خبرهای داغ:

دکتر عباس ایاران: گفتمان مقاومت زمینه ساز تمدن نوین اسلامی

مقاومت یکی از مهم ترین و راهبردی ترین رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) است که به دلیل جامعیت و همه جانبه نگر بودن همواره باید به عنوان یکی از مهم ترین اسناد بالادستی مورد توجه قرارگیرد. این گفتمان پرجاذبه هر روز بیش از پیش ملتها را به خود جلب میکند و ملت ایران و مسئولان نظام نیز این راه روشن الهی را تا رسیدن به نقطه‌ی بازدارندگی در همه‌ی ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی باید ادامه دهند .
کد خبر: ۹۱۴۷۰۷۰
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲

در گفتمان رهبری تمدن‌سازی اسلامی مستلزم طی شدن مراحلی از جمله ایجاد انقلاب اسلامی،‌ ایجاد نظام اسلامی،‌ ایجاد دولت اسلامی، ایجاد کشور و جامعه اسلامی و ایجاد تمدن اسلامی، می باشد که به ثمر نشستن این فرایندی در شرایط کنونی جهان راهی جزگفتمان مقاومت در مقابل زیاده طلبی های شرق و غرب ندارد که از دستاوردهای شاخص آن بهره‌‌مندی انسان‌ها از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی‌‌،‌ حکومت مردمی،‌ قوانین برگرفته از قرآن،‌ اجتهاد و پاسخگویی به نیازهای نوبه‌‌نوی بشری،‌ پرهیز از تحجر، ارتجاع،‌ پیشرفت مادی و ایجاد رفاه و ثروت عمومی،‌ تلاش و کار و ابتکار و‌ نگاه اجتهادی و عالمانه به عرصه‌‌های گوناگون که همه ویژگی‌های تمدن الهی، بر محور اسلام ناب محمدی (ص) است.

در آستانه شروع دهه پنجم انقلاب اسلای معادله تهدید های آمريكا با پديده نوظهوري به نام دونالد ترامپ که انگار همه چيز در حال تكرار شدن است و آمريكا دوباره به دنبال صف‌كشي جهاني عليه ايران است. صف‌كشي كه البته مانند گذشته پررونق و پرتعداد نيست و متحدان ديروز آمريكا هركدام به شكلي محترمانه تلاش مي‌كنند يا از اين صف‌كشي خارج شوند و يا با اكراه در آخر صف بايستند. آمريكا قصد دارد ثابت كند كه بدون حمله نظامي و به‌رغم اجماع سياسي جهان به نفع ايران، با ابزار صرفا اقتصادي، قادر به مجبور كردن ايران به عقب نشيني است.

اما در حال حاضر موضوع ایران شکافی عمیق میان امریکا با جامعه جهانی به ویژه اروپا، روسیه و چین ایجاد کرده است. در صورت حفظ این وضعیت و با حفظ موقعیت فعلی گذشت زمان بیش از آن که به ضرر ایران باشد به ضرر امریکا تمام خواهد شد

با توجه به اینکه اقتصاد یکی از مهم ترین ارکان تأثیرگذار در تمامی جوامع است و با این هدف گذاری استکبار بدنبال ایجاد مشکلات اقتصادی برای کشور است تا ملت ایران را تسلیم خواسته های نا مشروع و نامبارک خود بکنند

گفتمان رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تسلیم در برابر دشمن برای حل مشکلات اقتصادی را خطایی نابخشودنی عنوان کردند و فرمودند: اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه‌زدن بر پنجه‌ی گرگ است» خطایی نابخشودنی است.

گفتمان مقاومت یک اصل عقلانی و کوتاه آمدن مقابل امریکا پایانی ندارد هر مقدار که امتیاز بدهیم امتیازات بیشتری را می خواهند و در داستان هسته ای وقتی توافق انجام شد بلافاصله بحث موشکی را مطرح کردند بعد حضور منطقه ای ایران و همین طور قطعا بحث حقوق بشر و خواسته های دیگری که پشت سر هم داشتند یعنی این طور نبود که بخواهند شرایط اقتصادی ما بهتر شود بلکه دائم در صدد تضعیف ما هستند در واقع سازش مقابل دشمن یک اشتباه استراتژیک است و مقاومت در برابر سازش به مراتب کم هزینه تر می باشد و با نگاه به تاریخ پیشنهادی جز مقاومت در پیش رو نخواهیم داشت

یکی از مهم‌ترین نمونه‌های تاریخی در این مورد عربستان است که به صورت مطلق روش تسلیم در برابر آمریکا را برای بقا و ادامه فعالیت سیاسی خود انتخاب کرده است. اما نتیجه این باج دادن‌ها این شده که اکنون آل‌سعود به روش‌های مختلف توسط آمریکا تحقیر می‌شود و حتی دونالد ترامپ این کشور را گاو شیرده می‌خواند که هر وقت لازم ببیند، ذبحش ‌کند. بارها تاکید کرده که شما (عربستان) بدون کمک ما 2 هفته نیز دوام نمی‌آورید.

علاوه بر اینها نگاهی به تجربه کشورهای مختلف بویژه مصر، تونس و لیبی نشان داد که آمریکا تا زمانی از متحدان خود حمایت می‌کند که بتوانند منافع این کشور را تامین کنند. سرنوشت حسنی مبارک، زین العابدین بن علی و معمر القذافی که روزگاری از حمایت ویژه کاخ سفید برخوردار بودند، نشان از سیاست‌های دوگانه‌ای دارد که این کشور در قبال متحدان منطقه‌ای خود در پیش می‌گیرد.

پر واضح است که جمهوری اسلامی ایران گرچه در 40 سال گذشته همواره در معرض تحریم‌های آمریکا قرار داشته و در مقاطعی آسیب‌هایی را نیز از این تحریم‌ها و جنگ اقتصادی ضد ایران دیده است، اما با تکیه بر پتانسیل‌های داخلی و توانمندی‌های بومی در بسیاری از عرصه‌های صنعتی و تولیدی به خودکفایی رسیده و در زمینه‌های زیادی از جمله فناوری نانو، دانش مسالمت آمیز هسته‌ای، تولید فولاد و سیمان و صنایع پتروشیمی و خودرو سازی و ... به خودکفایی نسبی یا کامل دست پیدا کرده است . علاوه بر اینها ایستادگی در برابر سیاست‌های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه اعتبار قابل توجهی به جمهوری اسلامی در نزد افکار عمومی کشورهای منطقه داده است

ارسال نظرات
پر بیننده ها