طرح زیست بومی تالاب های لرستان در حال انجام است/ کمبود ۴۹۰ محیط بان در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت:بر اساس استانداردها در لرستان 490 محیط بان کم داریم و این در حالی است که سالانه 300 محیط بان در کل کشور جذب می‌شوند و سهم لرستان برای امسال 11 نفر بوده است.
کد خبر: ۹۱۴۷۳۰۰
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، مهرداد فتحی بیرانوند امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: اگر نتوانیم جلوی تخریب و از بین رفتن محیط زیست را گرفته و شهروندان به این موضوع توجه نکنند در آینده شاهد مخاطرات بسیار بزرگی در این حوزه خواهیم بود.

وی  با بیان اینکه پیوست زیست محیطی باید در برنامه‌های تمام دستگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد گفت: دلیل قطع برخی از درختان باغ گلستان خرم‌آباد بیماری اعلام شده که ما خواستار رسیدگی موضوع شدیم اما در عین حال هر جا قطع غیرقانونی صورت گیرد ورود پیدا کرده و برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی در ارتباط با وضعیت تالاب‌های لرستان نیز عنوان کرد: تالاب بیشه دالان یک روزی هزار هکتار مساحت داشت که امروز به حدود 90 هکتار رسیده و تالابی گوری‌بلک نیز از 600 هکتار به 100 هکتار رسیده است.

فتحی بیرانوند تصریح: کار مطالعاتی و طرح زیست بومی تالاب بیشه دالان و تالاب‌های 11 گانه پلدختر توسط سازمان محیط زیست در حال انجام است تا کار حفظ و احیا آن در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: پلاک تالاب بیشه دالان بروجرد بزودی از منابع طبیعی به محیط زیست واگذار خواهد شد تا در قالب برنامه زیست بومی اقدام به احیا آن کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان داشت: برنامه زیست بومی تالاب گوری بلمک پلدختر نیز انجام شده تا اقدامات لازم را همانند تالاب بیشه دالان بروجرد در آنجا نیز انجام دهیم.

وی در ارتباط با حفاظت از سنجاب زاگرس اظهار کرد: در چند وقت اخیر با رصد فضلی مجازی چند باند قاچاق سنجاب و حیوانات را شناسایی و با ترفندهای مختلف دستگیر کردیم.

این مسوول گفت: در شرایط فعلی گزارش خاصی از قاچاق سنجاب لرستان نداریم و تصویر پخش شده در فضای مجازی احتمالا مربوط به قاچاق سنجاب از سایر استانهای زاگرس باشد.

فتحی بیرانوند در ارتباط با رفع تصرفات محیط زیست نیز بیان داشت: سال گذشته 100 هکتار و امسال نیز 15 هکتار رفع تصرفات محیط زیست داشته‌ایم و سایر پرونده‌ها نیز در حال پیگیری هستند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث آتش سوزی نیز سال گذشته نسبت به سال 96 شاهد کاهش آتش‌سوزی در محیط زیست استان لرستان بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان گفت: در بحث ریزگردها 85 درصد ریزگردهایی که وارد لرستان می شود منشا خارجی دارد و در لرستان کانون ریزگردها نداریم.

وی در ارتباط با حفاظت از سمندر لرستان نیز اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، در چند سال اخیر شاهد هیچ مورد قاچاق سمندر نبودیم.

فتحی بیرانوند در ارتباط با وضعیت پسماند زباله‌ها نیز بیان کرد: تولید بیش از حد پسماندهای پلاستیکی یکی از معضلات مهم در دنیا است که ما در لرستان کمپین عدم استفاده از ظروف یک بار مصرف را راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی با انتقاد از وضعیت زباله‌های عفونی و پسماند در خرم‌آباد، یادآور شد: وضعیت پسماند در خرم‌آباد خوب نیست و در برخی شهرستان های دیگر نیز پرونده قضایی تشکیل دادیم و با همکاری دستگاه قضایی اگر شهرداری‌ها در این زمینه با محیط‌زیست همکاری نکنند پرونده قضایی برای آنها تشکیل خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان در ارتباط با دریاچه گهر نیز گفت: کارگروه ساماندهی دریاچه گهر به ریاست استاندار تشکیل شده و امسال 3 جلسه در این راستا برگزار شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس استانداردها برای هر هزار هکتار باید یک محیط بان داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بر اساس استانداردها در لرستان 490 محیط بان کم داریم و این در حالی است که سالانه 300 محیط بان در کل کشور جذب می‌شوند و سهم لرستان برای امسال 11 نفر بوده است.

فتحی بیرانوند گفت: در چند سال اخیر 7 پاسگاه محیط بانی احداث کردیم و کار ساخت 4 پاسگاه دیگر نیز در حال انجام است و این در حالی بوده که در گذشته در مجموع 7 پاسگاه داشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان داشت: در سال 97 بالغ بر 968 پرونده در حوزه محیط زیست برای متخلفان تشکیل شد و در این راستا 191 سلاح مجاز و 41 سلاح غیرمجاز از متخلفین کشف و ضبط شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات