسو با دولت منتشر شد، این تیتر را زده بودند! (رئیس جمهور در کنفرانس مطبوعاتی: همه مسئولیت مذاکرات با من است!). 

نظر به اینکه در آن زمان، آقای روحانی فکر می‌کرد که بواسطه امضای برجام کاری کرده کارستان و نامش در تاریخ ایران و در بین مشاهیر کشورمان به نیکی ماندگار خواهد شد، به همین خاطر نمی خواست هیچ کسی شریک موفقیت هایش بشود. 

اما حالا که برجام به فرجام نرسیده و تقریباً شکست خورده و هیچ یک از وعده های داده شده آقای روحانی محقق نشده و ایران هم مدینه فاضله نشده، آقایان برای فرار از پاسخگویی، یک راه جدید پیدا کرده اند و آن اینکه توپ را به زمین دیگری بیاندازند و در این راستا مقام معظم رهبری را تصمیم گیرنده اصلی "برجام" و مقصر شکست آن جلوه دهند، اما ملت شریف ایران بسیار دانا و آگاه هستند و بهتر از هرکسی تشخیص میدهند که چه کسی مسئول "برجام" بوده و چه کسی در این ارتباط چه دسته گلی ببار آورده است؟

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران

ارسال نظرات