یادداشت/

حجاب و چالش‌های فرا روی آن!

آموزش و پرورش در موضوع حجاب نقشی ارزنده را داراست که امروز هیچ برنامه مدونی در درونی کردن حجاب در این نهاد پایه ریزی نشده و این امر نباید ادامه یابد.
کد خبر: ۹۱۵۸۱۲۲
|
۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، در مقوله حجاب و حیات طیبه آن در انقلاب اسلامی تفاسیر مختلفی از عملکرد‌های متولیان ارائه شده است که بسیاری با واقعیات منطبق و بسیاری خلاف واقع است. موضوعی که در دو دهه اخیر می‌توان در مورد حجاب بیان نمود، تهاجم زیرپوستی و وسیع دشمن است که متاسفانه شاید هیچ گاه نتوانسته ایم درک درستی از آن داشته باشیم و در مقابله با تهاجمات فرهنگی در این عرصه در دو دهه اخیر آن چنان که شایسته است عمل کنیم.

انجام مراسمات نمایشی در حوزه حجاب بدون خروجی و نظارت بر خروجی آن همان میدان به دشمن واگذار کردن است که باید مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد. متولیان فرهنگی با روش‌های سنتی نخواهند توانست مقوله حجاب را، آن چنان که شایسته است درونی نمایند و در برابر تهاجمات فرهنگی به چابکی مورد انتظار نائل گردند. تا زمانی که آسیب‌های مختلف در حوزه حجاب بررسی و راهکار‌های عملی و علمی آن تجویز نگردد، نسل‌های امروز و فردا در برابر موضوع حجاب همواره سرگردان خواهند بود و دشمن نیز همین امر را خواهان است تا با قدرت تبلیغاتی خود آن چه که میخواهد محقق نماید. حجاب و تحقق شایسته آن با مراسمات نمایشی سازگاری ندارد و در موضوع حجاب باید و الزاما با استراتژی‌های پیچیده ورود نمود تا از قربانیان تهاجمات فرهنگی دشمن روز به روز کاسته گردد.

آموزش و پرورش در موضوع حجاب نقشی ارزنده را داراست که امروز هیچ برنامه مدونی در درونی کردن حجاب در این نهاد پایه ریزی نشده و این امر نباید ادامه یابد. با کمال تاسف امروز در مدارس شاهد فتنه‌های ریز و درشت برای تضعیف اخلاق هستیم و متاسفانه کسی پاسخگو نیست و نظارت جدی برای پاسخگویی نیز وجود ندارد.

بخش عظیمی از سیاست‌های تهاجمات فرهنگی دشمن بر نسل‌های کودک و نوجوان بنیان نهاده شده است تا دشمن در آینده نه چندان دور استعمار خود را همه جانبه استمرار بخشد و لذا توجه به مدارس و مبارزه قاطعانه با فتنه‌های فرهنگی و اخلاقی در این نهاد امری حیاتی است. شاید مراکز آموزشی ما از قبیل: مدارس و دانشگاه‌ها بعنوان هدایتگران اصلی هیچ گاه مورد توجه جدی قرار نگرفته اند و لذا ریزش‌های اخلاقی محصول آن است.

در گام دوم انقلاب اسلامی نقش زنان و حراست از زن ایرانی یکی از ستون‌های اصلی حرکتی است که با وضعیت فعلی و اقدامات کنونی این امر محقق نخواهد شد. در مقوله فرهنگی ما دچار خودبرتربینی شده ایم و دشمن نیز از این انحراف عظیم به خوبی در راستای اهداف خود استفاده می‌نماید. اگر آثار ویرانگر بدحجابی و بی حجابی روزی در جامعه مورد بررسی دقیق علمی قرار گیرد، آن گاه با واقعیاتی دردناک مواجه خواهیم شد که بعضا غیرقابل جبران خواهند بود. دشمن به خوبی می‌داند به کجا باید بتازد و از استعمار فکری قربانیان خود چطور استفاده نماید و این قصور بزرگ در مقابل زیرکی دشمن قابل چشم پوشی نیست.

چه اتفاقی در چند دهه اخیر در کشور به وقوع پیوسته است که با واقعیات دردناک در جامعه برای زنان مواجه می‌شویم، ولی همچنان متولیان فرهنگی با فعالیت‌های نمایشی خود را سرگرم نموده اند؟ به نظر می‌رسد تجدید نظر در رویکرد‌ها و ورود فهم سیستمی کارآمد برای مقابله با فتنه‌های فرهنگی امری الزامی است و هرچه به ولنگاری‌های مدیریتی اعتماد کنیم، نسل‌ها خسارات عظیم آن را تجربه خواهند کرد و خروجی آن بعضا قابل ترمیم نیز نخواهد بود.

دوری از فعالیت‌های نمایشی، بودجه بندی مناسب، شناسایی تهاجمات فرهنگی و راه‌های مقابله با آن، جلوگیری از اتلاف بودجه‌های فرهنگی، جلوگیری از موازی کاری‌ها و اصلاح نظام مدیریتی راه‌های گریز از چالش‌های امروز در حوزه‌های فرهنگی از جمله حوزه حجاب است که توجه ویژه همگان علی الخصوص تصمیم گیران عالی کشور را می‌طلبد.

با روند‌های فعلی نسلی‌های از قربانیان تهاجمات فرهنگی خواهیم ساخت که در مقابل خداوند متعال این انحراف عظیم متولیان، قابل چشم پوشی نخواهد بود و به دور از مقدس گرایی و پوشش ناکارآمدی ها، متولیان فرهنگی باید در رویه‌های خود تجدید نظر جدی انجام دهند. زمانی که دشمن ذهن‌ها را به تسلیم وادار نمود آنگاه فرصتی برای تجدید نظر نخواهد بود و آنچه امروز شاهد آن هستیم همراهی پنهان با فتنه‌های دشمن است که وظیفه سخت و سنگین نهاد‌های نظارتی را بیش از پیش الزامی می‌نماید.

ما باید بدانیم که ندانم کاری‌های مدیریت فرهنگی امروز بیش از پیش دشمن را جسور نموده است و تا زمانی که متولیان در برابر تصمیمات خود پاسخگو نباشند و نظارت جدی برعملکرد آنان صورت نگیرد امیدی به اصلاح امور نخواهد بود. قربانیان ناتوانی متولیان فرهنگی، نسل‌های هستند که فردا در استعمار فکری دشمن، نسل‌های بعدی را درست خواهند کرد و این زنجیره فکری بی تردید، سقوط اخلاق و سلطه کامل دشمن را به ارمغان خواهد آورد.

یادداشت: سمیرا دهقان
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات