حسین کنعانی مقدم:

شرایط برای حذف کامل ویزای عراق فراهم نیست

كعنانی مقدم لغو روادید اربعین را فرصتی برای هرچه باشكوه تر برگزار شدن این رویداد جهانی در سال جاری برشمرد و گفت: شرایط لازم برای حذف کامل روادید فراهم نشده و لغو روادید در اربعین شاید یک پایلوت باشد تا این اقدام در سطح وسیع تری انجام شود.
کد خبر: ۹۱۵۴۴۸۹
|
۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسین کنعانی مقدم در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو با اشاره به لغو روادید بین ایران و عراق، گفت: برای اربعین نخستین گام در این زمینه انجام شد؛ وقتی روادید بین دو کشور لغو می شود، عمق روابط استراتژیک افزایش می یابد و با توجه به اینکه تعداد زائرانی که هر ساله از ایران به عراق برای برگزاری مراسم باشکوه اربعین می روند، بسیار زیاد است، این یک فرصت مناسب برای عراق برای اجرای باشکوه مراسم است. همچنین این فرصت می تواند موانع حضور بیشتر مردم در این راهپیمایی را از بین ببرد.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد در نقطه مهم و بسیار ارزنده ای در روابط ایران و عراق هستیم و حذف ویزای اربعین فرصت بسیار خوبی برای هموطنان ما خواهد بود تا در مراسم اربعین با شکوه بیشتری حضور پیدا کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که آیا لغو روادید تنها برای اربعین است یا خیر، اظهار داشت: لغو روادید برای دیگر ایام سال نیز در دستور کار است اما هنوز شرایط لازم برای این کار فراهم نشده است و لغو روادید در اربعین شاید یک پایلوت باشد تا این اقدام در سطح وسیع تری انجام شود.

وی بیان کرد: لغو روادید می تواند یکی از راه های توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور باشد. در اجلاس اخیر که بین بازرگانان ایران و عراق در تهران برگزار شد، یک افق 30 میلیارد دلاری برای توسعه تجارت بین ایران و عراق مطرح شد. یکی از مصادیق این مهم، صادرات کالاهای ایرانی است که می تواند به شکستن تحریم ها نیز منجر شود.

کنعانی مقدم خاطرنشان کرد: به نظر می رسد لغو روادید یک فرصت استثنائی باشد تا بتوانیم زیرساخت های لازم برای تجارت و تبادل تجار را ایجاد کنیم و این مهم بستگی دارد که دو طرف تا چه بتوانند شرایط را در مرزها و فرودگاه ها فراهم کنند.

ارسال نظرات